• Anonym

Extrajobb och skatt

Fick skattebesked igår och ska betala 7800 SEK. Detta p g a att jag förutom mitt ordinarie jobb (100%) har en behovsanställning som i praktiken genererar c:a 3000 i månaden efter skatt. Sen brukar jag jobba en hel vecka under sommaren som ger runt 10000. Det jag inte blir riktigt klok på är hur de dragit skatten på extrajobbet. Enligt lönespec har de dragit från skattetabell 33, men den faktiska summan är c:a 4400 av 43000, alltså runt 10%. Nu var det jättekö till skatteverket, så jag frågar här så länge.

Är det något speciellt som gäller med just extrajobb att de drar så oerhört lite skatt? Vet fler som har det så och de får kvarskatt på nästan 20000. Är det bara att begära jämkning? Mitt ordinarie jobb drar rätt skatt.

• Svar på tråden Extrajobb och skatt
  • Anonym (SIlla)

Titta i skattetabellen. Där ser du att ju mer man tjänar desto mer skatt dras det. De har dragit skatt enligt tabell på extrajobbsinkomsten, men eftersom du har ett ordinarie jobb också så blir det för lite skatt.

• Anonym
    Anonym (SIlla) skrev 2012-03-30 14:44:40 följande:
    Titta i skattetabellen. Där ser du att ju mer man tjänar desto mer skatt dras det. De har dragit skatt enligt tabell på extrajobbsinkomsten, men eftersom du har ett ordinarie jobb också så blir det för lite skatt.
    Förståeligt då. Kan man "jämka" det på nåt sätt så man slipper en "skattesmäll" varje år?
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-03-30 16:07:02 följande:
    Förståeligt då. Kan man "jämka" det på nåt sätt så man slipper en "skattesmäll" varje år?

Du kan be extra jobbet dra mer i skatt.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (SIlla)
    Anonym skrev 2012-03-30 16:07:02 följande:
    Japp. Det är bara att be extraknäcket dra extra skatt.
  • Anonym (Kolle)

På sidoinkomster ska dom alltid dra minst 30% i skatt, men du måste ju informera den arbetsgivaren om att det är din sidoinkomst så dom kan dra 30%.

Visst kan du jämka, men då måste du ha lite koll. Det kan vara svårt att jämka rätt inkomst, eftersom man gör det i förväg. Ha koll så att du inte överskrider de summor du uppgett för både huvud- och sidoinkomst.

Du kan alltid be arbetsgivaren dra extra skatt.  

• Mummy

Många arbetsgivare ser till hur mycket du tjänar just där. Tjänar man lite betalar man mindre skatt och de drar betydligt me rän man "ska". Du får säga till att de drar mer. När jag hade olika jobb fick jag alltid betala tillbaka pga det

• Erki

På extrainkomster där arbetsgivaren inte är huvudarbetsgivaren skall det dras 30% skatt.
    Säg till ditt extraarbete att dra 30% fr.o.m. nu så slipper du det nästa år iallafall

• Anonym (Personalmannen)

Hej,

Är du intresserad av lön och skatt kan jag tipsa om Lön för Mödan som du hittar på www.lonformodan.se

Där hittar du lönefakta och löneskolan och lönestatistik och mera.

Svar på tråden Extrajobb och skatt