• Chocolatten

Crosstrainer visar ej KCAL

När jag tränar riktigt hårt på min crosstrainer i (t.ex.) 30 minuter, så kan jag komma upp i MAX 230 CAL, ungefär. Det är så det står. Jag blir så förvirrad, för man har sett flera som lägger upp bilder på Facebook efter deras träningspass på en motionscykel eller löpbandet, och då står det angivet i XXX KCAL (KILOkalorier). Och det låter ju lite mer vettigt! Man blir så omotiverad när det står att man bara förbrukat 230 CAL, jag menar, det är ju typ ett halvt digestivekex. Kan det vara så att det egentligen är i kilokalorier som crosstrainern räknar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-01 12:20
    Ni som har crosstrainer; visas er kaloriförbrukning i CAL eller KCAL?

• Svar på tråden Crosstrainer visar ej KCAL
  • alanbanks

Cal är ju på engelska. Samma sak. Och man kan inte lita på maskinerna. Skaffa en pulsklocka istället.

• Hejhoppsan

230 kcal eller kalorier är väl ungefär vad man faktiskt bränner på 30 minuter. Folk överskattar ofta kaloriförbrukningen när man motionerar. Om man vill gå ner i vikt står ändrad kost för 80 % och motion för 20 %.

• SoStylish

Jag skulle inte ens bry mig om vad crosstrainern visar då dessa maskiner nästan alltid är missvisande. Om du vill ha exakt koll på hur många kalorier du har bränt så råder jag dig till att köpa en pulsklocka istället!

• Nemi76

Instämmer med föregående. De enda maskinerna jag hyffsat litat på har varit de på gymmet där man ställer in vikt, längd, kön och hela fadderullan. En "vanlig" crosstrainer man har hemma visar sällan korrekt utan man får glatt köra på, svettas som faan och vara glad om man tränat bort några kcal över huvud taget

• fill hith

Självklart menar den KILOkalorier inte bara kalorier. 230kalorier är typ en enda sockerkristall. ett halv digestivekex är väldigt mycket mer än 230 kalorier (0,23 kcal). Sen så suger ju dessa visare hursomhelst som folk har sagt.

alanbanks skrev 2012-04-01 15:50:01 följande:
    Cal är ju på engelska. Samma sak. Och man kan inte lita på maskinerna. Skaffa en pulsklocka istället.
    Hejhoppsan skrev 2012-04-02 20:38:34 följande:
    230 kcal eller kalorier är väl ungefär vad man faktiskt bränner på 30 minuter. Folk överskattar ofta kaloriförbrukningen när man motionerar. Om man vill gå ner i vikt står ändrad kost för 80 % och motion för 20 %.
    Läste ni ens trådstarten? Ni svarar helt fel och det var inte det det där hon undrade om.
Svar på tråden Crosstrainer visar ej KCAL