• Anonym

    Ingen sexlust av p-piller?

    Hej!
    Jag har under snart 7 års tid ätit Neovletta 28 och aldrig riktigt reflekterat över vad det gör med min kropp.
    I början kan jag inte minnas att jag hade några problem med sexlusten men nu de senaste åren har jag blivit mer och mer ointresserad av sex. Jag känner mig väldigt sällan kåt och blir inte alls sugen på sex. Jag kan till och med känna mig äcklad av tanken på sex.

    Nu undrar jag om detta kan bero på min p-piller? Är det någon annan som tappat sin sexlust p.g.a. p-piller?

    Finns det något annat alternativ i p-piller väg, som inte gör att jag tappar sexlusten? Ska tillägga att jag gärna vill äta p-piller som gör att jag får mens/mellanblödningar.

    Hoppas någon kan dela med sig av sina tankar och erfarenheter!

    {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Ingen sexlust av p-piller?
  • Anonym

    Finns ju annat skydd än just p-piller. Kondom? Pessar?

  • Anonym (Fridha)

    Jag har ätit p-piller i 4år och jag kände heller ingen skillnad i början. Det är nu som jag inte känner någon lust överhuvudtaget! Min pojkvän tror att det är honom det är fel på och att gör fel. Och vi har testat nya saker för att se ifall jag tycker det är mer "spännande" men det har inte hjälpt.
    Jag har inte ens haft en tankte på att ha sex. Det känns bara tråkigt. Och jag har trodd att jag bara är inne i en period nu då jag enkelt inte har någon sexlust. Eller att jag bara är så att jag kanske inte tycker om sex!
    Men så hitta jag en tråd här förut där det var många som berättade att de inte hade någon sexlust och att de var deprimerade och alla dessa biverkningarna. Vilket jag känner igen så jag har bestämt mig för att sluta ta p-piller, för att de om lusten och glädjen kommer tillbaka Glad

  • Anonym (Hormonfritt)

    Det är ju en av de vanligaste biverkningarna. "Minskad libido" som man kallar det..
    Pröva nåt utan hormoner, kopparspiral, pessar ( finns nya sorter) kondom, Billingsmetoden, p-dator osv.. www.preventivmedel.com
     

  • Anonym (Ingen lust)

    Jag tappade sexlusten helt när jag åt p-piller. Tänkte aldrig ens på sex, kändes helt ointressant. Slutade med dem och sexlusten kom tillbaka. Bytte inte pojkvän, så jag känner mig helt övertygad om att det var p-pillerna som orsakade problemet. Pojkvännen blev glad över den drastiska förändringen. Gick dessutom ner de kg jag lagt på mig när jag åt p-pillerna. Jag kommer aldrig ta p-piller igen, fy fan för att vara så avtrubbad.

  • Anonym (samma här...)

    slutade därför med mina mini piller för snart en vecka sen! 

  • Anonym (Li)

    Hej!

    Jag har alltid haft stor sexlust, både med partner men framför allt själv. Det senaste året (!) har jag bara känt mig äcklad och uttråkad av tanken på sex eller onani, det är skönt och jag får orgasm men jag känner mig inte kåt.   

    Jag har nu slutat med p-piller, men tycker det är bökigt med kondom och ogillar att inte kunna styra/ha koll på mensen. Ska prata med ungdomsmottagningen till veckan och hoppas få tips om alternativa preventivmedel :) 

  • Anonym (Utan p-piller)

    Gick på lite olika sorters p-piller i 5 år, reflekterade inte så mycket över det här med sexlusten fören jag slutade för 1 år sedan, och nu är sexet helt annorlunda. Jag är ofta sugen, flera gånger om dagen vissa perioder, och det är så mycket skönare med då jag har mycket lättare för att blir våt.

    På p-piller kunde jag känna mig sugen, men inte alls lika mycket och inte alls lika ofta, och fick ofta hjälpa till med glidmedel och liknande, behövs sällan nu. Tänk vad mycket man missat! Det är en helt annorlunda känsla.

    Nu kombinerar jag billingsmetoden (säkra perioder) och pessar. Funkar utmärkt. Jag kommer aldrig proppa i min kropp med hormoner, det tappar liksom meningen med att ta p-piller om man ändå aldrig är sugen på sex, vad ska man då skydda sig mot?

  • Anonym (synd)

    det är synd att p-medel funkar så.
    Jag tänkte nog inte på det när jag var yngre och åt piller innan jag fick barn. Efter barnen hade jag p-stav i 9 år och för ca 2 år sen slutade jag med det och har kört oskyddat sen dess och jisses vad det gjorde underverk för sexlusten! Det har funkat bra hela tiden innan men efter jag slutade med p-staven kunde jag ha sex flera dagar i sträck om jag ville. Det var inte aktuellt med vare sig piller eller stav.

  • Anonym (Fredd)

    För er som slutat att ta p-piller och fått tillbaka sexlusten, hur lång tid tog det innan ni märkte skillnad?

    Någon som har slutat att ta och inte fått tillbaka någon lust? 

Svar på tråden Ingen sexlust av p-piller?