• Anonym (Arg mamma)

jävla kärring på 1177

Idag så råkade min lilla tös på snart 6 månader slå i huvudet på golvet när hon stod på alla fyra. Hon brukar vara på sin filt, där jag även har lagt kuddar på sidorna, men hon hade lyckats hasa sig över kudden och slagit sitt lilla huvud på golvet :(
    Allt gick på en sekund känns det som. Jag tog självklart upp henne och försökte trösta henne. Hon "panik skrek" i ca 1 minut sedan slocknade hon. Vet att det inte är bra att somna direkt efter ett slag på huvudet så jag och pappan la henne på filten och försökte väcka henne lite försiktigt. Hon var svår att väcka men öppnade ögonen ibland sedan stängdes dom sakta :( Vi blev jätte oroliga men efter ca 10 min (som kändes som 10 timmar) så blev hon pigg igen. Hon gnällde lite i början men sen uppfattade vi henne som vanligt igen. Jag ville ändå ringa och fråga 1177 hur hon (eller han) uppfattade situationen och om denne tyckte att vi borde åka in till akuten. Inom mig så kändes det som om allt faktiskt gått bra denna gång, men ville ändå ringa in. 

Såhär gick det till:

Jag: Hejsan mitt namn är ****** och det är så att min lilla dotter på snart sex månader slagit i sitt huvud. Fast inte från någon höjd utan från en kudde på golvet.

Kärringen: Personnummer på henne? (Lät tjurig från första början)

Jag: Du ska få det alldeles strax, jag ska bara berätta vad som hände.

Kärringen: Nej, jag behöver hennes person nummer först.

Jag: Man får vara anonym på 1177 och jag vill vara det tills jag vet om vi ska åka in eller inte. (Jag låter trevlig hela tiden, men vill vänta med person nummer för jag vill inte ha massa noteringar i onödan)

Kärringen: Då kan inte jag hjälpa dig! (Eeeeh say what??)

Jag: Fast 1177 är ju en sjukvårdsrådgivning och jag ska ju kunna ringa in och fråga om råd. 

Kärringen: Det är för dig och ditt barns bästa att ge mig hennes person nummer.

Jag: Då kan du koppla mig till en annan sköterska.

Kärringen: Det är jätte lång väntetid, så du vet. (Hon låter som en kaxig snorunge)

Jag: Men varför låter du så otrevlig? 

Kärringen: Jag är inte otrevlig, jag berättar bara att du måste ge person nummer annars kan jag inte hjälpa dig.

Jag blir både arg och ledsen och lägger på. Jag ville ju bara berätta vad som hade hänt. 1177 är en sjukvårdsRÅDGIVNING som man ska kunna ringa anonymt. Jag vet att dom självklart inte kan ställa diagnoser, men det kan vara skönt att höra en åsikt från en sköterska. ANONYMT om man VILL!
    Visst hade det inte varit några problem att ge person nummer, och det hade jag gjort, om hon hade låtit mig berätta vad som hänt och efter att jag hört vad hon hade tyckt. 

Jag ringer upp igen och en annan sköterska svarar. Hon är jätte trevlig och tycker vi borde åka in för säkerhetsskull just eftersom hon hade blivit så trött kort efter slaget. Hon trodde inte att det skulle vara någon fara med tösen och berättade att det är många barn som slår i huvudet och att dom tål mer än vad man tror. Jag blev nyss 20 år och det är mitt första barn, och jag tror att alla första föräldrar blir extra nojjiga när barnet gör sig illa.
    Jag och pappan åkte in och det var ingen fara med lillan :)

Gaaah blir så arg på sådana människor

• Svar på tråden jävla kärring på 1177
  • Momalicious

Förstår dig, jag hade blivit vansinnig och kontaktat hennes chef. Fast du kanske inte noterade hennes namn? När man ringer säger ju till och med en röst nåt i stil med "om du vill kan du knappa in ditt tiosiffriga personnummer för snabbare hantering". Knäpp tant.

• Anonym (Arg mamma)
    Momalicious skrev 2012-03-31 00:23:19 följande:
    Förstår dig, jag hade blivit vansinnig och kontaktat hennes chef. Fast du kanske inte noterade hennes namn? När man ringer säger ju till och med en röst nåt i stil med "om du vill kan du knappa in ditt tiosiffriga personnummer för snabbare hantering". Knäpp tant.
    Kommer inte ihåg hennes namn. Ja eller hur? Hade det varit livshotanade hade jag ringt ambulans, eller tagir bilen in själv och inte alls tänk på att rådfråga 1177. 
  • FrökenLöken

Man kanske kan "anmäla" även om man inte vet namnet på SSKn? Alla samtal spelas in? Kanske kan kopplas till numret du ringde ifrån.

