• Patrik 343

Förskola i Uppsala

Hej!
    Vi planerar att ev. sätta våran dotter i förskola nu i maj.
    Vi har blivit erbjudna en plats på Malma Backe förskola.
    Har aldrig hört något om denna skola, är det någon som vet om den är bra?
    Igår när jag prata med dem så lät det som att vi även kunde få plats på ulltuna eller ev. rosendahls.
    Någon som har några erfarenheter eller har några tips på bra förskolor?
    Allt uppskattas!
    /MVH
    Patrik

• Svar på tråden Förskola i Uppsala
  • Giraff

Malma Backe förskola är helt nystartad, så det är nog svårt att veta hur det blir.  

Är det Vintergatan i Ultuna som ni annars kan få plats på, eller är det paviljongförskolan som ska öppna där?

Var bor ni nånstans?  

• Patrik 343
    Giraff skrev 2012-03-30 11:01:17 följande:
    Malma Backe förskola är helt nystartad, så det är nog svårt att veta hur det blir.  

Är det Vintergatan i Ultuna som ni annars kan få plats på, eller är det paviljongförskolan som ska öppna där?

Var bor ni nånstans?  
    Hej!
    I Ulltuna så är det Vallvägen och sen kan vi även få in henne på Axelina i årsta om vi vill.
    Ev. Kanske kan gå på Rosendals förskola också.
    Vi bor i Industristaden.
    Usch tycker detta är riktigt jobbigt, man vill ju att hon ska få en bra plats.

• Kattdamen

Malma Backe förskola var kommunal förr, men de lade ner. Nu har den startat igen i privat skick. Den ligger i bostadsområde, med en ganska tråkig utegård, och en till lite längre bort som är roligare.

Det är ju ett lugnt område, och jag tror det kan bli bra.

En kopp te, tack.
  • Kattdamen

Och det kommer väl inte vara så många barn där.

En kopp te, tack.
  • Giraff

Av de förskolor ni har chans att få plats på hade jag valt Rosendal eller Axelina i första hand. 

Vallgården är ju helt ny, det kan förstås bli jättebra men det kan också innebära att det tar lite tid innan verksamheten och personalen hittat rätt och kommit igång ordentligt. Dessutom kommer det väl förmodligen bli en barngrupp som består av nästan enbart 1 1/2-åringar, med allt vad det innebär. Personligen tycker jag det är bättre med lite mer spridning i en grupp.

Och Malma Backe är alltså bara en nyöppnad version av den gamla förskolan där? Ja, då skulle man ju vilja veta lite mer om turerna kring det, förstås.

Om ni kan är det ju jättebra att åka och hälsa på innan ni bestämmer er! 

• Patrik 343

Hej!
    tack för alla svar! blir troligtvis så att vi försöker komma in på rosendal, gör vi inte det så stannar jag hemma med henne till augusti.

MVH
    Patrik 

• Kattdamen
    Giraff skrev 2012-04-01 21:03:38 följande:
    Av de förskolor ni har chans att få plats på hade jag valt Rosendal eller Axelina i första hand. 

Vallgården är ju helt ny, det kan förstås bli jättebra men det kan också innebära att det tar lite tid innan verksamheten och personalen hittat rätt och kommit igång ordentligt. Dessutom kommer det väl förmodligen bli en barngrupp som består av nästan enbart 1 1/2-åringar, med allt vad det innebär. Personligen tycker jag det är bättre med lite mer spridning i en grupp.

Och Malma Backe är alltså bara en nyöppnad version av den gamla förskolan där? Ja, då skulle man ju vilja veta lite mer om turerna kring det, förstås.

Om ni kan är det ju jättebra att åka och hälsa på innan ni bestämmer er! 
    Kommunen ansåg att det var för dyrt att hyra lokalerna, och stängde igen. Nu hyr några andra, samma som äger Vreta Näs lokalerna och har öppnat förskola där i Mars.
    En kopp te, tack.
  • Kattdamen

Men hälsa på förskolorna är väl en idé.

En kopp te, tack.
  • Giraff
    Kattdamen skrev 2012-04-01 21:24:24 följande:
    Kommunen ansåg att det var för dyrt att hyra lokalerna, och stängde igen. Nu hyr några andra, samma som äger Vreta Näs lokalerna och har öppnat förskola där i Mars.
    Aha! Tack!
  • Kattdamen
    Giraff skrev 2012-04-01 21:32:27 följande:
    Aha! Tack!
    Nu vet jag ju inte hur förskolan är nu, men jag räknar med att den är bra faktiskt. Det kommer inte vara många barn. TIdigare var den bra, de var ute en del och gick på promenader.
    Då det är skog runt hela området behöver man inte gå så pass långt heller.
    En kopp te, tack.
Svar på tråden Förskola i Uppsala