• Desiderans

Visste ni detta om Pergotime och fertilitetsmonitor?

Jag läste nyss på Clearblues hemsida att om man äter läkemedel innehållandes klomifencitrat så kan det ge missvisande resultat på fertilitetsmonitorn. Den kan visa "hög" i för många dagar, och inte visa "max" trots ägglossning.
    Det aktiva ämnet i Pergotime är ---- just det - klomifen.

Och här har jag undrat nu i två månader varför den aldrig visar max.... (är på min andra kur, först en enkelkur och nu en dubbel...) Känner inte läkarna till detta? Har ju berättat att jag använder fertilitetsmonitor och undrat varför den inte visar max.... 

Är på dag 18 nu och tänker kolla med vanliga stickor fram över och hoppas att jag inte har missat ägglossningen...

Hade en äggblåsa på 17mm i måndags, dag 13. Hur stor brukar den vara när den släpper? Någon som vet?  

• Svar på tråden Visste ni detta om Pergotime och fertilitetsmonitor?
  • Nordanvinden08

Den brukar släppa någon gång över 20:) Växer ofta runt 2 per dygn. Så du kan redan ha ägglossat...Men mina ägg växer segt... Så för mig tog det alltid längre tid och jag fick ta äl spruta när de såg att de var tillräckligt stora. Fick aldrig utslag med äl stickor... Har pco...
    Lycka till!

• Norris

Fertilitetsmonitor fungerar inte alls på mig. Varken med eller utan pergo. Kommer aldirg upp i max fast jag vet att jag ägglossar.
    Dock borde ju läkare känna till och informera kan jag ju tycka

• Desiderans
    Nordanvinden08 skrev 2012-03-31 12:09:29 följande:
    Den brukar släppa någon gång över 20:) Växer ofta runt 2 per dygn. Så du kan redan ha ägglossat...Men mina ägg växer segt... Så för mig tog det alltid längre tid och jag fick ta äl spruta när de såg att de var tillräckligt stora. Fick aldrig utslag med äl stickor... Har pco...
    Lycka till!
    Så du fick aldrig utslag, trots att du ägglossade?
    Hur har det gått för dig nu då, är du fortfarande under behandling?

Tack för ditt svar... jag testade med vanliga stickor som jag köpt på nätet nyss, och det dök upp två lika starka sträck! Tjoho! Så då borde jag väl inte ha missat lossningen?? Det visar väl positivt ett dygn innan eller?

Önskar dig också lycka till Solig 
  • Desiderans
    Norris skrev 2012-03-31 12:31:39 följande:
    Fertilitetsmonitor fungerar inte alls på mig. Varken med eller utan pergo. Kommer aldirg upp i max fast jag vet att jag ägglossar.
    Dock borde ju läkare känna till och informera kan jag ju tycka
    Men vad konstigt? Hur vet du att du ägglossar? Har du kollat med VUL?
    Hur har det gått, är du fortfarande under behandling?

Ja, det är mycket märkligt att inte läkaren informerar om sådant... men som vanligt måste man ta reda på information själv... 
  • Norris

Jag har kollat med VUL och blodprov. Har nyss ätit min andra kur och har BIM nästa helg. Blir det inget då så blir det minst 1 kur till.

• Nordanvinden08

Toppen!!! Då är det bara att köra på! Äl brukar komma 24-48h efter:) Det är alltid bra att börja innan då de har en bit att simma;) Mina läkare har informerat mig om att äl test kan visa missvisande när man har pco... Jag ägglossade inte utan äl spruta men med hjälp av den äl jag 24-36h efter jag tagit den. Eftersom jag då visste att jag skulle äl så tog jag inget test:)
    Jag har en dotter och är nu gravid i v20:) Men har sammanlagt behandlats i över 3år så vet hur jobbigt det är!
    Lycka till båda två!

• Desiderans
    Nordanvinden08 skrev 2012-03-31 13:43:50 följande:
    Toppen!!! Då är det bara att köra på! Äl brukar komma 24-48h efter:) Det är alltid bra att börja innan då de har en bit att simma;) Mina läkare har informerat mig om att äl test kan visa missvisande när man har pco... Jag ägglossade inte utan äl spruta men med hjälp av den äl jag 24-36h efter jag tagit den. Eftersom jag då visste att jag skulle äl så tog jag inget test:)
    Jag har en dotter och är nu gravid i v20:) Men har sammanlagt behandlats i över 3år så vet hur jobbigt det är!
    Lycka till båda två!
    Åh, vad härligt! Grattis till både din dotter och till graviditeten!
    Vad är det för spruta du har tagit? Tog du den i samband med pergo?

Testet visade fortfarande två sträck idag... möjligen lite svagare. Har haft ont i magen, riktigt kraftig mensvärk sedan igårkväll. Och nu sticker det och har sig...främst på vänster sida och i svanken.. Hoppas att det är tecken på ägglossning. Testet borde väl iofs visa neg på själva ägglossningen...?

• Nordanvinden08

Tack!
    Jag fick ta ovitrell äl-spruta:)
    Har du fått utslag så är det ju bara att mysa på och sluta ta fler:) Hålla tummarna och hoppas på det bästa, annars nojjar man sig bara.
    Lycka till!!!

• Desiderans
    Nordanvinden08 skrev 2012-04-01 20:30:01 följande:
    Tack!
    Jag fick ta ovitrell äl-spruta:)
    Har du fått utslag så är det ju bara att mysa på och sluta ta fler:) Hålla tummarna och hoppas på det bästa, annars nojjar man sig bara.
    Lycka till!!!
    Ja, du har nog rätt...! Nu är det bara att vänta till den 14 april då det är dags att g-testa om inte mensen kommer innan.

Hur mår du? Vad hade du för symptom innan g-test? Nyfiken ..Skrattande 
  • Nordanvinden08

Håller tummarna för dig!!
    Jag brukar känna av brösten innan gravtest:) Men en del känner ju ingenting, och det är lika vanligt:)
    Jag mår toppen i sinnet, men pyton i kroppen. Har fortfarande illamående, börjar dick bli bättre sen har jag ryggproblem som blir mkt värre vid graviditet... Men jag känner sparkar varje dag och det är guld värt:)
    Hoppas du oxå är här snart!
    Kramen

• Desiderans
    Nordanvinden08 skrev 2012-04-02 17:55:21 följande:
    Håller tummarna för dig!!
    Jag brukar känna av brösten innan gravtest:) Men en del känner ju ingenting, och det är lika vanligt:)
    Jag mår toppen i sinnet, men pyton i kroppen. Har fortfarande illamående, börjar dick bli bättre sen har jag ryggproblem som blir mkt värre vid graviditet... Men jag känner sparkar varje dag och det är guld värt:)
    Hoppas du oxå är här snart!
    Kramen
    Tack Glad
    Jo, jag har förstått att gravsymptom är ganska likt både äl-symptom och pms. Det ska ju inte vara lätt inte.
    Längtar tills att jag är i samma sists som du!
Svar på tråden Visste ni detta om Pergotime och fertilitetsmonitor?