Jesusamalia, tänk om det 1, handlat om något livsviktigt 2, personen som ringde in inte var lika förnuftig som du som såg till att få tala med en annan SSK.

Man blir mörkrädd juh.

• Momalicious

Spelas verkligen alla samtal in? Säger de inte "ditt samtal kan komma att spelas in i utbildningssyfte"? Eller är det FK jag tänker på? :P

• Anonym

Anmälan är på sin plats för personnummer behöver man inte uppge.

• Anonym (Arg mamma)

Känns som att jag överdriver om jag skulle anmäla henne, eller ge en dålig erfarenhet av henne till hennes chef. Men visst skulle jag vilja göra det. 

• MrsC74

De kanske för någon logg över alla samtal som kommer in. Så om du vet vilken tid det var och så ja då kanske de kan få fram vem du talade med.

• Anonym (Arg mamma)
    Anonym skrev 2012-03-31 00:37:10 följande:
    Anmälan är på sin plats för personnummer behöver man inte uppge.
    Men hur gör man en anmälan? :S
  • Din mamma

Anledningen till varför hon ville ha personnummer är för att alla råd skrivs i journalen. Det var för hennes egna säkerhet.

Till exempel, säger hon att du ska avvakta men åka in om det blir värre och din dotter (hemska tanke) blir sämre men du inte åker in så kan hon sättas i skiten för det. Det som inte är journalfört har inte hänt heller, såna är principerna.

Hoppas din dotter mår bra nu!

• Anonym
    Anonym (Arg mamma) skrev 2012-03-31 00:38:12 följande:
    Men hur gör man en anmälan? :S
    I första hand ska du kontakta patientnämnden i ditt landsting. Hjälper inte de dig vidare så kan jag hjälpa!
  • Anonym (Arg mamma)
    Anonym skrev 2012-03-31 00:44:45 följande:
    I första hand ska du kontakta patientnämnden i ditt landsting. Hjälper inte de dig vidare så kan jag hjälpa!
    Ok, ja vi får se. Ska fråga pappan imorgon och kolla vad han tycker. Ska lägga mig nu, godnatt på er :)
  • Sommarpresent

En av mina döttrar är öronbarn. Jag har ringt 1177 mer än tio gånger och bara en gång har sköterskan jag fått prata med varit trevlig och hjälpsam. De andra har varit superotrevliga redan från samtalets början. Jag ska ta reda på vad deras chef heter och informera denne om hur man blir bemött när man ringer 1177! Orkar inte ens skriva här hur de har betett sig för jag blir så j-vla förbannad bara jag tänker på det!!!

• Anonym

Men varför väntade ni med att ringa i tio minuter?? Barnet hade slagit i huvudet, somnade och var svårt att väcka - då ringer man 112.

• MeandHim

Fick oxå ett jättedåligt bemötande fast när jag ringde VC. Jag ringde upp verksamhetschefen och berättade om samtalet. Hade inget namn men datum och tid.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-31 07:42:58 följande:
    Men varför väntade ni med att ringa i tio minuter?? Barnet hade slagit i huvudet, somnade och var svårt att väcka - då ringer man 112.
    Ja instämmer. Inte kan en person på en sjukvårds.rådgivn. veta mer än den som sitter med sitt barn! Känner man att något inte är som det ska så ringer man som sagt 112 eller åker in akut! 
  • Anonym (Arg mamma)
    Sommarpresent skrev 2012-03-31 07:08:22 följande:
    En av mina döttrar är öronbarn. Jag har ringt 1177 mer än tio gånger och bara en gång har sköterskan jag fått prata med varit trevlig och hjälpsam. De andra har varit superotrevliga redan från samtalets början. Jag ska ta reda på vad deras chef heter och informera denne om hur man blir bemött när man ringer 1177! Orkar inte ens skriva här hur de har betett sig för jag blir så j-vla förbannad bara jag tänker på det!!!
    Vag är ett öronbarn?

Ja usch :/ Sådana människor borde inte jobba med att prata och ge råd till människor och dom bara ska låta otrevliga och rent ut sagt elaka
  • Anonym
    Anonym (Arg mamma) skrev 2012-03-31 10:18:04 följande:
    Vag är ett öronbarn?
    Ett barn som ofta har öronsjukdomar.
  • Anonym (Arg mamma)
    Anonym skrev 2012-03-31 09:32:46 följande:
    Ja instämmer. Inte kan en person på en sjukvårds.rådgivn. veta mer än den som sitter med sitt barn! Känner man att något inte är som det ska så ringer man som sagt 112 eller åker in akut! 
    Det stämmer! Men i vårat fall så kändes det som allt gick bra iallafall, men jag ville som sagt ringa och höra vad 1177 tyckte om situationen. Jag har inga erfarenheter av barn öht, och jag tror en sköterska är mer erfaren än mig :)
Svar på tråden jävla kärring på 1177