Lacey skrev 2012-03-31 23:23:49 följande:
Kan blöda ordentligt ett tag, men det slutar till slut.
När han somnar och ligger still så kan det ju lättare sluta och läka.
Klippte min hund i pulpan en gång och det blödde jättelänge och jättemycket, men till slut slutade det.
mina katter har tack och lov vita klor så då syns plpan tydligt.
Lite råd från nätet om du vill försöka stilla blödningen, om det inte blöder så mycket nu så behövs det inte stillas, men blöder det fortfarande mycket kan du försöka stilla.
Råkar du klippa i pulpan blöder det ganska rikligt och det gör ont och känns obehagligt för katten. Klipp inte närmare pulpan än cirka 2 millimeter. På vita klor syns pulpan tydligt medan svarta klor är knepigare och man måste vara lite mer försiktig.
Råkar du däremot klippa i pulpan så är det inte farligt men du bör försöka stoppa blödningen med någon form av blodstoppare som t.ex blodstillande vadd, isbit eller vanligt potatismjöl går också bra. Katten din kommer troligtvis inte vara så positiv till kloklippning hädanefter. Förutom att det blöder när du klipper för långt så gör det ont också. Klipp hellre lite och ofta än mycket och sällan så undviker du att klippa för långt.
tusen tack för tipsen! han har sovi nulite, men blir jätte aggressiv om man försöker ta i hans tassar. Han har fått nå värkmedicin av veterinären "Metacam" som han tycks älska. Så om han har ont såkanske den orala värkmedicinen kan hjälpa. Då jag nångång fört honom till veterinären o klippa klorna har det måste vara 3 djurskötare för att hålla fast honom. Tror inte klo klippase här efter blir nån större hit. Inte för att det var det före heller.