• Tovesoder

Hund bet småbarn

Hej. Det är så här att jag är yngsta barnet i min familj och bor fortfarande hemma hos mor o far, och en blandras hund ( goldenretriver / tollare ) på 9 år, hona. Min äldre syster har nu ett barn på snart ett år.
    Hunden har tills nyligen inte haft några större problem med barnet, hon har mest hållt sig undan och aldrig reagerat aggressivt (det har hon heller aldrig gjort mot något annat barn, bara ibland mot andra hundar).
    Just nu så är det den perioden efter löpningen då hon tror att hon har valpar fast hon inte har det, och hon brukar då bete sig lite konstigt.
    Här om dagen var min syster här på besök och hade såklart sitt barn med sig, hunden verkade väldigt orolig och hon sprang runt mycket. Plötsligt när barnet var i närheten av hunden så blottar hunden tänderna och biter till barnet över ansiktet, som tur är så blev det ingen skada, bara ett rött märke. Min syster överreagerade totalt och kräver nu att vi ska avliva hunden, men jag tycker att det räcker om hon har munkorg eller hålls i ett annat rum när barnet är här. Jag vet inte vad jag ska göra, och hunden är fortfarande väldigt orolig runt barnet. Vad kan man göra för att undvika att något liknande händer igen och för att få hunden att bli lugnare?

• Svar på tråden Hund bet småbarn
  • Lufsan

Klart du inte ska avliva hunden. Men förstår att din syster reagerade så. Hennes barn är ju det finaste hon har. 

En dag i sänder.
  • Tovesoder

Joo, självklart förstår jag det, men hon verkar inte förstå att det faktiskt inte var så allvarligt som hon tror...

• Queenie70

Eftersom barnet inte bor tillsammans med hunden, så håller jag med om att dessa åtgärder som du föreslås räcker när hunden är i närheten av barn.

Däremot så förstår jag inte alls vad du menar när du säger att det inte var så allvarligt? I mina ögon var det verkligen superallvarligt att en hund oprovocerat attackerar en bebis och biter denne rätt över ansiktet. Att det inte blev några allvarligare skador som exempelvis ett punkterat öga och förlorad syn är ju ren tur.  

• MammaHela
    Queenie70 skrev 2012-04-01 14:17:58 följande:
    Eftersom barnet inte bor tillsammans med hunden, så håller jag med om att dessa åtgärder som du föreslås räcker när hunden är i närheten av barn.

Däremot så förstår jag inte alls vad du menar när du säger att det inte var så allvarligt? I mina ögon var det verkligen superallvarligt att en hund oprovocerat attackerar en bebis och biter denne rätt över ansiktet. Att det inte blev några allvarligare skador som exempelvis ett punkterat öga och förlorad syn är ju ren tur.  
    Klart som fan att det är allvarligt när hunden biter barnet.

Jag skulle aldrig släppa den hunden lös bland barn igen.

men avlivning låter lite drastiskt, munkorg och instäng räcker bra. 
  • Lufsan
    Tovesoder skrev 2012-04-01 14:08:22 följande:
    Joo, självklart förstår jag det, men hon verkar inte förstå att det faktiskt inte var så allvarligt som hon tror...
    Säger som andra. Du borde också ta detta som mycket allvarligt. Bara för att in hund inte bet så att det gick hål så betyder inte det att det inte är allvarligt. Jag kan förstå att din syster reagerar ännu starkare om du inte verkar ta händelsen på allvar. 
    Om du inte redan har det borde du be om ursäkt till din syster både för ditt och hundens beteende. Och sedan anlita en privat hundtränare som kan komma till botten med problemet. Visa din syster att du tar händelsen på största allvar. 

För övrigt är det verkligen inte bra att tiken blir skendräcktig. det kan orsaka en massa problem både fysiskt och psykiskt. Om detta är ett stort problem kanske ni ska tänka på att kastrera henne.   
    En dag i sänder.
  • dezibel

Jag är övertygad om att ville hunden skada barnet hade hon huggit ordentligt och inte naffsat som hon gjorde nu men självklart ska hunden och barnet inte umgås eftersom hunden nu visat att hon blir stressad och inte är bekväm med barnet i sin närhet.
    Lägg undan henne när det är barn på besök så tycker jag du tagit ditt ansvar! 

• slutatsnusa
    dezibel skrev 2012-04-01 14:51:14 följande:
    Jag är övertygad om att ville hunden skada barnet hade hon huggit ordentligt och inte naffsat som hon gjorde nu men självklart ska hunden och barnet inte umgås eftersom hunden nu visat att hon blir stressad och inte är bekväm med barnet i sin närhet.
    Lägg undan henne när det är barn på besök så tycker jag du tagit ditt ansvar! 
    tack dezibel!
    sansad, klok och kunnig som vanligt när det gäller hundar
  • dezibel
    slutatsnusa skrev 2012-04-02 00:24:40 följande:
    tack dezibel!
    sansad, klok och kunnig som vanligt när det gäller hundar
    Tack, det värmer! 
  • Furstinna

Tycker det är mkt allvarligt när en hund gör utfall mot ett barn. Avlivning är väl inte aktuellt när det inte är deras hund men hunden bör stängas in når barnet är på besök. Nästa gång kanske det bli riktigt illa.

