• Miamaria77

Tips inför köp av tvättmaskin önskas!

Hej!

Nu ska jag ha ännu fler vuxenpoäng och önskar tips inför köp av tvättmaskin.

Var är det bäst att handla? ONOFF (typ) vs mindre ställe?

Hur blir den inkopplad rätt? Jag har en bostadsrättslägenhet.

Erfarenhet från kobinerad tvätt/tork, alltså samma maskin??

Varning för något?

Annat bra att veta?

Tack kära medsystrar!!
    Mia

• Svar på tråden Tips inför köp av tvättmaskin önskas!
  • yuzz

För går det ena sönder så gör det andra det med.

• Cheri

och vi kan inte använda vår tumlare ändå för tvätten luktar bara apa.. det funkar inte så bra ihop.. vi ville inte lyssna på dom som sa det till oss inför köpet.. vi borde ha gjort det

• SVejsan

Tar du bara reda på vad du vill ha så kan du välja att köpa den vart du vill...
    Titta gärna i tidningarna Råd och rön eller vår bostad eller liknande Oberoende tester för att klura ut vilken ni skall ha (tex www.radron.se/templates/test____5189.asp ).

Konsumentverket har dessutom köpråd som kan vara värda att läsa igenom.
    Titta på energi märkningen !

www.konsumentverket.se/mallar/sv/kopguide1.asp

Hör med bostadsrättsföreningen om de har några krav (Ibland kan det råda förbud pga av gamla avloppsstammar osv), eller att de har krav på auktoriserad rörmokare osv. Titta också över din Bostadsrättförsäkring vad det står om tvättmaskiner och dyl, ofta får deu ett bra konsumentskydd när det gäller fel så du behöver ej teckna de stora kedjornas tilläggsförsäkringar... Titta också vad det står om vattenskador (tillägg?).

Allmänt brukar det vara så att är det en stickpropp på tvättmaskinen och jordat uttag i badrummet så kan du ansluta den själv (använd ej något rakapparatuttag), Observera att du får inte ha tvättmaskinen i badrummet och dra sladd till den från ett annat rum!).

Har du en dosa för fast installation eller behöver sätta upp en dosa för fast installation så skall du vända dig till en elektriker. (Fast installation = ledningsändar in i dosan).

VVS arbeten får man göra rent lagligen om man vet vad man gör!

• Måsen

Jag köpte tvättmaskin + tumlare i somras. Jag tittade runt väldigt mycket innan, både på nätet och i butiker, och bestämde mig till slut för att beställa genom tretti.se.
    Jag kan bara säga att jag hittills varit mycket nöjd.
    Jag kunde tänka mig att köpa olika märken på tvätt och tork, men det blev till slut samma (Siemens) för det gick inte att kombinera olika märken och få en utdragsskiva som passade mellan maskinerna.
    Jag betalade för istallationen också för att vara säker på att det skulle bli rätt.

Jag har själv ingen erfarenhet av kombinerad tvätt och tork, men fick den uppfattningen att det kanske fungerar bäst i ett litet hushåll på 1-2 personer, tydligen har de inte samma torkkapacitet som en "riktig" torktumlare. Detta har jag hört från en bekant, vet alltså inte om det är fakta att lita på.

Svar på tråden Tips inför köp av tvättmaskin önskas!