• DeZire

Vilken sulky till ett tungt barn?

Jag letar efter en sulky till min 2 åring (fyllde i jan), den ska vara smidig och ha fullt liggläge. 
    Problemet är att de jag hittat har en max vikt på 15kg, min son väger redan 15,3kg och det känns ju bra onödigt att köpa en sulky där viktgränsen redan är passerad.

Han är ju ändå bara två och han behöver en sulky för sommarens aktiviteter, vi har en sscooter just nu men den blir för klumpig och tar för stor plats under sommaren när man ska iväg på massa resor.

Någon som har något tips? 

• Svar på tråden Vilken sulky till ett tungt barn?
  • ami

MacLaren paraplyvagnar håller för 25 el 30 kg. Kolla på amerikanska sidan

• stor grön drake

babyjogger city mini (både 3 wheel och 4 wheel) har maxvikt 22,5 kilo.

Sen hadlar maxvikt inte om säkerhetet på det viset, utan om testdockans  storlek. Den finns i 15 kilo helt enkelt. Fanns det en tyngre docka i det testet skulle många vagnar garanterat klara de testerna med.Tänk tanken att billigaste paraplysulkyn i butiken tar 15 kilo, det är även maxvikten i en rejäl brio/emmaljunga pansarvagn... det ger lite perspektiv.

• DeZire
    ami skrev 2012-03-29 21:02:36 följande:
    MacLaren paraplyvagnar håller för 25 el 30 kg. Kolla på amerikanska sidan
    Kollade runt lite, men de var ju så dyra :/
    stor grön drake skrev 2012-03-30 06:24:04 följande:
    babyjogger city mini (både 3 wheel och 4 wheel) har maxvikt 22,5 kilo.

Sen hadlar maxvikt inte om säkerhetet på det viset, utan om testdockans  storlek. Den finns i 15 kilo helt enkelt. Fanns det en tyngre docka i det testet skulle många vagnar garanterat klara de testerna med.Tänk tanken att billigaste paraplysulkyn i butiken tar 15 kilo, det är även maxvikten i en rejäl brio/emmaljunga pansarvagn... det ger lite perspektiv.
    Okay så då kanske man inte ska haka upp sig så på vikten, dumt egentligen att de inte testar med en tyngre docka oxå. Ska kolla på babyjoggern =)
  • Långben

Helt klart Maclaren... är så imponerad av dess slimmade men starka konstruktioner!

Viklklasserna skiljer sig åt mellan modellerna och olika länder... så det är lite trixigt. Tror att både Maclaren XT och XLR är klassade för 15 kg i Sverige men 25 i USA.

Vi har en XT och den körde vi faktiskt vår drygt 4 år gamla dotter i på en resa förra året (inte för hon vanligen åker vagn men är man jet-lagad så är man trött...) hon vägde då 22kg.

• stor grön drake
    DeZire skrev 2012-03-30 07:44:33 följande:
    Okay så då kanske man inte ska haka upp sig så på vikten, dumt egentligen att de inte testar med en tyngre docka oxå. Ska kolla på babyjoggern =)
    De testar kanske med en 25kg docka, men då räcker inte selen till vilket betyder att den inte blir godkänd för 25kg. Vilket inte stör mig personligen då vi enbart använder sele i liggvagnen när sonen ska sova, annars sitter han "lös" iom att han inte rymmer ur vagnen och är så varm att det känns grymt att tvinga honom att sitta emot ryggstödet hela tiden.
Svar på tråden Vilken sulky till ett tungt barn?