• Anonym (konstiga ögon)

Hur många linser prövade du innan det funkade?

Jag har varit hos optikern för att skaffa linser, men ingen har riktigt funkat än och jag har testat 4 olika, tycker synd om optikern som slösar massa pengar på linser som inte funkar (jag betalar ju för det hela men ändå) och vill nästan säga "skit i det" för att de ska slippa hålla på med mig. Hur har det varit för er andra? Hur många fick ni pröva innan det blev några perfekta? Vad var det som kändes fel med linserna som inte funkade?

• Svar på tråden Hur många linser prövade du innan det funkade?
  • Strumpemamma

Jag har väldigt torra ögon och synfel som är en aning kruxigt att korrigera med hjälp av linser så jag provade nog 5 typer innan jag hittade några jag kan ha. De är heller inte perfeka. De gör att jag får torra ögon och jag ser egentligen bättre med glasögon, men ibland är det smidigare med linser.
    Vad är det du inte tycker funkar?

• Insatt

Till en början använde jag årslinser och det funkade direkt. Sedan blev mina ögon kinkigare. Nu använder jag inte linser längre. 

• Anonym (konstiga ögon)
    Strumpemamma skrev 2012-03-30 17:27:33 följande:
    Jag har väldigt torra ögon och synfel som är en aning kruxigt att korrigera med hjälp av linser så jag provade nog 5 typer innan jag hittade några jag kan ha. De är heller inte perfeka. De gör att jag får torra ögon och jag ser egentligen bättre med glasögon, men ibland är det smidigare med linser.
    Vad är det du inte tycker funkar?
    Jag ser suddiga kanter till och från vilket är ganska irriterande :-/

Men varför "accepterade" du icke perfekta? Är det omöjligt för dig att få några som ger dig perfekt syn?
  • Anonym (konstiga ögon)
    Insatt skrev 2012-03-30 17:28:52 följande:
    Till en början använde jag årslinser och det funkade direkt. Sedan blev mina ögon kinkigare. Nu använder jag inte linser längre. 
    det blev för obekvämt så du sket i det?
  • Strumpemamma
    Anonym (konstiga ögon) skrev 2012-03-30 17:35:12 följande:
    Jag ser suddiga kanter till och från vilket är ganska irriterande :-/

Men varför "accepterade" du icke perfekta? Är det omöjligt för dig att få några som ger dig perfekt syn?
    Jaha ok. Är det så att linsen åker runt så att du ser kanten på linsen när det blir suddigt tror du?

Ja accepterade "nästan bra" för att optikern sa att det inte går att korrigera min syn exakt med linser.
  • Anonym (samma problem)

Ja har testat linser i 2 olika omgånger med nått år i mellan och då två olika optiker. Men har inte fått rätta linser. De säger att det är dessa linser som jag ska ha (efter synkontroll) och ja tar hem och testar men ser inte bra, det river i ögonen, ser suddigt, torra ögon m,.m och har båda gångerna fått prova nya linser men de har heller inte hjälpt. Den första optikern jag var hos sa när jag förklarade hur det var,att då fanns det inga andra linser att testa. 

Jag är närsynt men har inget stort synfel, behöver glasögon men tycker inte jag passar i dem så har gått utan i 2 år.  

• Anonym (konstiga ögon)
    Strumpemamma skrev 2012-03-30 17:44:17 följande:
    Jaha ok. Är det så att linsen åker runt så att du ser kanten på linsen när det blir suddigt tror du?

Ja accepterade "nästan bra" för att optikern sa att det inte går att korrigera min syn exakt med linser.
    Det borde vara så, men det syns inte när optikern kollar i ögat konstigt nog då ser det ut som den sitter jätte bra

Okej då förstår jag.
  • Anonym (konstiga ögon)
    Anonym (samma problem) skrev 2012-03-30 17:53:55 följande:
    Ja har testat linser i 2 olika omgånger med nått år i mellan och då två olika optiker. Men har inte fått rätta linser. De säger att det är dessa linser som jag ska ha (efter synkontroll) och ja tar hem och testar men ser inte bra, det river i ögonen, ser suddigt, torra ögon m,.m och har båda gångerna fått prova nya linser men de har heller inte hjälpt. Den första optikern jag var hos sa när jag förklarade hur det var,att då fanns det inga andra linser att testa. 

Jag är närsynt men har inget stort synfel, behöver glasögon men tycker inte jag passar i dem så har gått utan i 2 år.  
    Jag är också närsynt och trivs inte alls i glasögon men jag tycker det är jobbigt att se allt på långt håll suddigt så jag vill verkligen att det här med linser ska fungera. Jag märker inte av linsen speciellt mycket, förutom det suddiga som är irriterande, speciellt när man ska läsa på ett papper som ligger på bordet och det liksom är grumligt
  • Tant Groda

Har fungerat direkt! Först hade jag endags linser och har för något årsen bytt dygnetrunt. Är lite torr i ögonen på morgonen, men det blir toppen om man droppar lite linsvätska (vilket var helt ok att göra)

• Anonym

Ser du suddigt enbart på kanterna på nära håll, eller hur menar du? Ser du sudigt öht på nära håll är ju linserna för starka kanske, beorende på vilken ålder du har..

Jag var jätteung när jag började med linser och vad jag minns funkade dom direkt. Jag hade dom all vaken tid och det va såna gammeldags man hade i hela sex månader. Nu har jag haft linser i över 20 år och tyvärr är det inte lika lätt längre att hitta pasande linser. Tårvätskan har blivit sämre efter alla år med linser bl.a.

Svar på tråden Hur många linser prövade du innan det funkade?