• JessicaochMarkus

Tårta, spritsa gräs med smörkräm eller med kristyr?

Hej!

Har tänkt göra en påsktårta nu till påsk och har införskaffat mig en grästyll.

Går det lika bra att spritsa det med smörkräm som med kristyr? fördelar? nackdelar?

Är det bättre med kristyr? och i så fall har ni något bra recept på kristyr?

• Svar på tråden Tårta, spritsa gräs med smörkräm eller med kristyr?
  • Queequeg

Det jättebra att spritsa med både smörkräm och kristyr. Kan inte säga att något av dem är bättre eller sämre. Kristyren blir ju hård efter ett tag, medans smörkrämen förblir mjuk.

När jag gör kristyr så vispar jag en äggvita tills den är fast, sedan vispar jag i florsocker tills kristyren blir fast och bildar toppar. Det kan gå åt rätt mycket florsocker, beroende på storleken på äggvita. Kan även ha i lite ättika eller citronjuice.

• JessicaochMarkus

Okej.. tack för svar.. stelnar inte smörkrämen ngt också.. brukar ju spackla tårtan med smörkräm, och den blir ju ganska så hård och fast då.. 

blir det ngn utseende skillnad beroende på om man använder smörkräm eller kristyr?   

• Queequeg

Smörkrämen stelnar alltid lite men är fortfarande mjuk och får ingen jättehård yta. Kristyr däremot blir hård rakt igenom speciellt i rumstemperatur.

Svar på tråden Tårta, spritsa gräs med smörkräm eller med kristyr?