• dezibel
    Furstinna skrev 2012-04-02 08:05:27 följande:
    Tycker det är mkt allvarligt när en hund gör utfall mot ett barn. Avlivning är väl inte aktuellt när det inte är deras hund men hunden bör stängas in når barnet är på besök. Nästa gång kanske det bli riktigt illa.
    Klart det är allvarligt eftersom man försatt hunden i en situation den uppenbarligen inte klarar av men så länge man tar sitt ansvar som ägare och ser till att hålla hund och barn åtskilda så kommer det ju inte inträffa igen. 
  • solan64

Jag skulle vilja ge min syn på situationen. Hunden var skendräktig och "trodde" uppenbarligen att hon hade valpar att skydda. Hon visade tydligt att hon var orolig och obekväm med situationen genom att springa omkring. Redan där borde ni ha hjälpt henne genom att ha stängt in henne så att hon fått lugn och ro. Men sånt är ju alltid lätt när man sitter med facit i hand... Men en 9-årig hund som tidigare inte visat sådant beteende skulle jag ju aldrig avliva! Inte när hon inte ens bor med barnet. då är det ju som sagt lätt att bara stänga undan henne när barnet kommer på besök. Man kan ju helt enkelt också bara dela av mellan barn och hund med en grind. Med munkorg tror jag ändå att hunden skulle bli stressad, även om barnet skulle skyddas. Hör med veterinär hur man kan hjälpa hunden att dämpa skendräktigheten!

För övrigt skulle jag också vilja tillägga att hunden visar prov på att hennes bithämning verkligen fungerar! Trots att hon är stressad och i hennes värld faktiskt troligen skyddar sina valpar, blir det inga skador på barnet. Hon gör en markering, men menar inte att skada. Naturligtvis är det ändå mycket otäckt för både barn och mamma! Så ta din syster på allvar samtidigt som du förklarar varför det blev som det blev. Som mamma kan jag förstå din syster och som hundägare och instruktör kan jag förstå hunden....

• Coyote

Det är SJÄLVKLART en allvarlig incident, även om den fick en lycklig utgång. Men att vråla om avlivning är att gå för långt, eftersom barnet och hunden inte bor tillsammans. Felet ligger inte hos hunden, eller hos barnet, utan hos ägarna som inte såg till att skydda hunden trots att hunden visade tydliga tecken på att vara stressad och orolig kring barnet.

De åtgärder som du har föreslagit räcker långt för att skydda barnet, men hunden behöver också skyddas, hon ska inte behöva bli så stressad och orolig när det kommer barn, och det måste ni som ägare jobba med.

• Furstinna

Dezibel: va det inte ungefär det jag skrev?

• Höst flickan

Hunden visade TYDLIGT att den var stressad o ogillade situationen.

Jag skulle ha hunden i annat rum när barn är på besök, för hundens skull!
    Munkorg gör saken bara värre.
    Denna hund vill bort från barnet, o är så pass gammal att jag tycker att den borde slippa bråkiga barn/barn.
    Låt den ta det lungt i sin egen barnfria vrå.

• Höst flickan

Hade jag varit i samma rum så hade jag bara sagt...undra när det smäller.
    Hunden gjorde sitt bästa...o försökte fly situationen, vad jag förstår.
    När ingen ser dessa signaler, vad ska den göra?
    Hunden pratade väldigt bra hundspråk o jag skulle vara jävligt glad att den inte bet hål, för det skulle den lätt kunna gjort.

Snäll hund......dvs!!

Så utsätt inte barnet o hunden för detta igen, lär er av ERA misstag!

• puss

hunden biter barnet över ansiktet? och folk anser att det är ingen fara?

det här är inte ens fl längre, det är twilight zone.  

Easy cum easy go
  • Fiffigt

Hade hunden menat något mer än en varning så hade det inte bara blivit ett litet rött märke utan det hade blivit betydligt större skador. Håll hunden ifrån barnet när barnet är där. Hunden kan vara sjuk, ha ont se dåligt nu när den börjar bli gammal ni bör göra en hälsokontroll hos vet. Eller om hon har "valpar" vill skydda dem från den där konstiga saken (barnet) 

• Mirris

Exakt samma sak råkade vi utför förra veckan - nästan! 

Har en kompis som har en löptik OCH 2 hanhundar. Så jag tänkte att vi kunde avlasta lite den dan jag var ledig så hon fick följa med oss hem!
    Hon har varit här MYCKET o vår hund är hennes äldre  syster och dom brukar ha väldigt roligt här. Och sonen på 8 är det bästa den här hunden vet... i vanliga fall ;) (när hon var valp blev hennes mamma sjuk och min hund som hade valpar tog över och födde upp henne o hennes syskon)

Sonen o hundarna låg här på golvet i vanlig ordning och gosade. Plötsligt från ingenstanns (varken han eller jag tyckte nåt såg annorulunda ut) så hugger hon honom i kinden. Blev ett rött märke... så inget farligt.

Hon som är världens snällaste lixom. Har inte sagt nåt till ägaren, utan vi resonerade som så att hon löper o då blir man annorlunda.. jag själv blir rätt så sur o arg jag med

Det är ju inte hennes "rätta jag" utan det var väl nåt som hon blev förbannad över!

Vår egen hund skenvalpade sista löpet.. HERREGUD vilken suris hon blev... hon var värre då än när hon hade sina riktiga valpar o då var hon vaktig utan like!

Förstår ju såklart din syrra, hon försvarar sitt barn.. men berätta för henne att din hund gjorde detsamma, för i hennes värld är det ju på riktigt även om det kan vara svårt att förstå om man inte har en egen jycke med låssasvalpar! 

• Inorr

Hunden ska inte behöva utsättas för barn om den är orolig och inte vill. hunden ska få slippa barn om den vissar att den blir stressad. 

• puss
    Inorr skrev 2012-04-02 09:22:14 följande:
    Hunden ska inte behöva utsättas för barn om den är orolig och inte vill. hunden ska få slippa barn om den vissar att den blir stressad. 

nangijala nästa för hunden.
    Easy cum easy go
Svar på tråden Hund bet småbarn