• Kattflickan

Fungerar akupunktur inför ivf och på vilket sätt?

Jag har genomgått min första ivf och resultatet blev ett riktigt tidigt missfall. Inför nästa ivf funderar jag på akupunktur då jag hört många som förespråkar det.

Finns det några vetenskapliga bevis för att det funkar? På vilket sätt förbättras isåfall förutsättningarna? 

Eller skulle det bara vara att slänga pengarna i sjön med akupunktur?

Vad är era erfarenheter/kunskaper om detta?

Millan 

• Svar på tråden Fungerar akupunktur inför ivf och på vilket sätt?
  • Kattflickan

*puffar lite*

Är det ingen som vill dela med sig av sina erfarenheter av akupunktur? 

• Hemliga damen

Jag har inte använt mig av akupunktur ävenomjag vet att flera väljer det. Jag gillar metoden i andra sammanhang men visste inte om jag skulle testa inför våra äggdonationsbehandlingar. Har inte gjort det och blev gravid på tredje försöket (de två första var på en kass klinik). I somras tittade jag på en föreläsning från det internaionella ivf läkarorganets ( minns ej vad det heter, något på E) årliga konferens utlagd på webben, där forskare undersökt nyttan. De kom fram till att det inte gick att säga att det hjälper.

• Kattflickan

Grattis! Kul att du lyckades!

Intressant! Det måste vara svårt att påvisa om det verkligen fungerar.

Jag vill ju inte lägga pengarna på dyra behandlingar om de inte funkar och jag skulle vilja veta vad de säger sig hjälpa mot.

• Hjärtefröjd

Jag gick på akupunktur före och under vårt förra IVF-försök. Blev inte gravid men tror egentligen att man bör ge det längre tid för att se någon effekt. 

Personligen blev jag otroligt stressad av att boka in massor av akupunkturbehandlingar samtidigt som blodpov, VUL, ÄP och ET. Dessutom var det inte direkt billigt, jag tror vi betalade kring 4000-5000 kr för en cykel.

Svar på tråden Fungerar akupunktur inför ivf och på vilket sätt?