• coco channel

tips för att öka bröst mjölk snälla

Hej,

Vill bara amma min son som är nästan två månader, tyvärr har jag inte mycket mjölk varje dag, en dag är de ömma och det rinner ut om kläderna och annan dag de är tomma, hur gör ni som bara ammar tills de är 6 månader? vad äter ni? hur ska jag öka mjölk? ammar honom varje dag men han blir inte mät då kör jag flaskan, ibland ger honom bara bröst o sätter fler timmar och sen sover han, de säger fler de ammar fler det kommer mer mjölk det tror jag inte på i alla fall.
    Tack.

• Svar på tråden tips för att öka bröst mjölk snälla
  • EJai

Kanske du inte bär på denna mängden. men testa att öka den genom att massera brösten, barnskrik skall tydligen med sätta igång men inget man friviligt orkar lyssna på. Pumpa par ggr om dagen speciellt om du hoppar ett mål å ger ersättning.

• Lena

Hur många dagar i rad har du bara gett bröstet oavsett hur hungrig han har varit?

• Två döttrar och en son

Amma amma amma amma.......
    Och drick drick drick! Du MÅSTE dricka mycket och ÄTA ofta.
    Och sov. Ta hand om dig själv också.
    Inte stressa...
    Hur gammalt är barnet?
    Klart du kan ge lite ersättning om du inte tror att barnet alls blir mätt - men om du VILL amma helst så är det enda att amma väldigt ofta och följa råden ovan.    

• Två döttrar och en son

Två månader skrev du att han var ser jag nu.

Tror du inte att du kan mätta honom med brsötmjölken så ger du ersättning i flaska.
    Det viktigaste är att barnet får mat!

• Lajkie

Amma amma amma!! Hela tiden om det ska vara så. Har ammat 3 st 1 år vardera och stundtals har man suttit fast ned ungen hela dygnet känns det som :P

• Min egen

Öl har jag hört är bra. Har inte hunnit testa själv dock. Min vill inte komma ut än.

• cina78

Amma ofta inte länge, det är antalet gånger som ökar inte en amning på ett par timmar. Innan jag fick veta det satt jag i timmar med samma bröst. Börja med ena en stund byt sen. Nästa gång börjar du med det du slutade med och glöm inte bort dig själv. Drick mycket vatten och ät regelbundet, tror inte viss mat ger mer mjölk, men har du ingen energi blir det svårare att orka amma..

• rödtopp

amningste! Köp anis , kummin och fänkål hela kryddor ej malda. ta en tsk av var, stöt lätt i mortel och häll c 3 dl varmt vatten på och låt dra. drick minst 3 gånger om dagen. har funkat för mig och många av mina kompisar.

Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • Kodia

Amma varannan timme, på båda brösten, och drick massa vatten. Ha en vattenkanna och glas bredvid dig när du ammar. Om du behöver ge ersättning, gör det utöver amningen, inte istället för att amma. (dvs låt det inte gå länge emellan amningstillfällena.)

• skogsvitter

Så länge du ger flaska kommer du heller inte få tillräckligt. Ju oftare du ammar desto mer mjölk får du.

Dessutom kan du inte gå efter om de läcker ut en massa mjölk eller ej! Det är inget tecken på att du har tillräckligt, tvärtom kan det vara tecken på överskott. Man kan heller inte gå efter att brösten "känns tomma" det betyder bara att produktionen har stabiliserat sig. De "ska" ju inte spänna och kännas hårda! Det är ju bara precis den första tiden när amningen just börjar komma igång.

Mina har aldrig läckt. De har aldrig spänt heller, utan de har normalt sett känts "tomma". Men jag har ammat i 6 månader, och dessutom betydligt längre än så eftersom jag har ammat båda barnen ungefär 1 år. Ena dottern åt bara bröstmjölk när hon var 7 månader gammal. Visst hon ville amma varje timme på dagarna, men hon sov hela natten och växte mycket bra på det.

