• shiela

hjälp! tuggade circadin

Min son som är autistisk har precis fått circadin utskrivet för sina sömnproblem. Han är bara 4 så han har tuggat i sig tabletten. Såg dock nu att de ska sv'äljas. är det någon som vet om det är ett problem? Orolig och tacksam för svar!

• Svar på tråden hjälp! tuggade circadin
  • Kvin02

ja det är ett stort problem. Han kommer få effekt snabbt och i hög dos på en gång. Tabletten ska igentligen sväljas hela så att den kan verka i flera timmar med lägre dos.

Rings giftinformationscentralen,

Och hur i *****vete ger man en 4 åring en depottablett? kunde inte en läkare skriva en annan form av sömntablett?????¨

circadin rekomenderas från 18 år

• Zombie

Min son har ätit Circadin sen han var 9 år , glöm det där med 18 år , det är jättevanligt att barn får Circadin !
    Jag tror inte det är nån fara men ring i kolla så blir du lugnare !

Varför skrämma upp TS med det du skrev ?

• Kvin02

Även om din son får circadin så rekommenderas den inte under 18år.

Jag skämmer inte någon, det är fakta.

Barn ska inte behöva sväja vid den åldern, läkare bör inte ge medicin som måste sväljas till en 4 åring.

• UnikFamilj

Våra barn har ätit cirkadin i ett års tid ungefär, också autismdiagnoser. Vi fick RÅDET från vår läkare att krossa tabletterna, eftersom barnen inte kan svälja dem hela. Det som händer är att depåeffekten försvinner, så det blir en mer kortverkande insomningseffekt istället. Våra barn har alltså alltid ätit dem krossade. Det är ju typ bara melatonin, och i låg dos. Man kan ge melatonin i betydligt högre dos andra gånger, till små barn.

Tabletterna ska inte krossas egentligen, det är HELT sant. Men det är inget farligt i det. 

• UnikFamilj

Och cirkadin är ett väldigt vanligt läkemedel till små barn med autism. Tror knappast att det skulle vara fallet, om det inte var ok. Studierna på läkemedlet är relativt nya dock.

• Kvin02
    UnikFamilj skrev 2012-03-30 21:05:47 följande:
    Våra barn har ätit cirkadin i ett års tid ungefär, också autismdiagnoser. Vi fick RÅDET från vår läkare att krossa tabletterna, eftersom barnen inte kan svälja dem hela. Det som händer är att depåeffekten försvinner, så det blir en mer kortverkande insomningseffekt istället. Våra barn har alltså alltid ätit dem krossade. Det är ju typ bara melatonin, och i låg dos. Man kan ge melatonin i betydligt högre dos andra gånger, till små barn.

Tabletterna ska inte krossas egentligen, det är HELT sant. Men det är inget farligt i det. 
    Melatonin finns som kan delas eller tillverkas via APL
  • Zombie
    Kvin02 skrev 2012-03-30 21:05:42 följande:

Även om din son får circadin så rekommenderas den inte under 18år.

Jag skämmer inte någon, det är fakta.

Barn ska inte behöva sväja vid den åldern, läkare bör inte ge medicin som måste sväljas till en 4 åring.

Tycker du ska läsa om circadin på fass ..... 

Du behöver inte skriva om du inte vet .
  • Little Ms Chatterbox

När det är depot tabletter så kan det vara så att det är ett hårdare skal som gör att det tar lite längre tid för tabletten att lösa upp sig, en del depottabletter har flera inre "skal" så det frigörs i omgångar under tiden.
    Andra tabletter innehåller små kulor med medicin som har de här skalet om fördröjer frisättningen. Om man då tuggar tabletterna så kan de här kulorna gå söner och medicinen frigörs från den trasiga kulan tidigare men det är inte säkert att alla kulor har gått sönder så då får man lite fördröjd effekt iaf.
    Just Circadin kvittar ju om man skulle råka få i sig lite större dos just i början av kvällen, det är ju ett kroppseget hormon som man ska ha i kroppen och många med tex autism inte har eller alldeles för lite av så en lite extra puff i början av kvällen kvittar nog. 

Om man vill öva på att svälja tabletter kan man testa med tex vitpepparkorn, det gjorde min son när han skulle lära sig svälja Omegakapslar. Och sen stor belöning, han fick pengar.

• shiela

Tack för alla svar! Jag ringde till giftcentralen och de sa att det inte var farligt på något sätt! Utan precis som flera av er sa att effekten blir starkare på en gång och inte så ihållande. jag har gett min son en tablett nu i kväll och han lyckade svälja den utan problem. jag sa att han inte skulle tugga utan dricka den. Dock vet jag inte om det kommer hjälpa med det här. han vaknade som vanligt 2 och en halv timma efter tabletten och sina ytterligare 3 ggr : (

• Zombie

Jag vet att det tog en vecka ca innan det hjälpte med circadin på min son :)

Svar på tråden hjälp! tuggade circadin