• Anonym

pstav och mens i snart 2 veckor

Jag satte in min pstav för 1,5 månad sen. Jag fick min första mens med pstaven några dagar sent. Jag är den som ALLTID ha mens i exakt 5 dagar. Nu har jag blödit i 9 dagar... jag börjar blir lite orolig. Ska det verkligen vara såhär?

Jag blöder inte alls mycket men jag måste ändån använda skydd. Börjar bli riktigt jobbigt. Jag har läst att man kan få oregelbundna blödningar men detta är ju löjligt.
    Det är ju verkligen ett bra preventinmedel om man ska blöda hela tiden ;) 

Vad har ni för erfarenheter av pstav?   

• Svar på tråden pstav och mens i snart 2 veckor
  • katalysator

Jag småblödde också i 3-4 veckor när jag satte in min, sen slutade det helt och hållet och jag hade inte mens mer. Du behöver inte oroa dig, kroppen kan bete sig märkligt de första månaderna och det behöver inte betyda någonting alls för hur det kommer funka senare Glad

• Ruggugglan

När jag satte in min andra p-stav blödde jag fler dagar än vad jag inte blödde. Det slutade med att jag tog ut den. Det är helt olika hur man reagerar. När jag hade min första p-stav funkade den bra i två år men sen verkade den flippa ur för jag blödde månader i sträck.

Avvakta lite till och skulle det inte bli bättre med blödningarna så ta upp det med barnmorskan. Kanske finns det något annat p-medel som skulle funka bättre för dig.

• Becca88

Jag hade pstav förut och jag blödde konstant i drygt 6-7 månader sen tröttna jag och tog ut den. Bm sa att det är väldigt vanligt att man blöder ofta och oregelbundet med den

• Anonym

Jag ringde BM nu å hon sa att det var helt normalt. "avvakta lite till så får du se hur länge du står ut". Kunde dom inte sagt så innan jag satte in den. :(

Jag hoppas detta bara är en engångs grej så jag slipper mensen helt sen. Drömmer  

• Yoshii

Jag har också haft P-stav och jag kan inte minnas dom dagarna jag INTE blödde.
    Det kändes som att jag blödde konstant med den där staven..

Och då var det inte dagar utan Veckovis.   

• Anonym
    Yoshii skrev 2012-03-30 11:34:52 följande:
    Jag har också haft P-stav och jag kan inte minnas dom dagarna jag INTE blödde.
    Det kändes som att jag blödde konstant med den där staven..

Och då var det inte dagar utan Veckovis.   

gud vad jobbigt :(
    När jag satte in den så var BM så positiv å sa att dom flesta slipper mensen helt osv. Men det verkar ju vara tvärtom.

• katalysator

Äsch, det är nog snarare så att de som är missnöjda är de som är piggast på att tala om det för alla andra.

Du råkar inte ha ätit minipiller innan? Det är väldigt vanligt att man får exakt samma biverkningar av p-staven som av minipillren, eftersom det är väldigt lik hormonsammansättning. Så på så vis kanske du kan förutsäga hur det kommer att bli. 

• zid

Nä fy för pstav! För mig blev det helt bakvänt, dvs blödde tre veckor - uppehåll en vecka - blödde tre osv. Så höll det på hela tiden tills jag gav upp och tog ut den nio månader senare. Idag har jag bojkottat alla hormonella pmedel, pallar inte!

Cut off your nose to spider face
  • Anonym
    katalysator skrev 2012-03-30 11:38:32 följande:
    Äsch, det är nog snarare så att de som är missnöjda är de som är piggast på att tala om det för alla andra.

Du råkar inte ha ätit minipiller innan? Det är väldigt vanligt att man får exakt samma biverkningar av p-staven som av minipillren, eftersom det är väldigt lik hormonsammansättning. Så på så vis kanske du kan förutsäga hur det kommer att bli. 

