• Emil 970

Resa i europa, men behöver hjälpa med vägtullarna?

Tjenare!

Stora planer på att ta en resa igenom 

Malmö - Ystad
    Ystad - Świnoujście
    Świnoujście - Auschwitz
    Auschwitz - Bratislava
    Bratislava - Prag
    Prag - Puttgaarden
    Puttgaarden - Malmö.

Min fråga är nu, mellan Świnoujście - Auschwitz vilka vägar där nere är de vägtullar på?`och även mellan

Auschwitz - Bratislava
    Bratislava - Prag 

Hoppas på svar!

• Svar på tråden Resa i europa, men behöver hjälpa med vägtullarna?
  • Elaifiknow

Nu var det ett tag sedan jag bilade i Europa, men alla länder har olika system. Minns att i Polen betalade man varje överfart, medan man i Tjeckien köpte ett klistermärke och fäste på bilen som gällde en viss tid och så fick man nöta så mycket man ville på motorvägarna. För det är ju oftast så: Att det bara är motorvägarna som kostar pengar. Tänkte ni åka på motorvägarna?

• Emil 970

Så dom menar att 

Costs89.48 EUR 
    Toll 9.59 EUR | Petrol 79.89 EURTime09h23 wich 03h25 on motorwaysDistance778 km wich 380 km on motorways

Att den kostar 900 ;- i vägtull!?!?!? :o 

• Elaifiknow

Om det står så, så menar de så. Men som jag skrev i första inlägget så betalar man vägtullarna på olika sätt (per passage eller i tid). Om du på hemvägen ska åka igenom samma land igen, kan det finnas billigare varianter.

• Emil 970

Jo jag läste någonstans att du kunde köpa typ 2veckor att köra på deras vägar för 60 kronor, så tänkte de var så? 

• Emil 970

Plus, den kan nog inte stämma...

Fick jag upp när jag sökte Malmö till Halmstad. 

Så då måste "Petrol" menas med bensin? =)

Costs14.36 EUR 
    Toll 0.00 EUR | Petrol 14.36 EURTime01h31 wich 01h17 on motorwaysDistance139 km wich 131 km on motorways

• Elaifiknow

Ja, petrol = bensin. Google har en väldigt bra översättningstjänst man kan använda

• Emil 970

Som jag testa nu, så ska hela Tjeckien vara skattefritt, vilket jag inte tror på :o hahaha

• Elaifiknow

Jag vill minnas att det är vägtull i Tjeckien, av modell köp-ett-klistermärke-och-betala-för-den-tiden-du-åker-på-motovägar (t ex en vecka, en månad etc).

• Emil 970

Elaifknow,

Nu när jag testa på googlekartor så, får jag upp :

Świnoujście - Auschwitz - Ingen avgift.
     Auschwitz - Bratislava Denna rutt är avgiftsbelagd.

Bratislava - Prag  : Denna rutt är avgiftsbelagd.
    Prag - Puttgaard : Denna rutt är avgiftsbelagd.

:) så tack.

Fast hoppas som du säger att de kanske är som i tjeckien. Man betalar för en hel vecka eller såå :) .. Så man slipper att de är som en "taxamater"
  • Bolaget

I både tjeckien och slovakien så köper man märke man klistrar på bilen som gäller en viss tid, har för mig att det är 24 tim, 72 tim eller 7 dagar. En fördel är att du kan köpa för både tjecken och slovakien på samma ställen.

Nu vet jag inte var ni kommer riktigt men ex när man handlar vid gränsen mellan tyskland/tjecken söder om Dresden kan man inte betala med kort utan måste ha kontanter och om jag inte minns helt fel så var det likadant i slovakien vid ungerska gränsen.

Svar på tråden Resa i europa, men behöver hjälpa med vägtullarna?