• FinaMina

Mitt barn vill inte äta ägg

Hej!
    Min dotter 11 månader, vill inte äta ägg. Har försökt med kokt ägg och äggröra flera gånger men hon spottar ut det och ser äcklad ut. På bvc har de sagt att hon ska äta ägg då och då för att det är nyttigt. Min fråga är: Finns det några rätter som innehåller ägg men som inte smakar det så mycket? Har försökt ge henne smörgås med lite ägg på men hon spottar ut den med..

• Svar på tråden Mitt barn vill inte äta ägg
  • Pickeli

Du måste inte ge ditt barn ägg, bara så du vet.

Om du absolut VILL även fast hon inte behöver äta ägg så kan du ju testa med pannkakor.

Google it!
  • Skogshallon

Pannkakor/plättar tycker ju de flesta barn väldigt mycket om, testa det! Vill hon inte ha det heller så kan du väl vänta lite med ägg, är ju ingen idé att tvinga i henne det utan pröva om ett par veckor igen.

• sandiberu

Min nyblivna ett-åring vägrar också ägg. Tror det är konsistensen. Men det är ju inget att få panik över :) Pannkaka funkar.

• Lajkie

Hon måste inte alls äta ägg.

Och om du nu känner att du gärna vill så innehåller ju pannkaka och sockerkaka ägg.
    Eller gör en fiskgratäng med bitar av ägg i.
    Eller kokt torsk med äggsås.

Barn som är allergiska mot ägg dör ju inte av näringsbrist direkt.
    Dumt uttryckande av BVC helt enkelt.
    Visst är det nyttigt, men är det proteinet dom är ute efter så finns det ju många alternativ.

• Pickeli

Jag vill bara tillägga en liten "rolig" anekdot.

Sonen har ratat ägg och hatat allt vad pannkakor och plättar heter ända sedan han började äta mat. När alla andra mumsar i sig våfflor och pannkakor får han kväljningar.

Det visade sig efter 2 år att han är allergisk för ägg. Och min fantastiska barnläkare berättade för mig att det är ganska vanligt att barn väljer bort ägg undermedvetet om de är allergiska.

Ganska märkligt va?

Nu säger jag absolut inte att era barn är allergiska för ägg, bara för att klargöra det.

Google it!
  • Söders fröjder

Vill hon inte äta det nu vänta och prova igen senare. Omellett älskar mina små barn liksom pannkaka eller potatis med äggsås är en stark favorit med

• FinaMina

Har testat pannkaka och hon äter 4-5 tuggor bara. Ska ge henne oftare så hon vänjer sig.. De flesta barn tycker ju om pannkakor:)

• Johan70

Om det är konsistensen det handlar om, prova att koka äggen hårdare eller lösare jämfört med vad du brukar göra.

• Pickeli
    Lajkie skrev 2012-03-30 09:29:42 följande:
    Barn som är allergiska mot ägg dör ju inte av näringsbrist direkt.
    Dumt uttryckande av BVC helt enkelt.
    Visst är det nyttigt, men är det proteinet dom är ute efter så finns det ju många alternativ.
    Precis min tanke. Mina 2 grabbar är båda äggallergiker och det fungerar alldeles utmärkt
    Google it!
  • Pickeli

Du kanske kan testa att göra olika typer av gratänger och pajer som innehåller ägg i form av äggstanning. Det kanske funkar bättre?

Google it!
  • gullan83

mitt barn är fyra år och aldrig ätit ägg mer än i pannkakor då... men aldrig hört bvc sagt det till oss att barn måste äta ägg

• ruthsmaavikrosten

Min son vill heller inte äta ägg, han spottar och fräser :p Låt det ligga ett tag, och försök igen en annan gång.

• yndra

sonen är 6 och äter fortfarande inte ägg... nu får han i sig det ändå genom pannkakor o dyl men att påstå att barn måste äta ägg är väl en överdrift? Finns ju andra proteinkällor

• Teodorra

Min dotter åt inte ägg första året, nu när hon är två slukar hon snabbt ett kokt ägg till frukost och vill ha mer. Ha ingen panik över det. Ger du en varierad kost får ditt barn i sig all näring som behövs ändå.

• Kakandi

Varför måste ditt barn äta ägg? Det finns väl saker du inte gillar?!

• The Doctor
    Kakandi skrev 2012-03-30 11:10:26 följande:
    Varför måste ditt barn äta ägg? Det finns väl saker du inte gillar?!
    Håller med!
  • gullan83
    FinaMina skrev 2012-03-30 09:30:27 följande:
    Har testat pannkaka och hon äter 4-5 tuggor bara. Ska ge henne oftare så hon vänjer sig.. De flesta barn tycker ju om pannkakor:)

min son började gilla först pannkakor som 3 åring... innan de vägrade han äta det... men han skall ha naturella utan något på och nästan kalla...
  • atool

Äter era barn ägg utan något salt på, eller med lite salt?

• Kodia

Jag håller med om att barnet säkert klarar sig bra utan ägg. Om du vill att h*n ska äta ägg kan jag tipsa om bananplättar, som jag tror att de flesta barn gillar.

Per portion:
    1 mogen mosad banan
    1 ägg
    1 dl. mjöl

Rör ihop och stek i plättlagg eller matskedsstora klickar i stekpanna. Om du vill servera det som fika kan du lägga till lite kakao eller vaniljsocker.

Svar på tråden Mitt barn vill inte äta ägg