Nej jag hade inget pmedel innan pstaven. För flera år sen åt jag minipiller å vad jag minns så hade jag knappt någon mens alls av dom.
  • trytofindme

Den största nackdelen med p-stav är ju att mensen kan bli väldigt oregelbunden, och det är svårt att veta i förväg hur just du kommer få det.
    En kompis till mig som hade p-stav fick absolut ingen mens alls. Helt underbart.
    En annan hade mens konstant i två år, eller hur länge man nu har en p-stav.

Jag hade hoppats på att jag skulle slippa blöda, men min mens blev helt oregelbunden. Kunde blöda lite här och där, när som helst. Jag hade som tur var inte mens konstant, men det var jobbigt att alltid vara förberedd på att man kunde börja blöda när som helst.

Har hört att det ska finnas p-piller som innehåller samma hormoner som staven, så att man kan testa och se hur man reagerar innan man sätter in den.

• Yoshii
    Anonym skrev 2012-03-30 11:36:20 följande:

gud vad jobbigt :(
    När jag satte in den så var BM så positiv å sa att dom flesta slipper mensen helt osv. Men det verkar ju vara tvärtom.

Ja fy det var inte kul alls.
    Jag har flera vänner med samma story.. En utav mina vänner fick till och med rådet att ta ut den.

Haha ja det där med att man kunde slippa mensen helt var ju en anledning till att jag valde P-stav + att jag inte kan äta P-piller . 
  • Anonym
    Yoshii skrev 2012-03-30 11:41:22 följande:

Ja fy det var inte kul alls.
    Jag har flera vänner med samma story.. En utav mina vänner fick till och med rådet att ta ut den.

Haha ja det där med att man kunde slippa mensen helt var ju en anledning till att jag valde P-stav + att jag inte kan äta P-piller . 

Samma här, kan inte äta ppiller å ville slippa mensen helt. BM var ju så säker på att dom flesta slipper den. haha. Yeah right! ;)

Aja, jag avvaktar ett tag till. Men några 6 månader med blödningar går jag inte med på.  
  • Yoshii
    Anonym skrev 2012-03-30 11:44:54 följande:

Samma här, kan inte äta ppiller å ville slippa mensen helt. BM var ju så säker på att dom flesta slipper den. haha. Yeah right! ;)

Aja, jag avvaktar ett tag till. Men några 6 månader med blödningar går jag inte med på.  

Såklart det finns dom som slipper mensen helt, men jag var tyvärr inte en av dom

Jag tänker inte välja en stav igen i allafall! Hehe 
  • Nicolee

jag hade min i 2½ år och oftast blödde jag nästan 30 dagar, så kunde ha mens 32 dagar sen så hade jag 4 dagars uppehåll och så började det om osv osv.  Tog ut den i maj 2011 då vi bestämde oss för att skaffa barn.

Kommer aldrig sätta in en p-stav igen!!

Jag hoppas att det bara är tillfälligt för dig! 

• deddan

När jag fick första mensen efter att ha satt in min p-stav blödde jag i nästan över två månader.. Fick en tid till barnmorskan där jag fick mini piller att gå på i 3månader, så nu slipper jag mensen.. :)

Men förstår hur du känner :p men ring barnmorskan. Men har för mig att det ska ha gått ganska lång tid innan de går in med p piller också.

• Anonym (P-stav nej tack)

Första gången jag fick en p-stav insatt  (har risk för blodpropp och har inte så många altermativ) slutade min mens komma efter två-tre månader och slapp den till jag tog ur p-staven. Efter jag fick barn bestämde jag mig för att sätta in en p-stav återigen då jag vill vänta lite med nästa barn. Jag har sedan jag satt in den haft mens ungefär 3 av 4 veckor i månaden sedan i maj förra månaden(snart ett år) och börjar bli riktigt less. Alltså har jag en vecka i månaden då jag är mensfri. (blöder riktligt varje gång den startar i ungefär 3-4 dagar sedan är det mindre resterande dagarna. Det jag vill säga är att likadant preventilmedel på samma person kan alltså variera men vanligaste har jag för mig är att mensen blir regelbunden eller försvinner helt inom ett halvår fick jag höra av min bm men vettefanken. Jag kommer aldrig mer stoppa in en p-stav igen i alla fall.

Svar på tråden pstav och mens i snart 2 veckor