Hund bet småbarn
Hej. Det är så här att jag är yngsta barnet i min familj och bor fortfarande hemma hos mor o far, och en blandras hund ( goldenretriver / tollare ) på 9 år, hona. Min äldre syster har nu ett barn på snart ett år.
Hunden har tills nyligen inte haft några större problem med barnet, hon har mest hållt sig undan och aldrig reagerat aggressivt (det har hon heller aldrig gjort mot något annat barn, bara ibland mot andra hundar).
Just nu så är det den perioden efter löpningen då hon tror att hon har valpar fast hon inte har det, och hon brukar då bete sig lite konstigt.
Här om dagen var min syster här på besök och hade såklart sitt barn med sig, hunden verkade väldigt orolig och hon sprang runt mycket. Plötsligt när barnet var i närheten av hunden så blottar hunden tänderna och biter till barnet över ansiktet, som tur är så blev det ingen skada, bara ett rött märke. Min syster överreagerade totalt och kräver nu att vi ska avliva hunden, men jag tycker att det räcker om hon har munkorg eller hålls i ett annat rum när barnet är här. Jag vet inte vad jag ska göra, och hunden är fortfarande väldigt orolig runt barnet. Vad kan man göra för att undvika att något liknande händer igen och för att få hunden att bli lugnare?