• Copyjulia

Intralipid/ IVIG

Någon annan som använt sig av detta inför/ efter IVF av immunlogiska orsaker? Hur gick det?  (Finns ej i Sverige, jag går till en klinik i London.)

• Svar på tråden Intralipid/ IVIG
  • Sunshine123

Hej, Vet att det är gammalt inlägg, men tänkte att jag svarar iaf. Jag har använd intralipds och andra mediciner just för att jag hade överaktivt immunförsvar. Det var på en klinik i London, då jag bodde där för tillfället. Mitt andra försök lyckades när jag använde intralipds. Första gången använda jag inte det. Mitt lilla underverk är nu 3 månader:) Vet ej om det var just IL som gjorde att det funkade andra gången, det kanske skulle funka utan det, det är nog en fråga som ingen riktigt kan svara på, men jag kommer nog att använda mig av IL igen om vi försöker att få nummer 2:) Lycka till!

• Copyjulia

Det funkade! Blev gravid och är nu i v 37. Vet förstås inte säkert om det berodde på Intralipid men efter 6 tidigare misslyckade IVF:er tror jag ändå att det påverkade.

• Sunshine123

Stort grattis!! Vad kul att höra att det gick bra den här gången:) Wow 6 ivf försök, starkt jobbat! Jag höll på att bli helt knäckt efter mitt första misslyckade försök. jag funderar redan på nummer 2, vågar knappt hoppas att det skulle funka en gång till, men samtidigt känner att jag måste försöka. Undrar om det går att göra behandlingen i Sverige, jag bor här nu, så skulle vara lite bökigt att behövs åka till London.....

• Copyjulia
    Sunshine123 skrev 2012-11-07 16:35:29 följande:
    Stort grattis!! Vad kul att höra att det gick bra den här gången:) Wow 6 ivf försök, starkt jobbat! Jag höll på att bli helt knäckt efter mitt första misslyckade försök. jag funderar redan på nummer 2, vågar knappt hoppas att det skulle funka en gång till, men samtidigt känner att jag måste försöka. Undrar om det går att göra behandlingen i Sverige, jag bor här nu, så skulle vara lite bökigt att behövs åka till London.....
    Ett försök är ju ingenting. Då har de ju inte kunnat justera medicinerna för att få optimala ägg. Men visst blir man besviken. Jag har blivit lika knäckt varje gång det inte lyckats, men det var det värt. Jag försökte också få till behandlingen i Sverige men det var omöjligt tyvärr. Däremot kan man ju få Prednisolon utskrivet i Sverige som har ungefär samma effekt, fast kanske inte lika stark effekt. Lycka till!
  • Sunshine123

Misstänkte att det inte skulle funka i Sverige, fattar inte varför de är så ovilliga att testa nya metoder. Jag tog prednisolone båda gånger, usch vilken hemsk medicin, biverkningar var inte så roliga, men självklart absolut värt det:) Mitt problem var att jag hade inte så många ägg att leka med, fick reda på att jag har lågt äggreserv trots inte så hög ålder......vem visste att sånt kunde hända, så kände mig knäckt och stressad över att tiden höll på att rinna ut för mig, därför känner mig lite stressad över att börja försöka med nummer 2, tiden är inte på min sida tyvärr. Men vad som än händer så är jag för alltid tacksam att det funkade en gång iaf, oddset var verkligen inte på min sida.

• Copyjulia

Jag tog Prednisolon 25 mg nu senast också. Usch det var verkligen vidrigt. Tog det ända till v 17 ungefär. Det var ju förstås värt det, men som sagt, biverkningarna var ju hemska. Om jag fattar dig rätt lyckades du på ditt andra försök förra gången? Det är ju kanonbra! Även om du inte har så många ägg kanske de är väldigt bra? Jag har fått ut massor av ägg men ändå tog det 6 ggr...

