• Anonym

Svider om snippa och rumpa nattetid

min dotter 7 år klagar/gråter ofta på nätterna för att det svider i snippa och rumpan. Hon duschar kroppen minst varannan dag ibland blir det mer. Det är inte springmask hon har heller men detta är tydligen väldigt obehagligt att det håller henne uppe om nätterna.

Svamp är det inte heller för det syns inget kosntigt.

vet någon vad det kan bero på?

• Svar på tråden Svider om snippa och rumpa nattetid
  • Vinxen

Kan vara svamp utan att det faktiskt syns. Om det nu är ofta så i drar jag varför du inte kontaktat vården? Hon lider väl av det då om det är ofta och hon vaknar?!

• iser

Ingen aning. Men om jag tycker att du ska gå med henne till läkare så att de kan titta. Men det låter ju konstigt att det bara är nattetid?

• Anonym (medlidande)

Har ni kollat upp så att det inte är en urinvägsinfektion? 
    Om hon tvättar sig för ofta kanske det blir en ond cirkel som irriterar slemhinnorna och rubbar pH balansen i underlivet!  Använd inte vanlig tvål utan intimtvål el. dyl och tvätta försiktigt. Det finns ju även intimsalva att smörja med för att återställa balansen.
    Vad säger de på vårdcentralen`?

• minst

Du säger att hon tvättar kroppen men tvättar hon sig ordentligt i underlivet, och då menar jag inte med tvål.

• lindaochdaniel

säkert att det inte är mask? min dotter hade likadant och vaknade på nätterna och det kliade som 17. vi köpte då receptfria tabletter för mask och gav henne och besvären försvann. ge henne citronvatten att dricka några dagar med det är alltid bra för flickor för att hålla surheten i underlivet. tvätta inte underlivet med tvål...vatten räcker. se till att hon kissar färdigt när hon kissar, alltså trycker till lite så sista dropparna kommer ut och inte ligger i urinröret och irriterar....ja det var vad jag hade att dela med mej av, hoppas att det löser sig!
    kram 

• Anonym

Detta kanske händer varannan månad ( inte å ofta som jag beskriv kanske ), när det händer så sällan och det går över inom 1-2 dgr blir det inte av att vi har varit iväg till vårdcentralen.

Vi använder intimtvål från apoteket.

Visste inte att svampinfektion kunde vara icke synlig, ska checka det.

• Anonym

tack lindaochdaniel för svaret, det var bra tips du delade med dig!!
    Ska köpa tabletterna genast för att utesluta mask..
    Kram

• nilam 74

så höll våran dotter på oxå 7 år och det visade sig vara mask,hon fick behandling och resten av familjen oxå ,ja inte bebisen.

och hon har inte haft några besvär den dess:)

• Slugger100

Vår dotter hade precis de symptom du beskriver, hon kunde vakna 2-3 ggr per månad, aldrig två nätter efter varandra o hon hade panik rent ut sagt! Det kliade som attans o varje kväll i en veckas tid låg jag under täcket med ficklampa vid sängdags för att se om hon hade mask. De syntes inga maskar så vi gick till vårdcentralen. Där tog de ett bakterieprov och hittade att hon hade någon form av förkylningsbakterie i snippan som enbart gick bort med antibiotika, efter den kuren har vi haft det lugnt!! Tänk även på att inte tvätta underkläder med parfyrmerade tvättmedel o sköljmedel!

Lycka till!! 

• annelius

Min dotter hade liknande när hon var liten, och värst var det vintertid. Hon hade ingen mask eller urinvägs-infektion, Hon blev helt enkelt för varm i underlivet pga alla kläder man har på sig när det är kallt. Vi fick smörja henne med mjukgörande salva och då blev det bättre.

• Anonym

Dottern har haft liknande några gånger. Hon har blivit hysteriskt ledsen och inget har hjälpt
    Men sist hon hade det så jobbigt så tog vi in henne i en varm go dusch och spolade av snippan och lät henne sedan slappna av i det varma vattnet. Hon ville då bada hela natten men det gick ju inte Faktum så hjälpte det. Vi bytte trosor och pyjamas och hon somnade sedan som en stock... Vet inte vad det var för fel men det hjälpte i alla fall...

Hon har haft springmask tidigare men det kändes inte alls så denna gången. Hon var inte röd i underlivet heller men tyckte mig se lite "ludd" från trosorna. Kankse var det det som irriterade så mycket..?

• SandraP81

Jag minns att jag själv faktiskt hade det problemet när jag var liten! Och då var det inte svamp eller mask, vet faktiskt inte vad det berodde på. Men när det hände så pudrade jag därnere med babytalk och det hjälpte faktiskt direkt!

• annelius
    SandraP81 skrev 2012-04-01 19:55:15 följande:
    Jag minns att jag själv faktiskt hade det problemet när jag var liten! Och då var det inte svamp eller mask, vet faktiskt inte vad det berodde på. Men när det hände så pudrade jag därnere med babytalk och det hjälpte faktiskt direkt!
    Och har man inte det går det bra med potatismjöl. För det kom jag på nu att jag tog på dottern när klådan på henne var som värst. 
  • Indianica

Om det inte verkar vara mask så kontakta skolsköterskan eller hälsocentralen. Men du kan ju också fråga henne så hon inte tvättar sig med tvål på snippan och därför blir irriterad. De ska ju bara skölja med vatten där. Det är också viktigt att rumpan är helt ren så man inte har lite avföring kvar, för då kan det svida och klia. Man kan tvätta med våtservett där bak för att dubbelkolla att inga avföringrester finns kvar.

Min dotter har ett par gånger varit svullen och röd på snipan och då har jag smort med zinksalva (sådan för bebisar) och det har fungerat bra, men det lindrar ju bara symptomen.

• Anonym

Min dotter har också kli, mest på natten och inte alltid men det kommer med jämna mellanrum. Visade sig vara små små torrsprickor (hon var inte röd eller något) så numer smörjer jag henne med olja (oliv eller mandel) efter bad och ibland även mellan bad. Vi använder aldrig tvål i underlivet utan bara vatten. Det har gjort underverk på dottern.

Svar på tråden Svider om snippa och rumpa nattetid