• Anonym (Bekymrad)

Jag vill hitta tillbaka till min lust

Hej,

Jag är 25 år lever sedan tre år tillbaka tillsammans med min sambo och hans två barn. Vi har varit tillsammans i fyra år. 

Första ca 2 åren som vi var tillsammans så hade jag lust att ha sex i princip varje dag, vilket vi också hade - ibland mer. Vi testade mycket olika saker och hade kul tillsammans. Ibland kändes det som att vi använde sex som ett sätt att hålla vår relation samman (omständigheterna var mycket kaotiska omkring oss under en tid).

Nu har jag nästan aldrig lust längre och jag saknar det. Min sambo hade ett långt förhållande innan mig och hans ex ville de sista tio åren nästan aldrig ha sex.  De senaste tre åren innan de separerade hade de inte sex alls. Min sambo verkar i det närmaste traumatiserad av denna upplevelse och har genom hela vår relation upprepat som ett mantra att vår relation kommer att ta slut om vi inte har sex eftersom det är så viktigt för honom. 
    När jag sagt att jag inte har lust har han tidigare blivit sur och sagt att vår relation håller på att ta slut. Nu försöker han dölja sitt missnöje eftersom jag bett honom om att inte pressa mig. Ibland ställer jag upp och försöker pressa fram lite kåthet för att slippa pressen ett litet tag.

Min sambos teori är att min historia, där jag haft sex med många killar och ibland ställt upp på saker mot min vilja, påverkar min lust negativt. Jag känner inget direkt samband mellan min historia och min nuvarande sexualitet, men är öppen för att det kan ha påverkat mig.

Grejen är att jag verkligen vill ha sex. Jag vill kunna bli upphetsad och känna lust, men just nu vet jag inte när jag kände lust senast. Sex har blivit någonting jobbigt för mig. När vi väl har sex så är det bara missionären som gäller för att jag känner mig obekväm i alla andra situationer, spänner mig och lusten försvinner. Jag känner mig tråkig och asexuel. Vi har en öppen dialog om sex, så det är inte där problemet ligger.

Har du några tips på vad vi kan göra för att min lust ska komma tillbaka? Jag vet att jag inte är asexuell för jag har inte haft problem med att bli upphetsad innan detta förhållande. 

I övrigt har vi oftast en bra relation och jag älskar min sambo. 

• Svar på tråden Jag vill hitta tillbaka till min lust
  • sexologen

Hej!

Att hitta tillbaka till en lust som finns inom är mycket möjligt, men viljan måste finnas där och även ett öppet klimat i relationen om att försöka lösa detta tillsammans.

Då en i paret pockar och vill mer än den andra och också ställer krav på mer sex än den ena för tillfället vill eller har lust till, kan i sig skapa olust.

Jag läser in i ditt mail att du får bära ett mycket tungt lass då du ska  ställa upp på sex för att din partenr inte ska bli rädd att er relation inte är bra eftersom detta tydligen var ett problem i hans tidigare realtion. Men nu är nu och då är då. Ni måste bygga er relation på er två som individer och på de känslor som ni har för varandra.

Du och ingen annan ska behöva ta ansvar för någon annans sexuelitet utan ni som par ska arbeta för att gemensamt ha ett sexliv som ni båda är tillfreds med och där gamla relationer och upplevelser är något ni måste prata om och lyfta upp till ytan.

Den enes olust kan vara tecken på den andres osäkerhet och din partner kan behöva gå i terapi för att räta ut gamla känslor och upplevelser så han inte tar med dem in i er nya relation.  

Stå på dig och ha sex då du vill ha sex och inte annars. Se din partner som en jämlik som inte som en som ska tjata sig till din uppmärksamhet och tröstas genom närhet (sex).  Bekräfta varandra på annat sätt än genom sex och hjälp varandra att hitta tillbaka till den lust ni har för varandra.

Hälsningar
    Sara Dahlin   

Svar på tråden Jag vill hitta tillbaka till min lust