• Alicee

tala om att man är gravid för arbetsgivaren :-S

Tjena! Har ett stort problem! Jag jobbar som långtradarchaufför åt ett mellanstort åkeri.. Jag kör tunga rumstempererade varor (dricka, sylt, tvättmedel etc.) grejerna jag kör väger i snitt 28 ton per lass... Varje dag drar jag ca 78 ton för hand! Detta är naturligtvis ingenting som en gravid kvinna ska hålla på med och jag jobbar nästintill bara kvällstid och natt... Är självklart rädd att nått ska hända bebis pga mitt otroligt fysiskt krävande jobb... Ja ja.. Till mitt problem! Hur ska jag tala om för min arbetsgivare att jag är gravid!? Förstår att många tänker, äh de åh väl bara att... Men de är inte bara att... Mina chefer är muslimer (har inte en aning om hur de har med saken att göra, men det har de säkert) och jag är den enda tjejen på hela firman! Jag har jobbat där sen i augusti men blev flyttad dit från en annan firma (komplicerat!!!) så har varit anställd i ett år och två månader sammanlagt... Skulle vara enormt tacksam för tips och råd! Känner mig ensammast i världen och nästan lite utsatt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-30 00:47
    Kan väl tillägga att under dessa månader jag varit på detta åkeri har det varit rätt mycket... Kontakt med facket pga fel löner och mygel, orealistiska arbetstider, diskriminering (som har slutat för länge sen!!)... Dessutom blev jag tvungen att vara stenhård på att inte jobba en minut över 40 Tim i veckan för jag inte skulle få någon övertidsersättning vilket skapade rätt stora problem för dom... Som grädde på moset blev jag nyligen grovt sexuellt trakasserad på ett ställe där vi lastar av... Jag vet att jag inte har gjort nått fel alls men dom lär ju inte bli så nöjda efter allt detta :/

• Svar på tråden tala om att man är gravid för arbetsgivaren :-S
  • FrökenP

Du borde kunna begära att bli omplacerad. Om dom inte kan omplacera dig så kan du söka graviditets peng från fk. Det kostar ju företaget inget! En månad innan tror jag du måste begära att bli omplacerad. Det enda dom behöver göra är att varje månad fylla i ett papper samt ett uttalande som du skickar med din ansökan. Skriv en bilaga med detaljer på vilka riskmomenten är i ditt arbete till fk.

• Alicee

Vet allt de där men det handlar inte om de ... Dessutom så är jag utbildad chaufför, kan inte ett skit om kontor och sånt! Dessutom så gäller graviditetsersättningen från o me v 32!

• Legacy

vad har att de är muslimer med något att göra???

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops. On my desk, I have a work station..
  • Liniz77

Havandeskapspenning kan du få från fk om du har ett tungt o fysiskt krävande jobb.

• Alicee

Muslimer har ofta en annorlunda kvinnosyn och det har jag själv upplevt på min arbetsplats. Som sagt ingenting handlar om det utan det handlar om hur man ska lägga upp det för sin arbetsgivare! Och jag vet att man kan få graviditetsersättning av fk, jag har alla dom papprena hemma så de handlar inte om det heller.

• FabulousMom

En kommentar bara om att "de är muslimer": 
    En riktig muslim har stor respekt för en gravid kvinna och får enligt sin tro, absolut inte försätta hennes eller barnets hälsa i fara.

Sen finns det ju massor med utländska (och svenska) personer som har en annan hållning eller kvinnosyn, men en då handlar det nog mer om vart de kommer ifrån. Precis som bland kristna finns det ju en stor variation bland muslimer.

--

Ta reda på dina rättigheter som gravid, genom Facket och Arbetsmiljöverket, så vet du vad du kan kräva av dina arbetsgivare när du ska berätta. Det är ju inte säkert att de vet vad som gäller om de inte varit med om det förut.  

• FrökenP

Det är ju trist att riskera att något går fel pga jobbet. Så du har ju inte så mycket val kanske än att berätta när det börjar bli riskfyllt. Och det kostar ju inte arbetsgivaren något om du blir avstängd tidigt och fk godkänner det såklart.

• MickeN1973

Ni har väl rak kommunikation i branchen?

Då talar du bara om att du är gravid .  

• RocketQueen
    Alicee skrev 2012-03-30 09:34:50 följande:
    Vet allt de där men det handlar inte om de ... Dessutom så är jag utbildad chaufför, kan inte ett skit om kontor och sånt! Dessutom så gäller graviditetsersättningen från o me v 32!
    Fast om man har ett arbete som kan vara farligt för fostret så kan man få graviditetspenning mycket tidigare.
  • Alicee

nu har jag talat om för mina kära chefer och dom blev jätteglada för min skull. man får inte graviditetspenning innan v 32 om man inte jobbar med farliga ämnen, (tex på runes färger) eller om man blir förbjuden att arbeta. att köra lastbil räknas INTE, enligt fk, som ett fysiskt krävande och farligt jobb och det spelar tydligen ingen som helst roll om man kör 20 olika kunder och får lyfta av grejerna själv eller om man kör container där man inte gör annat än att sitta still ( trevlig tjej på fk som berättade, dessutom fick mina chefer samma svar när DOM själva ringde o sa till fk att jag OMÖJLIGT kommer att kunna jobba till v.32). Detta slutade med att jag fortsatte jobba fram till för två veckor sen (eftersom att utan jobb - inga pengar, inga pengar - ingen mat, ingen mat - varken mamma eller bebis!!) när jag blev strängt förbjuden av min Läkare att genast sluta jobba pga risker för både mig och bebis i samband med alldeles för tidig foglossning. Hon sjukskrev mig på dagen och fram tills förlossningen. så va de me de. tack ni som faktiskt skrivit nå bra och peppande och snälla lägg av ni som bara gnäller o piper i brist på liv (ni som tar åt er, ta åt er!!)

• M C Catta
    Alicee skrev 2012-06-05 22:49:53 följande:
    nu har jag talat om för mina kära chefer och dom blev jätteglada för min skull. man får inte graviditetspenning innan v 32 om man inte jobbar med farliga ämnen, (tex på runes färger) eller om man blir förbjuden att arbeta. att köra lastbil räknas INTE, enligt fk, som ett fysiskt krävande och farligt jobb och det spelar tydligen ingen som helst roll om man kör 20 olika kunder och får lyfta av grejerna själv eller om man kör container där man inte gör annat än att sitta still ( trevlig tjej på fk som berättade, dessutom fick mina chefer samma svar när DOM själva ringde o sa till fk att jag OMÖJLIGT kommer att kunna jobba till v.32). Detta slutade med att jag fortsatte jobba fram till för två veckor sen (eftersom att utan jobb - inga pengar, inga pengar - ingen mat, ingen mat - varken mamma eller bebis!!) när jag blev strängt förbjuden av min Läkare att genast sluta jobba pga risker för både mig och bebis i samband med alldeles för tidig foglossning. Hon sjukskrev mig på dagen och fram tills förlossningen. så va de me de. tack ni som faktiskt skrivit nå bra och peppande och snälla lägg av ni som bara gnäller o piper i brist på liv (ni som tar åt er, ta åt er!!)

Oh, vad härligt om en vettig läkare! Och bra att dina chefer var så förstående! Lycka till med graviditeten!
  • sanna 90

En förutsättning för att du ska kunna få gravidpenning är att din arbetsgivare inte har möjlighet att omplacera dig. Det är alltså upp till arbetsgivaren.

Svar på tråden tala om att man är gravid för arbetsgivaren :-S