• Anonym (Behöverhjälp)

Exet vägrar släppa taget. Hur gör jag?

Jag och min sambo gick isär i december 2011. Min sambo hade eget företag, något han ville prova på trots att jag sa ifrån. Vi hade en liten och en liten till på väg när han skrev papper. Jag sa flertal gånger att jag inte skulle orka med båda barnen och ett hus själv, han struntade i vad jag sa och körde på sitt race. "Detta var något han ville testa på". Jag sa att det skulle komma fler tillfällen men han valde det sämsta.

Sagt och gjort, jag var själv med två små barn, skötte hushåll, hem och ekonomi. Jag var själv jämt! Jag bröt ihop flera gånger, sa att jag inte skulle orka mer och han lova att han inte skulle behöva jobba så mycket och hjälpa till mer hemma. Det hände aldrig. Jag sa till han att jag ville flytta, han blev ledsen och lovade alla saker igen. Jag gick på det och allt fortsatte som vanligt. Jag kom in i en slags deprission. Jag orkade kanppt ta hand om barnen ännu mindre hemmet och till sist hade jag bestämt mig för att flytta, då gick han in i väggen av allt jobb. Jag fick då trappa upp och hjälpa honom med sitt företag samtidigt som jag skulle sköta allt som jag gjorde innan. I september 2011 fick vi nya jobb båda två och han hade mindre att göra på sitt företag men för mig var det redan försent. Jag hade inte de känslorna kvar för honom, jag kommer ju alltid älska honom men inte på det rätta sättet.

Jag träffade en man på jobbet, för mig var det på vänskap. En axel att stötta sig mot, hur han såg det vet jag inte.
    Han hade blivit lämnad av sin sambo i januari det året och vi pratade mycket om seperationer och han var ett otroligt stöd för mig. Vi messade mycket och en del oskyldigt flirtande pågick. Min sambo som märkte att jag blivit gladare och förstod att någon annan gjorde mig glad. Han läste igenom min mobil på nätterna och började till och med lyssna av mig hemma och i bilen (helt sjukt jag vet). Sambon blev vansinnig men jag sa som det var. Han var min vän och stöttepelare, min sambo köpte det inte.

I december hade jag fått nog. Vi bestämde oss för att gå isär. Vårt förhållande var destruktivt och jag hade inga som helst känslor kvar, jag ville bara bort. Jag flyttade ut i februari.

Mannen från jobbet hade funnits kvar under hela tiden, visat sitt stöd och funnits där när jag ville prata och jag förstod ju mer vi pratade att jag började känna för honom. Någon vecka efter jag flyttat sov han över hos mig för första gången och jag förstod att jag var förälskad i honom. Han var/är helt underbar. Han stöttar mig, säger ofta till mig hur fantastisk jag är och vacker. Hur lycklig han är över att ha träffat mig och att han aldrig kännt så för någon och sak sanningen fram känner jag precis likadant. I början å mars tog han med sitt barn hem till mig så våra barn kunde leka för första gången och det gick över all förväntan. De fann varandra dirket. Ï mitten på mars sov de över här för första gången och allt kändes perfekt.

Dock finns ju mitt ex kvar. Han känner sig sårad, lurad och bedragen. Han klänger fast vid sina känslor, ser inte sina egna fel utan koncentrerar sig på att jag träffat någon ny så snabbt. Han skickar kärleksförklaringar och ringer ofta. Säger att om han bara fick en chans till skulle han göra mig lycklig. Jag säger att han haft sina chanser men att han bränt dem. Varje gång han messar och ringer blir jag nere. Jag mår dåligt, känns som jag svikt honom, som jag trampar på honom. Känner mig inte värd att vara lycklig när han mår dåligt. Kan jag hjälpa honom? Hur kan jag hjälpa honom? Hur ska jag göra för att han inte ska dra ner mig? Någon som har råd?

• Svar på tråden Exet vägrar släppa taget. Hur gör jag?
  • glad i livet

Du kan hjälpa honom att komma över dig genom att inte spela med. Inte svara direkt på hans mail. Ignorera hans telefonsamtal. Bara prata kort med honom. Uppmuntra honom till kuratorkontakt. Ni kan även gå familjerådgivning.

Det är slut mellan er. Du har ditt liv och han sitt.

Det är jättesvårt att se den man älskat lida så mycket. Men vill man inte ge det en till chans får man vara hård även om män gråter inombords.

• Anonym (Behöverhjälp)

Ja det kanske är bäst så? Vill ju att vi ska vara vänner, för barnens skull. Vill att vi ska kunna hitta på saker med barnen ihop men förstår ju att det inte går nu när han fortfarande känner så som han gör för mig. De gånger jag inte svarat på hans mess bryter han ihop och skriver att han visste att så fort jag träffat en ny skulle jag putta bort honom från mitt liv. Att han ska straffas genom att inte få vara min vän längre. Då får jag så sjukt dåligt samvete att jag känner mig tvungen att ringa upp honom och i princip be om ursäkt för att jag inte svarat.

• glad i livet
    Anonym (Behöverhjälp) skrev 2012-03-31 09:50:46 följande:
    Ja det kanske är bäst så? Vill ju att vi ska vara vänner, för barnens skull. Vill att vi ska kunna hitta på saker med barnen ihop men förstår ju att det inte går nu när han fortfarande känner så som han gör för mig. De gånger jag inte svarat på hans mess bryter han ihop och skriver att han visste att så fort jag träffat en ny skulle jag putta bort honom från mitt liv. Att han ska straffas genom att inte få vara min vän längre. Då får jag så sjukt dåligt samvete att jag känner mig tvungen att ringa upp honom och i princip be om ursäkt för att jag inte svarat.

Du hjälper honom inte så. På det viset håller han ju hoppet kvar. Det är svårt att få en bra separation. Men du kan ju inte trösta honom för att du lämnat? Det kommer inte bli bra. Med tiden brukar det dock bli lättare. Och ni kanske kan träffas mer som vänner då utan att det gör ont. Om du vill får du görna pma mig.
  • Anonym (Behöverhjälp)

Låter som du gått igenom detta 'glad i livet'. Jag vill så gärna att han ska komma över mig. Att vi ska få vara glada båda två. Detta är ju även påfrestande för min nya. Han förstår ju att han mår dåligt exet men det är ju mindre kul för honom att exet griper varje hamstrå han kan komma åt.

• glad i livet

Ja, jag har gått igenom det. Det är nu snart två år sen och lite jobbigt fortfarande. De första halvåret var dock värst. Tänk på att det är så nytt. Det är bara mars fortfarande..

• Anonym (Behöverhjälp)

Jo jag förstår att det är jobbigt och jag vill kunna stötta honom men jag tror nog inte jag är rätt person för det, tyvärr. Jag tycker själv att det har gått fort med min nya men känslorna fanns där och de är så starka. Jag har funderat på flera gånger och ta ett break från den nya för mitt ex skull men sen börjar jag fundera på varför båda måste vara olyckliga för. Jag har hittat någon som gör mig lycklig och jag vill bara vara lycklig, Jag har saknat denna känsla.

Svar på tråden Exet vägrar släppa taget. Hur gör jag?