• sny1

Installera kamin? Pris?

Vad kostar det att installera kamin totalt inkl kamin skorsten och installation? Låt säga att kaminen kostar 15.000 och huset är ett 2plans hus.

Nån som installerat och vet det totala priset för er?

• Svar på tråden Installera kamin? Pris?
  • Norris

Finns det murstock i bra skick i huset eller drar ni helt nytt?

• sny1

Helt nytt, täljstenskamin tänkte vi.

• Norris

Okej jag vet bara att när vi skulle sätta in i befintlig murstock skulle vi få betala ca 20.000 för installation. Däremot behöver du mer material och det blir mer jobb så priset kanske hamnar på ca 25.000-30.000. Svårt att gissa, det bästa är att ta in en offert. Glöm inte att du måste söka bygglov!

• Pappa G

Räkna med 25-30 000 kr exkl anpassningar för schaktfri modulskorsten. 

• SilverEmma

Många företag erbjuder ett gratis hembesök för att se vad som passar er bäst, då kan ni nog få en ganska exakt kostnad.

Fanny och Elliot...mina tjejer! <3
  • johandra

Skorstenen ligger väl runt 2000kr/m ungefär. Sen vad det kostar i installation det är svårt att säga.

Vi satte in en kamin för 4 år sedan och då gick det på strax under 60 000kr. Själva kaminen kostade 25 000, röret gick på 15 och resten var installationskostnader, nya steg till taket, klinker under kaminen osv....men nu finns ju rotavdraget så det blir ju billigare med installationen iaf.. 

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Ravenna

Vi ska sätta in kamin i sommar. Vi har en budget på ca 60 000 för ett 1/2-planshus. Vi behöver gjuta en platta som fundament som lägger på lite. Om man är prismedveten är det nog absolut möjligt att få en sjysst installation för runt 50. Bäst är att gå runt till olika företag med en husritning och ta in flera offerter.

• Younes
    johandra skrev 2012-04-04 08:30:53 följande:
    Skorstenen ligger väl runt 2000kr/m ungefär. Sen vad det kostar i installation det är svårt att säga.

Vi satte in en kamin för 4 år sedan och då gick det på strax under 60 000kr. Själva kaminen kostade 25 000, röret gick på 15 och resten var installationskostnader, nya steg till taket, klinker under kaminen osv....men nu finns ju rotavdraget så det blir ju billigare med installationen iaf.. 
    Hur mycket skulle du uppskatta att ni sparat i uppvärmnings kostnader? Var det värt 60 000?
    Jag funderar nämligen på braskamin eller värmepump. Men jag TROR att braskamin är bättre eftersom jag har gratis ved...
  • johandra
    Younes skrev 2012-04-08 13:49:01 följande:
    Hur mycket skulle du uppskatta att ni sparat i uppvärmnings kostnader? Var det värt 60 000?
    Jag funderar nämligen på braskamin eller värmepump. Men jag TROR att braskamin är bättre eftersom jag har gratis ved...
    Vi har sparat åtskilliga tusenlappar och enligt dåtidens pris på el (vi har direktverkande + luft/luftvärmepump) så skulle kaminen vara betald på 4 år. Nu är ju elpriset högre än då så den har betalat sig redan. Vi får tag på väldigt billig ved ska tilläggas oxå..dock inte helt gratis..

du får absolut inte samma värme eller mysfaktor så jag tycker absolut att ni ska köra på en kamin. Jag lovar att ni inte kommer ångra er! 
    Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Studentpappa
    Younes skrev 2012-04-08 13:49:01 följande:
    Ska du räkna hem investeringen kostnadsmässigt så är ju en luftvärmepump den klart bästa investeringen. En pump för ca 20000:- sparar i snitt i ett hem som förbrukar kring 30000kwh/år ca 1/3 av förbrukningen enligt ett stort test jag läste från en oberoende aktör. 
    1/3 av investeringen och inget krångel med att elda.

Vill du åt mysfaktorn med kaminen så är det en annan femma men det är aldrig lika effektivt som en värmefläkt som blåser varmluft 24/7.
  • Studentpappa

Vill du absolut elda så kolla på en vattenmantlad kamin som du kan koppla en acktank till och på så sätt få gratis varmvatten i huset tex.
    Jag känner några som har en vattenmantlad vedspis som de kör golvvärme i hela huset på. Det fungerar iofs inte tip top då den inte riktigt är dimensionerad för ett så stort system men för varmvatten eller 4-5 element duger det fint. 

• beccagranen

Vi har precis installerat en kamin med hjälp av ett företag i gbg. Slutpriset blev 26 000kr ink. kamin, stål skorsten, skorstenshuv, taksteg, glidskydd och montering (efter rotavdrag). Det kändes bra, då vi haft elda är och fått priser på 42-55 000kr.

• Rigmor Mortis

Är det inte dyrare? Vi behöver byta den gamla kaminen, skorsten finns redan och den står på gjutet valv som inte behöver förstärkas. Det enda som behöver ändras är att hålet i murstocken behöver flyttas, nu är det långt ner och jag vill ha en högre kamin.

• dorna
    beccagranen skrev 2012-04-24 19:37:27 följande:
    Vi har precis installerat en kamin med hjälp av ett företag i gbg. Slutpriset blev 26 000kr ink. kamin, stål skorsten, skorstenshuv, taksteg, glidskydd och montering (efter rotavdrag). Det kändes bra, då vi haft elda är och fått priser på 42-55 000kr.

Vilket företag i GBG var det? Haft Elda hos oss men ännu inte fått offerten.
Svar på tråden Installera kamin? Pris?