• Bling1975

Jag har fått både Ivig och Intralipider och har i dag en dotter på 7 månader. Ivig fick jag av en läkare i London och fick åka över för varje dropp. Men Intralipider fick jag administrerat av en klinik i Stockholm med ordination av min engelske läkare.

Hag fick även prednisolon till v 12 och tog Humira samt LIT innan.

Härligt att läsa om fler som har fått hjälp även när de svenska läkarna säger otur

• Copyjulia
    Bling1975 skrev 2012-11-08 00:42:30 följande:
    Jag har fått både Ivig och Intralipider och har i dag en dotter på 7 månader. Ivig fick jag av en läkare i London och fick åka över för varje dropp. Men Intralipider fick jag administrerat av en klinik i Stockholm med ordination av min engelske läkare.

Hag fick även prednisolon till v 12 och tog Humira samt LIT innan.

Härligt att läsa om fler som har fått hjälp även när de svenska läkarna säger otur
    Oj, vilken klinik i Sthlm gav dig Intralipid? De ville egentligen ge mig LIT och massor av IVIG-dropp också men jag nöjde mig med ett Intralipid-dropp och ett IVIG-dropp och det funkade ju bra. (Fick väldigt ont i huvudet och nacken efter IVIG-droppet och eftersom jag tidigare haft hjärnhinneinflammation vågade jag inte göra det fler gånger.) 
  • Sunshine123

@copyjulia, Beundrar verkligen din styrka, du måste var överlycklig att det äntligen funkade den här gången:) ja, det funkade andra gången för mig, jag hade verkligen tur, på andra försöket fick jag ut endast 4 ägg och bara 2 befruktades, men en av embryona fastnade och nu har jag min lilla bebis:) men som sagt verkligen tur, det är inte stor chans att lyckas när man får så pass få ägg, vissa kliniker skulle nästan inte ens vilja gå vidare till äggplock med så få äggblåsor. Jag gjorde behandlingen i London och den kliniken var suverän, skulle gärna prova med dem igen, men det blir alldeles för dyrt, så får nog prova Sverige istället. @Bling1975 Grattis till din bebis:) Du gjorde hela immun behandligen ser jag, själv så körde jag IL, clexane, prednisolone och progesterone som man injicerar, det finns tydligen inte heller i Sverige:( Snälla kan du tala om för mig vilken klinik i Sverige som hjälpte dig med intralipids? Skulle verkligen behöva veta det om jag nu ska försöka igen.

• Copyjulia
    Sunshine123 skrev 2012-11-08 13:09:26 följande:
    @copyjulia, Beundrar verkligen din styrka, du måste var överlycklig att det äntligen funkade den här gången:) ja, det funkade andra gången för mig, jag hade verkligen tur, på andra försöket fick jag ut endast 4 ägg och bara 2 befruktades, men en av embryona fastnade och nu har jag min lilla bebis:) men som sagt verkligen tur, det är inte stor chans att lyckas när man får så pass få ägg, vissa kliniker skulle nästan inte ens vilja gå vidare till äggplock med så få äggblåsor. Jag gjorde behandlingen i London och den kliniken var suverän, skulle gärna prova med dem igen, men det blir alldeles för dyrt, så får nog prova Sverige istället. @Bling1975 Grattis till din bebis:) Du gjorde hela immun behandligen ser jag, själv så körde jag IL, clexane, prednisolone och progesterone som man injicerar, det finns tydligen inte heller i Sverige:( Snälla kan du tala om för mig vilken klinik i Sverige som hjälpte dig med intralipids? Skulle verkligen behöva veta det om jag nu ska försöka igen.
    Ja det var inte många ägg, men uppenbarligen var det riktiga guldägg. Sist hade jag 17 ägg som odlades vidare till Blastocyster så nu har vi ett gäng "syskon" i frysen. Men som sagt, spelar ju ingen roll om det är många ägg om det ändå inte blir nåt...
Svar på tråden Intralipid/ IVIG