• Mina fina hjärtan

Hur får ni ert hem att lukta frächt?

jag städar och städar men tycker aldrig att mitt hem luktar riktigt nystädat, har provat olika skur medel... vilka medel använder du och hur städar du och hur ofta?? vill bar komma hem till ett hem som lukta gott och är rent....

• Svar på tråden Hur får ni ert hem att lukta frächt?
  • Vinxen

Använder Ajax den rödorangea på golven. Alltid 3 korkar. Torkar golven en gång i veckan efter dammsugning. Dammsuger typ 3 ggr i veckan. Till badrummet använder jag grönsåpa. Alltså till badkar å handfat. Har sånna där gelepluttar i toan från wc duck. Till avtorkning av bord osv använder jag nån vit flaska Ajax typ. Sen har jag turen som har en sambo som köper hem liljor till mig så mitt hem luktar alltid gott :)

• Pappa G

Som barnfamilj så är vi väldigt sparsamma med parfymerade rengöringsmedel överhuvudtaget, utan använder till stor del mirakeltrasor/moppar istället. Måste något till, så blir det diskmedel eller såpa i första hand. Undantaget är väl badrummet där det ju måste till kalklösande medel.

• Purpurbräcka

För mig är rengöring och parfymering två skilda saker. Vill du att det ska lukta gott hela tiden så kanske det är bättre att skaffa någonting som enbart är till för att sprida väldoft, typ Wunderbaum fast lite snyggare. Då behöver du inte använda en massa städkemikalier i onödan.

• Nancie

Diverse skurmedel luktar ju gott...men lukten är väl inte liksom tänkt att stanna kvar?

Ett snabb-tips (för dom som tål  dofter) är att fylla handfatet med vatten, lägga i några små handdukar, droppa i doftoljor eller sköljmedel, vänta en stund...krama sedan ur handdukarna och lägg dom på elementen! Funkar bra på hösten och vintern när värmen från elementen gör att doften sprids i rummet.

På sommaren kan det göras samma sak men med en fläkt och mindre tygstycke... 

• Purpurbräcka
    Purpurbräcka skrev 2012-03-30 11:45:49 följande:
    För mig är rengöring och parfymering två skilda saker. Vill du att det ska lukta gott hela tiden så kanske det är bättre att skaffa någonting som enbart är till för att sprida väldoft, typ Wunderbaum fast lite snyggare. Då behöver du inte använda en massa städkemikalier i onödan.

Och då menar jag såklart inte att du helt ska sluta städa, bara att det är onödigt att städa just för doftens skull.
  • Nancie

...om man inte orkar göra det jag skrev ovan så kan man ju köpa sådana där "luftfuktare" i keramik som hängs på elementen och droppa i doftolja.

• Lill Anna

Jag städar! Dammsuger o skurar 2 ggr i veckan. Vädrar mycket oxå

• Emelie kalla

Jag dammsugar varje dag då vi har hund tvättar golvet i gång i veckan och har alltid doft ljus som vi tänder på kvällarna. Vädrar väldigt mycket och städar toaletten varje dag med såpa/Ajax

• ellajson

Ett tips är att blanda vatten och ett sköljmedel man tycker luktar gott i en sprayflaska och spruta lite när som på gardiner, soffa och diverse :) 

Svar på tråden Hur får ni ert hem att lukta frächt?