• Fidosan

Cerklage

Hejsan! är det nån som har erfarenhet av cerklage?
    Jag har gjort 2 koniseringar och misstänker att det kan vara orsaken till mitt sena MF,jag tror att min livmodertapp är försvagad och att jag skulle behöva det,läkarna säger att koniseringarna inte ska påverka en graviditet men det kan det nog, kan man kräva att få ett cerklage? jag är övertygad om att det kommer att hända igen annars,hur har ni gjort?det vore ju så fruktansvärt onödigt att behöva missta en bebis till för att dom ska komma på att : oj du måste nog ha cerklage...
    Är det nån som fått cerklage efter ETT sent missfall? vad jag vet kan läkarna inte se att livmodertappen är försvagad,hoppas att nån kan hjälpa mig.
    kram .

• Svar på tråden Cerklage
  • MickisW

Jag har inte någon egen erfarenhet av det, men däremot har jag en kompis som haft samma trubbel som du. Alla hennes graviditeter har slutat i för tidig förlossning/sent missfall. Två av tre lever o mår bra idag. Nu inför sista graviditeten så fick hon cerklage eftersom hon hela tiden öppnar sig för tidigt, men tyvärr så höll det inte hela vägen ändå. Hon födde en liten kille i v. 29........som är 2,5 månad, växer o frodas idag.

• hanos

Nu blir jag lite orolig!
    Vad är cerklage till att börja med? Jag har gjort en såkallad LEEP-behandling för att jag hade cellförändringar. Därefter har jag haft problem med blödningar i stort sett hela tiden. (ca 1år). Vad dom sa till mig var att man kunde få probleem att öppna sig då man får ärrbildningar på livmodertappen, men inget om att man skulle ha lättare för att öppna sig. Jag ska på inskrivning i nästa vecka 12+5, jag får väl fråga barnmorskan om det här.

Lycka till!!!

• MickisW

Att få ett cerklage insatt betyder att dom gör ett ingrepp där dom knyter ihop livmodern så att man inte ska öppnas för tidigt.

• miffolina

min mamma fick det i sjätte månaden när ho väntade mig, hon hade öppnat sig lite redan då...det gick bra, jag är född i v.38

• emmapemma

Hej!!!
    För snart 3 år sedan födde jag en pojke i v 24 (23+).
    Jag vet att medecinskt så är det ett missfall ,men för mej var det ett , mycket efterlängtat och välkommet barn. Jag höll min lilla pojk i armarna,604 g & 30 cm lång. När man gått igenom en förlossning (mer eller mindre) så såg ialla fall inte jag min son som ett missfall.
    (kom ifrån ämnet men jag blir så irreterad, tycker läkarna kan tänka lite på föräldrarna.)

Hursom helst, jag fick order om att absolut inte bli med barn på 6 månader (vilket jag inte ville bli heller).
    När det halvåret gått fick jag komma upp och göra ett vaginalt ultraljud på livmoderhalsen. Min läkare sa att min livmoderhals inte var stängd i normalt tillstånd vilket är en försvagning.
    Hon förklara att jag måste ha ceklage & heltids-sjukskrivning nästa grav.
    Mådde skit dåligt efteråt,kunde inte umgås med vare sig barn eller gravida,så fick man ju plocka bort grejer man köpt för inte hade man ju tänkt att förlora sitt barn i månad 6.
    För att inte tala om alla drömmar,förhoppningar och längtan av sitt barn.

Den riktiga psykiska prövningen börja för 14 månader sen,då fick jag klart för mig att jag var med barn.
    Jag skaka av rädsla & en försiktig glädje. Hos barnmorskan fick jag gå som vanligt hos.
    Läkaren fick jag träffa i v 12 då ett ultraljud gjordes för att konstatera att allt var bra med hjärtat och så.
    I v 14 sövdes jag och dom opperera in ceklaget. det tog ca timmen, fick ligga kvar över natten ifall något hände.
    Allt gick kanonbra fick knappt blödningar heller.
    Blev heltidssjukskriven,fick inte bära,inte gå i uppförsbackar,inte i trappor.
    Gick hemma resten av tiden och kunde bara laga mat o damma. Jag som bor högst upp utan hiss fick vackert sitta inne i det varma sommarvädret.
    Fick träffa läkaren (som är helt underbar,samma dr som när jag förlora)
    ca 2 ggr per månad då både vaginalt och "mag"ultraljud gjordes.
    Det var så spännande att se Emma från bara 3,5 cm stor bli en bjässe på 3600 *ler stort*
    I v 37 fick jag ta bort ceklaget utan bedövning. FY F*N va ont det gjorde.
    Eftersom det kan sätta i gång förlossningen så fick jag ligga kvar.
    Dagen efter åkte jag hem och tro det eller ej men jag födde Emma 3 dagar innan bf. *skrattar*

Att ha en cerklage-grav var för MIG mycket psykist påfrestande eftersom man inte vet om man kommer klara det eller inte.
    Mycket fysikt påfrestande eftersom jag inte kunde göra något.
    Jag har aldrig tyckt så synd om mig själv som jag gjorde då i så många månader.
    I dag har jag min lilla Emma och nu vet jag att jag skulle kunna gå igenom samma grav 100 ggr om för hennes skull.
    Det var värt varje minut av denna långa väntan efter henne.
    Det gör inget att jag inte fick njuta av grav för jag njuter av henne nu och kommer förhoppningsvis få göra det i många år till.....

Nåja,nu har du fått min story. läkarn kan se om du har försvagad livmoderhals. Ge dig inte förrens dom kollat det.
    Lycka till i framtiden,håller tummen att allt ska gå bra :)
    Kramar!!!

• Tova

Emmapemma,

vad gulligt att du förklarar så ingående för alla oss som undrar! Jag blev så rörd av att läsa om din son. Och vilken prövning nästa gravititet måste ha varit, jag kan knappast föreställa mig!

Jag ska till läkaren i december, eftersom jag ev har en försvagad livmoderhals pga en konisering då de tog bort ganska mycket. Jag är i v 10 nu.

Ha det bra!

• emmapemma

Tova!!! Tack för dom fina orden :)
    Du vet.. har man inte råkat ut för något så vet man inget om det...
    undrar därför vad konisering är för något??

Kul att du är grav och tar du det bara lungt så kommer allt gå jätte-fint.
    Berätta gärna hur det går på ditt läkarbesök.
    Lycka till :)

• Tova

Hej Emmapemma - det är en operation som görs om man har problem med cellförändringar: en liten bit av livmoderhalsen avlägsnas (som en kon ungefär). Hade måttliga cellförändringar för några år sedan och då gjorde man detta.

Sedan dess har jag inte haft några problem. Efter en konisering kan livmoderhalsen bli "starkare" än tidigare (eftersom ärrvävnad inte är elastisk) men det kan också hända att den är försvagad (även om det inte är så vanligt). Får se vad läkaren säger!

Kram!

Svar på tråden Cerklage