Nu kan jag skriva lite lättare!
Min förra förlossning började hanterbart tills jag var öppen 4 cm, då började jag kräka vid nästan varje värk. Energin tog snabbt slut, lustgasen hjälpte på det sättet att jag inte kräkte men smärtan och illamåendet var på samma skala, bara att jag blev helt förvirrad av den. Svårt att beskriva men det var ingen bra upplevelse iaf. Så jag gav upp och bad om epidural. Och efter det var förlossningen som en dröm! All smärta försvann helt, värkarna kändes som lite kramp i ena skinkan! Trodde aldrig den skulle ta så bra! Problemet var när jag skulle börja krysta. De fick pumpa upp det värkstimulerande droppet till max ändå kunde jag inte krysta ut henne. Jag vågade inte heller ta i allt för det kändes verkligen som att jag var på väg att spricka hela vägen! Till sist la en barnmorska sig på magen och då kom hon äntligen ut.
Men lyckan var kort. För det visade sig att hon hade svalt fostervatten med bajs i så hon kunde inte andas. Läkare om och hämtade henne och sprang iväg, sambon följde med. Första två dygnen låg hon först i respirator och sen cpap och vi visste inte ens om hon skulle överleva! Som tur var återhämtade hon sig ovanligt fort och redan efter 4? dagar fick vi ett eget rum och då var vi bara kvar för att få amningen att fungera. Så efter en vecka fick vi åka hem.
Väl hemma fick dottern kolik. Tror det beror på hennes oroliga start, är tydligen vanligt med väldigt missnöjda bebisar efter en traumatisk början i livet. Så första året är som en dimma för mig. Min sambo var också deprimerad och flydde hemifrån så mkt han kunde och jag stod där själv med ett konstant missnöjt spädbarn och visste inte vad jag skulle ta mig till. Det var flera ggr jag satt och grät med en gråtandes dotter i famnen när han väl kom hem... Så jag har knappt några positiva minnen från första halvåret.
Nu har sambon iaf fått hjälp mot sin depression och vi har rett ut våra problem så det är samma pappa till båda. Och dottern är lika glad som alla andra barn. Men största skräcken är att vara med om samma spädbarnstid en gång till!
Blev ett långt inlägg detta :P Men är sällan man får möjlighet att prata om sina erfarenheter, känner ingen som har haft samma start på sitt mammaliv som jag har haft. Och jag lägger allt ansvar på epiduralen. Kanske naivt av mig men det är det enda jag kan styra. Tror dottern måste ha blivit stressad av allt värkstimulerande dropp som jag var tvungen att ta pga epiduralen, så därför är enda alternativet för mig att föda helt naturligt denna gången och det skrämmer mig nåt fruktansvärt. Alternativet är kejsarsnitt men det är jag också rädd för, hatar tanken på att nån ska skära i min kropp.
Jag hoppas iaf på aurorasamtal och ska gå profylaxkurs denna ggn och hoppas att jag kan ta mig genom en förlossning helt naturligt. Vill du ha planerat snitt denna gången eller hur tänker du? Berätta gärna mer om din förlossning, är skönt att få prata av sig lite =)