• Chaktio

Exakt varför ska man inte lyfta efter ett snitt?

Genomgick mitt andra snitt för en vecka sedan och med en tvååring hemma så är det här med att undvika att lyfta inte helt lätt. Speciellt som jag inte upplever att lyfta gör speciellt ont. Saker som gör ont är att snyta sig, skita,  byta ställning i sängen och ta sig upp från skönaste fåtöljen. Gå fort gör också lite ont eftersom den slappa "magpåsen" gungar och drar i såret.

Det jag upplever är alltså att det mesta som gör ont är det som rent mekaniskt frestar på det yttre såret. Men jag gissar att det finns någon "värre" orsak till att man inte bör lyfta? Alltså trots att det inte gör ont så riskerar man nåt om man lyfter. Någon som vet vad risken med just att lyfta och bära är?

• Svar på tråden Exakt varför ska man inte lyfta efter ett snitt?
  • Minne00

De har ju skurit av bla dina magmuskler och de behöver tid på sig att hitta ttillbaka till varandra ....  när du under en längre period lyfter något eller bär något så blir påfrestningen större och det tar längre tid för att att växa ihop igen :)
    Visst att nysa, hosta och vända sig i sängen gör omt men det ger inte lika stor påfrestning på allt som behöver läka ihop.

Försök stå ut, annars är risken att du får stå ut längre ..... (talar av erfarenhet, jag fatade inte heller visten så jag sket i råden.... ångrade det bitert ...länge!)   

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • Lolli82

Magmusklerna har de INTE skurit isär! Under graviditeten delar sig musklerna över den stora magen och under ks så görs snitt och musklerna dras isär ytterligare för att få ut barnet!

• Minne00

Ok, sorry, har inte gjort KS men tagit bort bllindtarm, galla och gjort ett par andra ingrepp i buken och då är det den förklaringen jag fått!

Förlåt om jag förvirrat! Det var inte min mening! 

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • Mrs Anna P

Jo de skär av magmusklerna...vad jag har hört så är det bara vissa som får "separarade magmuskler" (det kan man tydligen känna efter genom att lägga sig på rygg och känna efter på magen..jag har aldrig provat för jag tror inte det hände mig med första graviditeten).

De skär av magmusklerna och flera andra lager innan de kommer till livmodern....det är därför det ofta tar lite tid att sy ihop...

Försök att lyfta så lite som möjligt. Lycka till.

• Mrs Anna P

vet inte vad den medicinska termen är för separerade magmuskler...sorry.

• Skrutteplutt

Fast det är ju inte så att de delas så det blir ett hål... magmusklerna (hö/vä) sitter ihop med bindväv (linea alba) och linea alba sträcks/töjs ut och blir bredare. Så jo, de skär i strukturer som magmusklerna fäster i så om du anstränger dem tar länkningen (av linea alba) längre tid.

• IsabellaP

Man kan få bråck om man lyfter för mycket för tidigt. Minns inte vart jag fick infon men det känns dumt att chansa. Nu är det visserligen 5 veckor sedan jag snittades, men jag tar det fortfarande lite lugnt. 

• Gladskit

Du har ju fått svar redan men ja, man genomgår en stor bukoperation vid snitt och då ska man inte belasta för mycket. Alla lager som de skurit igenom måste hitta varandra så att läkningen kommer igång, och det säger ju sig självt att om man då rör sig mycket och bär tungt så blir det en påfrestning på operationsområdet.

Jag fick också rådet att inte lyfta tungt på bra många veckor. Bara bebisen fick jag lyfta sa de, max 3-3,5 kg. Men det var lite svårt eftersom bebisen vägde över 5kg höhö...

• Chaktio

Tack för svaren, men jag köper det inte riktigt, faktiskt! För det känns sjukt mycket mer påfrestande att vrida och vända sig i sängen eller fåtöljen än det känns att lyfta upp tvååringen på skötbordet. Och om det inte är det som smärtar mest som är "farligast" så måste det vara mer komplicerat än att alla sår ska läka.

Vad gäller bukmuskulaturen så har man inte skurit genom mina i alla fall utan särat dem "trubbigt", däremot är faschian (alltså hinnan mellan underhudsfettet och musklerna) uppskuren och även bukhinnan, tror jag.

Ska ta och fråga om detta nästa gång jag träffar någon läkare eller annan som borde veta.

• IsabellaP

Man får bära barnet (och lyfta) från start. Jag bar/lyfte även annat som vägde ungefär lika mycket också

• Timba
    Chaktio skrev 2012-04-10 20:52:22 följande:
    Tack för svaren, men jag köper det inte riktigt, faktiskt! För det känns sjukt mycket mer påfrestande att vrida och vända sig i sängen eller fåtöljen än det känns att lyfta upp tvååringen på skötbordet. Och om det inte är det som smärtar mest som är "farligast" så måste det vara mer komplicerat än att alla sår ska läka.

Vad gäller bukmuskulaturen så har man inte skurit genom mina i alla fall utan särat dem "trubbigt", däremot är faschian (alltså hinnan mellan underhudsfettet och musklerna) uppskuren och även bukhinnan, tror jag.

Ska ta och fråga om detta nästa gång jag träffar någon läkare eller annan som borde veta.

men när de har rotat runt imagen har de ju flyttat även på en del nerver och det gör att känseln inte är riktigt den samma, dvs jag har fortfraande efter två år inte samma känsel. Det betyder inte att vävnaden inte kan gå sönder om du lyfter tungt, visst är man sydd invändigt men vågar du chansa ? Sen blir inte själva sår läkningen så snygg om du rör dig för mycket...
  • Timba

och du har gjort två snitt läste jag nu, då ökar ju risken..

• LisaNi

Jag frågade läkaren på morgonen efter kejsarsnittet varför man inte skall lyfta och han sade att det är för att fascian skall läka ihop bra. Fascian består av bindväv och läker sämre än hud och muskler och behöver cirka 6 veckor på sig för att bli hållbar igen.

Såret i huden kan inte gå upp om man lyfter.

Och man skär INTE igenom magmusklerna, man särar på dem (de har ändå delat sig pga den stora magen), det sade han särskilt.

• firefly
    LisaNi skrev 2012-05-15 13:26:51 följande:
    Jag frågade läkaren på morgonen efter kejsarsnittet varför man inte skall lyfta och han sade att det är för att fascian skall läka ihop bra. Fascian består av bindväv och läker sämre än hud och muskler och behöver cirka 6 veckor på sig för att bli hållbar igen. Såret i huden kan inte gå upp om man lyfter. Och man skär INTE igenom magmusklerna, man särar på dem (de har ändå delat sig pga den stora magen), det sade han särskilt.

Svar på tråden Exakt varför ska man inte lyfta efter ett snitt?