• emmis82

SKA bli sockerfri! Nån som är med?

Är trött på att i stort sett jämt va sockersugen!! Måste bli ett slut!
    Vill gå ner i vikt och må bättre!

Godis, bullar, kakor och dylikt blir totalförbjudet!!
    Majs, krossade tomater och likn blir nog som vanligt, iaf än så länge.
    Frukt får bli till helgerna. Även om det är mängder vitaminer i så är det rätt mycket socket med.

Oboy kommer det bli svårt att ta farväl till... :(
    Matbröd kommer få vara kvar, i viss mån. Försöker äta ägg till frukost.

Får väl fylla på med mer vad som jag tycker är ok/inte ok för mig under tidens gång, men skulle va så skönt om nån mer hakade på, så man kan stötta varandra och peppa! För antagligen faller man tillbaka i sockerträsket imellanåt... 

• Svar på tråden SKA bli sockerfri! Nån som är med?
  • Diablo

Jag skulle behöva hänga på, men jag är så dålig på att sluta...det går av bara farten.
    Måste sluta dricka Cocca Cola. Dricker ca 1,5l om dagen, inget kaffe ingen o´boy utan Cola!
    Choklad är också en stor bov. Annars äter vi bra, jag gillar inte frukt så den vägen kommer inget socker. Jag hänger på!  

Har man tur behöver man inget vett!
  • emmis82

Vad kul!! Att du hänger på alltså, inte att det är så lätt att falla tillbaka. Jag har satt som startdag på måndag, för i helgen går min 30-årsfest av stapeln, så det blir liksom ett avslut på det gamla livet på samma gång! :)

• Diablo

Bra då börjar vi på måndag, grattis på trettioårsdagen och ditt nya livSolig

Har man tur behöver man inget vett!
  • before

Tycker du kan kosta på dig att tillåta dig att ha 1 tsk marmelad på knäckebrödsmackan, om du vill. Ingen idé med ett totalförbud...

• emmis82
    before skrev 2012-03-30 18:53:56 följande:
    Tycker du kan kosta på dig att tillåta dig att ha 1 tsk marmelad på knäckebrödsmackan, om du vill. Ingen idé med ett totalförbud...
    Fast saken är den att får jag lite vill jag ha mer... 

Och byter nog ut bröd helt och hållet till tex ägg och likn till frukost, då de flesta köpebröd innhåller massa socker, iaf till att börja med. Sen kanske det blir att baka själv.
    Men måste nog ha nån slags avvänjningsperiod först, där inget socker får förekomma.

• emmis82

Gårdagen räknas inte ;) ha ha, för då hade jag för fullt upp, första dagen på påsklovet ju, och barnen ville hitta på massa skoj, så det va bara att äta det som fanns till hands och det som bjöds :)

Men idag har det redan ätits för mycket socker, och jag har bara fått i mig frukost än...
    2 ägg (ja, det började bra), o'boy (måste sluta med det!!!) och en bärry med körsbär (vet inte hur mycket, men socker lär det ju vara i).

Sen kom särbon med påskägg med massa godis i... så det lär jag ju va tvungen att äta upp, vare sig jag vill eller ej ;) 

• Alvi

Jag är med!! Tycker att det är sååå mycket lättare att sluta cold turkey än att ha typ "Bara på lördagar", jag börjar fuska direkt då, alltså typ samma dag. Helt sjukt!

Så nu på måndag efter påsk (när vi är hemma efter påskmiddag hos svärmor) tar jag bort:
    - Godis, bullar, kakor
    - Sylt på morgongröten
    - Den goda varma chokladen med marsmallows jag nyss har fått upp ögonen för, suck

Jag får dock äta:
    - Majs och såna prylar
    - Bröd, det funkar inte att ta bort socker OCH mina älskade mackor
    - Frukt
    - Honung, när jag börjar äta turkisk yoghurt igen, har varit mjölkfri det senaste halvåret pga ammande, överkänslig dotter

Maken ska med på detta! Heja oss alla!

• emmis82

Ja, nån frukt lär det väl bli nu när sommaren kommer. :)
    Men ska försöka rikta in mat och snacks lite mot lchf, inte följa det slaviskt, utan mer se hur de utesluter sockret.

Jag får väl också rikta in mig på efter påsk. Känns som det kan bli lite jobbigt annars, ha ha
    Men denna vecka kan man ju förbereda sig mentalt :D 

• Alvi
    emmis82 skrev 2012-04-03 22:09:39 följande:
    Ja, nån frukt lär det väl bli nu när sommaren kommer. :)
    Men ska försöka rikta in mat och snacks lite mot lchf, inte följa det slaviskt, utan mer se hur de utesluter sockret.

Jag får väl också rikta in mig på efter påsk. Känns som det kan bli lite jobbigt annars, ha ha
    Men denna vecka kan man ju förbereda sig mentalt :D 
    JAg tänkte också köra LCHF-tänk på det hela, men som sagt, bröd-abstinensen tog döööd på mig. Nu käkar jag mina älskade Valjegrova igen och känner mig harmonisk... !Cool
Svar på tråden SKA bli sockerfri! Nån som är med?