Det handlar ju om att man måste amma fritt, dvs så fort bebisen vill. Annars kan man helt enkelt inte förvänta sig att man får tillräckligt. Faktiskt.

Klassiskt är dock att dricka lättöl. Det sägs öka produktionen. Det finns också amningsteer att köpa både online och i hälsokostbutiker.

• vad ska man heta

ta bort flaskan! det är där problemet är kan jag lova. jag har aldrig lyckats pumpa ur mjölk men mina barn har då klarat sig bra ändå. amma amma amma är mitt råd. sen ska du sluta fundera så mycket, du märker på bvc om han inte går upp så mycket.

• skogsvitter
    vad ska man heta skrev 2012-03-31 10:56:18 följande:
    ta bort flaskan! det är där problemet är kan jag lova. jag har aldrig lyckats pumpa ur mjölk men mina barn har då klarat sig bra ändå. amma amma amma är mitt råd. sen ska du sluta fundera så mycket, du märker på bvc om han inte går upp så mycket.
  • coco channel

Tack för tipset för Té fungerar bra kommer mjölken hela tiden när han vill, har ammat mycket men det gör jätte ont i bröstet vill inte använda mer bröstnapp, är ont inne om bröstet när han ammar mycket ock länge normalt?

• Prizzi

Jag köpte ett amningste, tyckte det funkade.

(¯`°?.¸ ♥ EMIL ♥ ¸.?°´¯)
  • vad ska man heta
    coco channel skrev 2012-04-01 23:54:29 följande:
    Tack för tipset för Té fungerar bra kommer mjölken hela tiden när han vill, har ammat mycket men det gör jätte ont i bröstet vill inte använda mer bröstnapp, är ont inne om bröstet när han ammar mycket ock länge normalt?
    det är olika hur länge det gör ont. jag tror jag hade ont i 3månader. vissa har bara nån vecka. det kommer stabilisera sig snart. sen blir det snart varmt ute och då gör det inte lika ont.
  • Två döttrar och en son

Köp Purelan-salva på apotek och ha på bröstvårtorna! Jättebra.
    Sen kan du ta på xylocain-salva också (apotek) emellan amningarna för att ta bort smärta, men du måste ta bort den salvan när barnet ska amma.
    Smörj också gärna in vårtorna med lite bröstmjölk och lufta dem utan behå ibland.
    Köp värmeinlägg till brösten på apotek och akta dig för att de blir kalla.
    Ta värktabletter om det gör väldigt ont. 
  • Pajama

Får han rätt tag om bröstet? Har han rätt tag ska det bara göra ont i början av varje amning och sedan avta. Gör det lika ont under hela amningen, så kan han ha fel tag. Det ska inte heller vara outhärdligt, är det det så har han nog också fel tag och du kan behöva hjälp med att han ska få rätt tag.
    Har han fel tag så kommer ni inte till rätta med problemet.
    Man kan få hjälp på BVC eller amningsjouren (heter det så?)
    Jag tyckte att det gjorde ont inne i brösten när mjölken skulle fram i början. Det var normalt, men sen gjorde det ont inne i brösten när hon fick fel tag också och det gick inte över, utan blev nästan värre ju längre hon ammade. Och så gjorde det ont utanpå för att jag fick sår... också för att hon fick fel tag.
    Men det GÖR ont helt normalt i början, utan att vara fel. Men som sagt då ska det inte vara outhärdligt och ska snart bli bättre vid varje amning. Så har i alla fall jag upplevt det och vi har fått både rätt och fel tag i början. Använt amningsnapp på mitt ena barn i början. Första ammade jag i 10 månader, andra har det onda nyligen släppt (vilken lättnad!!). Blev bättring efter 2-3 veckor, hon är 5 veckor nu.
  • coco channel

Pajama: tack det tror jag oxå han har fel tag jag ska prata med BVC den 11 april för att det gör ont inne i bröstet inte ute, ute ser bra ut.

Två döttrar och en son: tack för den svar men jag har inte ont ute det inne när han suger.

Svar på tråden tips för att öka bröst mjölk snälla