Syster har höga förväntningar på bröllopsgåva - vad är rimligt?
Skulle vilja få lite råd inför inköp av bröllopspresent till min syster och man.
De ska gifta sig i sommar och gör det på ett slott där alla betalar cirka en tusing per person för övernattning. I övrigt innebär bröllopet inga kostnader för gästerna, men det blir för oss gemensamt ca 2000 kr (plus kostnad för kläder, men det är ju inte deras val).
I alla fall, på deras önskelista finns nästan bara saker för tusen kronor och uppåt. Jag tror inte att de kräver så dyra saker av alla men jag fattar att de har rätt höga förhoppningar på fina presenter.
Vi har det okej ställt, men jag undrar vad som förväntas av mig som syster? Måste jag drämma till med nåt extraordinärt eftersom vi står nära? Känns nålt att älja det billigaste på listan för en tusing om alla andra som bara är vänner köper för detsamma.
När vi gifte oss fick jag e present för ca 400 kr av henne och hennes sambo, alldeles lagom tyckte jag då. (De hade då inte heller några kostnader för boende etc i samband med bröllopet utan kunde åka hem efteråt)
Inte för att det måste vara rättvist, men hur mycket skulle ni lägga? Om jag ska vara ärlig så är en tusenlapp vad jag hade tänkt mig från början, som mest.