• Karla79

    Inlösen av skadad bil

    För att göra en lång historia kort, så är jag motpart i ett försäkringsärende där min bil blev påkörd av en annans. Dennes försäkringsbolag vill lösa in bilen medan jag vill ha den reparerad. (De hävdar att reparationen överstiger marknadsvärdet) Efter lite argumentation har jag lyckats få dem att erbjuda 4000 mer än från början, men jag är inte nöjd, jag vill ha den reparerad.

    Borde det inte gå att få de pengarna som de erbjuder OCH behålla sin bil? Jag tror nämligen att jag kan hitta en bilverkstad som fixar det billigare ute på landet där jag kommer ifrån. De ska ju ändå ge mig pengarna, och då slipper de ombesörja avställan, reparation/skrotning, betala tillbaka min fordonsskatt etc.

    Har någon lyckats få både pengar och bil, och kan hjälpa mig med argument?

  • Svar på tråden Inlösen av skadad bil
  • guinevere

    Fråga dem om du kan så pengarna för att fixa reparation själv. Och om de säger nej så fortsätt att ringa och prata med olika personer.

    Har inte varit med om samma men att de vägrade att ens ta emot ett utlåtande från en annan verkstad. Ringde tills de gav med sig och fick därmed reparation istället för inlösen.

    Lycka till! 

  • Sinne12

    Om bilen anses vara i trafiksäkert skick/körbar/jag minns inte exakta kravet, så kan man även när de vill ta till inlösen att välja att istället få ut 75% av inlösenvärdet i reparationsersättning. Kolla upp det.

    Utnyttjade det när jag fick ett rådjur i sidan på min bil, som var modell ä men välskött och välservad. Men enligt försäkringsbolaget inte värd något alls. Kostnaderna att fixa bucklor mm uppskattades till 25 000 kr av plåtverkstaden och bilen ansågs vara värd 10 000 kr efter hårda förhandlingar (ursprungsbud 6 000 kr).

    Valde att ta ut reparationsersättning på 7500 kr. Köpte en ny dörr samt skärm på skroten, bad en god vän montera det, fixade två kabelbrott och bytte ett sidoblinkersglas. Total kostnad 2500 kr...

    Bilen rullade i två år till, blev sedan påkörd och totalmos och löstes in av motpartens försäkringsbolag för 10 000 kr.

    Dock, om bilen inte uppfyller kraven, kan man INTE begära reparationsersättning (och vet inte om alla bolag har alternativet, det var dock INTE något de självmant berättade ska tilläggas, att alt 75% i repkostnad fanns).

    Och du kan aldrig få ut fulla inlösenvärdet och behålla bilen. Själva förutsättningen för en inlösen är att bilen övertas/du frånsäger dig den.

    Kan du inte få en offert från verkstan på landet, och presentera den för försäkringsbolaget? Det fungerade för min bror, som har märkesförsäkring via IF Försäkring. De hänvisar till märkesverkstad och att bilen ska lagas med originaldelar. Dyrt som snor blev det, och försäkringsbolaget ville lösa in bilen. Bror tog bilen till annan, icke auktoriserad märkesverkstad, fick en offert - presenterade den för försäkringsbolaget, som godtog den och bilen reparerades på den billigare verkstaden och med icke originaldelar. Alla nöjda.
    Eller är verkstaden på landets pris utan kvitto, moms och insyn?

  • Karla79

    Just nu är verkstaden på landet hypotetisk :) d v s jag vet att det finns verkstäder där vi brukar vara på sommaren men jag har inte pratat m någon av dem. Ska kolla upp det där med 75 procent!

  • Fikabröds Kungen
    Karla79 skrev 2012-03-29 19:42:24 följande:
    För att göra en lång historia kort, så är jag motpart i ett försäkringsärende där min bil blev påkörd av en annans. Dennes försäkringsbolag vill lösa in bilen medan jag vill ha den reparerad. (De hävdar att reparationen överstiger marknadsvärdet) Efter lite argumentation har jag lyckats få dem att erbjuda 4000 mer än från början, men jag är inte nöjd, jag vill ha den reparerad.

    Borde det inte gå att få de pengarna som de erbjuder OCH behålla sin bil? Jag tror nämligen att jag kan hitta en bilverkstad som fixar det billigare ute på landet där jag kommer ifrån. De ska ju ändå ge mig pengarna, och då slipper de ombesörja avställan, reparation/skrotning, betala tillbaka min fordonsskatt etc.

    Har någon lyckats få både pengar och bil, och kan hjälpa mig med argument?
    Visst kan du får ersättningen i handen.
    Det kallas kontant reglering.
    Fast kolla vilket av alternativen du tjänar bäst på.
    För vissa bolag erbjuder samma ersättning fast du behåller fordonet, medans andra drar av en viss summa ifrån ersättningen.
    Ex vi fick en Opel Sintra stöldskadad, där erbjöd försäkringsbolaget inlösen på 9500:- men då jag nyligen hade plöjt ner massa pengar i denna bil ville vi behålla den.
    Och detta bolag erbjöd oss då att få samma summa i handen och behålla bilen..

    Tyvärn kan du aldrig tvinga ett Fbolag att reparera din bil, det du kan göra om du inte är nöjd med ersättningen är att vända dig till opartisk värderings man utsedd av handels kammaren. detta kostar ca 2500:- och värderar denne bilen högre än Fbolaget så får du den högre ersättningen och som står även för kostnaden av värderings mannnen så länge inte bolaget heter SOLID.
    men förlorar du dvs att värderings mannen värderar din bil lika högt eller lägre så får du den ersättning som bolaget erbjöd ifrån början samt så får du betala halva kostnaden av värderings mannen.
Svar på tråden Inlösen av skadad bil