• Novalie88

Orolig.. Hur ska det gå ihop med katt och nyfödd bebis?

Hej på er.
    Jag har en innekatt på 3 år. Han vill verkligen ha mkt uppmärksamhet och kan fortfarande vara lekfull emellanåt. Han betyder verkligen jättemkt för mig och min sambo och vi vill verkligen inte göra oss av med honom.
    Jag oroar mig dock hur detta ska gå med våran bebis som ska komma i juni...
    Är det någon här inne som har erfarenhet av hur katter beter sig med nyfödda?
    Förstår ju att det är olika från katt till katt men känner mej verkligen orolig för hur detta ska gå.

Ni med katt och som fått barn vilka erfarenheter har ni?

Tack på förhand.

Långhårig sak också... Orolig för att barnet ska bli allergiskt med :(
  • Svar på tråden Orolig.. Hur ska det gå ihop med katt och nyfödd bebis?
  • viseversa

Dom jag känner som haft katt och bebisar har aldrig haft problem. Vad tror du skulle hända? Lär barnet tidigt att respektera kattens gränser och var snäll mot djur. Och så kan jag också berätta att barn som växer upp med djur från början utvecklar FÄRRE allergier än barn som lever för rent utan husdjur=)

• stenbock85

Vi har två katter, en som är jättekelig och en som mest vill vara för sig själv. Men det har inte brytt sig så mycket om våran son (8v.), kommit fram och luktat lite på honom ibland, Han har tom råkat sparka ena katten i huvudet och hon gjorde ingenting.

• gravid

Vi har katt och 2 barn.
    Vår katt är dock en riktig rädd-hare.
    Så han har aldrig gått nära barnen.

Dock kom jag ihåg vad mamma varnade mig om när dem va små.
    Och det va att katter tycker om ställen där det är varmt och ombonat så hon va rädd att katten kanske skulle hoppa upp i vagnen eller sängen o lägga sig över barnet så det inte fick luft.

Nu vill jag ju inte oroa dig ännu mer men ha det i åtanke.

Det kommer säkert gå jätte bra

• Mother of 4

Vi hade tre katter när första ungen kom.

Hade ingen tanke på att det inte skulle ha funkat. Vad skulle hända menar du?

Katterna är ungarnas ögonsten! De leker och bär runt på dom jämt.

• Novalie88

Han kommer ju ofta och lägger sej hos oss på natten o ska lixom ligga på en o typ snutta.. trampa me tassarna o de.. e lixom rädd att han ska göra likadant med bebisen. vill ju kunna sova utan att ständigt oroa mig för sådant..

Men ni andra har ej vart me om de alltså? hm..

• busgrodan

har tre katter, två pojkar och en flicka,, har aldrig varit några problem med barnen, har två tjejer på 3 och 4 år.
    den äldsta katten kan smälla till barnen med tassen om dom bråkar med honom så då låter dom honom vara ifred sen, tjej katten håller sig mest undan från ungarna så inga problem där, och  minsta kattpojken är hur go som helts och låter ungarna göra vad som helst med honom utan att göra nåt tebax.. så har aldrig haft några större problem, var en kort period när äldsta tjejen var nyfödd som äldsta kattpojken var lite överbeskyddande mot henne, han ville inte låta andra röra henne och sånt men vi var hårda mot honom och visade att vi bestämmer vem som ska röra våran bebis så det gick över..när det gäller allergi så har ingen av flickorna visat några tendenser alls så tror inte att det är nåt problem.. 

• Momalicious

Vi hade två unga katter när vi fick vår son. Första dagarna gömde de sig när han skrek, sen brydde de sig inte. Nu är sonen 15 månader och den ena katten älskar honom och de busar tillsammans och den andra gömmer sig för honom och går omvägar för att slippa honom. Men katt nummer två är rädd för det mesta kan man ju tillägga.

• Moonsister

Jag har inte haft katt och barn själv (får dock i september och vi har katter men är ej orolig) men kan däremot säga att jag och mina tre syskon är uppvuxna med katter. När jag föddes hade mamma och pappa sex katter samtidigt. Och vi har aldrig haft problem.
    Det enda jag själv känner att jag får passa sig för, är väl att inte katten hoppar upp där bebisen sover och lägger sig för nära så risken för kvävning finns.

• sylse

jag hade en katt när min son va nyfödd. Han ville vara i närheten av min pojke hela tiden. Det enda jag fick passa katten med va att han inte skulle lägga sig på mitt barn.
    Nu är de bästa vänner katten följer honom överallt Glad

Men jag har en väninna hennes katt började göra revir i barnvagnen, bilbarnstolen alla bebisens kläder m.m
    Men sånt kan man ju inte veta förrän barnet är fött.
    Så jag tycker du ska ha din söta katt kvar.

Lycka till med din graviditet

Svar på tråden Orolig.. Hur ska det gå ihop med katt och nyfödd bebis?