• Anonym (snålsyster)

Syster har höga förväntningar på bröllopsgåva - vad är rimligt?

Skulle vilja få lite råd inför inköp av bröllopspresent till min syster och man.

De ska gifta sig i sommar och gör det på ett slott där alla betalar cirka en tusing per person för övernattning. I övrigt innebär bröllopet inga kostnader för gästerna, men det blir för oss gemensamt ca 2000 kr (plus kostnad för kläder, men det är ju inte deras val).

I alla fall, på deras önskelista finns nästan bara saker för tusen kronor och uppåt. Jag tror inte att de kräver så dyra saker av alla men jag fattar att de har rätt höga förhoppningar på fina presenter.

Vi har det okej ställt, men jag undrar vad som förväntas av mig som syster? Måste jag drämma till med nåt extraordinärt eftersom vi står nära? Känns nålt att älja det billigaste på listan för en tusing om alla andra som bara är vänner köper för detsamma.

När vi gifte oss fick jag e present för ca 400 kr av henne och hennes sambo, alldeles lagom tyckte jag då. (De hade då inte heller några kostnader för boende etc i samband med bröllopet utan kunde åka hem efteråt)

Inte för att det måste vara rättvist, men hur mycket skulle ni lägga? Om jag ska vara ärlig så är en tusenlapp vad jag hade tänkt mig från början, som mest. 

• Svar på tråden Syster har höga förväntningar på bröllopsgåva - vad är rimligt?
  • Khaleesi

En tusenlapp låter rimligt. Vi brukar lägga i runda slängar en femhundring till vänner och bekanta, och en tusing till syskon.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • sweasmamma

alltså man kan ju alltid önska sig saker =) men du behöver inte alls lägga större summor! det tycker INTE Jag =)

köp något för ca 4-500 kr och gör sen ett fint hemmagjort fotoalbum på er när ni växte upp! skriv egen text och det är ju något som kommer från hjärtat =) 

• Anonym (Petra)

Hotellövernattning skulle jag se som en mysig minisemester och inget jag tycker att du kan räkna in i er brölloppspresent. Har ni ont om pengar så kan ni tälta eller bo på vandrarhem.
    Varför inte dela på present tillsammans med era föräldrar?

• katalysator

Att gå ihop med föräldrar och eventuella övriga syskon och ge en lite finare present från "familjen" tycker jag är ett bra alternativ. Annars kan du gott hålla dig på något som är motsvarande det hon gav till er.

• sextiotalist

Jag är så förvånad över att det måste vara en speciell kostnad för en gåva. Jag är idel tacksam för att mina vänner inte har haft sådana krav. Jag har alltid köpt något som skall vara personligt, visar en tanke.

Jag var på en fest som var kombinerat försenad bröllopsfest/jämn födelsedag. Jag och mina syskon gick ihop om en present, som säkert var (om man jämför med andras gåvor) en av de billigaste. Men absolut det mest uppskattade, speciellt när vi gjorde lite kul i samband med överlämnandet. Kan tillägga att festen var påkostad och väldigt, väldigt trevlig.

I din sits så hade jag tänkt efter, vad är det som din syster kan plocka fram om 20 år och minnas att det var från hennes syster och att det är en sak som bara din syster skulle kunna komma på.     

• Butterscotch

500-1000 kronor känns väl rimligt, skulle jag tycka. Att de bara önskar sig dyra grejer kan jag relatera till, vi hade inte heller några billigare önskemål på vår önskelista (som vi skrev lite under protest), däremot både förväntade jag mig och föreslog till folk att de skulle gå ihop om presenter om de nu nödvändigtvis kände ett behov/en önskan av att köpa något alls.

• katalysator

Ja, det är himla svårt det där. Sakerna man behöver och saknar i sitt hushåll är ju oftast av det lite dyrare slaget, annars hade man själv kunnat köpa dem när som helst utan att invänta ett bröllop för att få dem. 

En idé för framtida brudpar här kan vara att ha en tvådelad lista:
    1. Saker vi önskar oss, med de lite dyrare sakerna som släkt och vänner gärna får gå ihop kring.
    2. Saker vi gillar, ett inspirationsförslag med bilder! Visa vad ni tycker är snyggt, vilka konstnärer som är favoriterna, vilka färger ni har inrett vardagsrummet med, eller liknande. Målet är att ge inspiration och minimera risken att ni får en massa gräsligt fula vaser, ljusstakar och tavlor som inte passar in i hemmet. Ett inspirationsblad lämnar spelrum till gästerna att fundera och välja i både prisklass, typ av gåva och stil, men gör också att gästerna känner sig mindre tveksamma till om deras present är fin nog och kommer att bli uppskattad.

• elmadumle

Jag tycker brudparet får vara nöjda med vad de får oavsett vad det kostar, skulle aldrig kunna med att skriva önskelista till bröllopsgästerna, det är att tigga och kräva saker.

• sextiotalist
    katalysator skrev 2012-03-29 13:35:58 följande:
    Ja, det är himla svårt det där. Sakerna man behöver och saknar i sitt hushåll är ju oftast av det lite dyrare slaget, annars hade man själv kunnat köpa dem när som helst utan att invänta ett bröllop för att få dem. En idé för framtida brudpar här kan vara att ha en tvådelad lista:1. Saker vi önskar oss, med de lite dyrare sakerna som släkt och vänner gärna får gå ihop kring.2. Saker vi gillar, ett inspirationsförslag med bilder! Visa vad ni tycker är snyggt, vilka konstnärer som är favoriterna, vilka färger ni har inrett vardagsrummet med, eller liknande. Målet är att ge inspiration och minimera risken att ni får en massa gräsligt fula vaser, ljusstakar och tavlor som inte passar in i hemmet. Ett inspirationsblad lämnar spelrum till gästerna att fundera och välja i både prisklass, typ av gåva och stil, men gör också att gästerna känner sig mindre tveksamma till om deras present är fin nog och kommer att bli uppskattad.

Det tycker jag var bra saker. Tänk om man fått sådana tips när någon fyller jämt eller skall gifta sig.
Svar på tråden Syster har höga förväntningar på bröllopsgåva - vad är rimligt?