• Anonym

Färskt blod i avföringen, vad sjutton kan det vara?

Märkte nyss att det kommer blod när jag bajsar, klarrött blod. Såg snabbt att det inte var blod i själva bajset utan det verkade mer hänga med, när jag krystade och tog i så droppade det ett par droppar från ändtarmen.

Jag har en hemorojd på utsidan men vet inte om jag har någon på insidan... Ska jag utgå ifrån att det är en sån i alla fall? Eller är det bara hasta in till akuten som gäller?

Kan tillägga att jag uppsökte läkare vid vinterkräksjukan för 2 år sedan (spydde och bajsade i ett) och hade då samma problem varpå läkaren tog prover och kom fram till att det säkert var en hemorojd som spökade.

Kan också tillägga att jag bajsar flera gånger dagligen och inte är hård i magen eller något sådant.

• Svar på tråden Färskt blod i avföringen, vad sjutton kan det vara?
  • Anonym

Hasta in på akuten behöver du inte göra så länge blödningen inte är riklig. Det allra mest sannolika är att det är en hemorrojd alternativt en liten spricka som blöder.

Dock tycker jag att du ska ta kontakt med din VC imorgon. 

• Anonym (ingen doktor)

de kan ju bero på ett antal saker. Hur ser resterande avföring ut.
    Konsistens, färg, lukt?
    Det bästa är att ringa till vårdcentralen och prata med dem.
    De kan vara akut och inte akut.

• Anonym

Färskt blod är med all sannolikhet hemorojd eller spricka i ´öppningen. Det är om blodet är torkat som man bör oroa sig för då kommer det högre uppifrån.

Svar på tråden Färskt blod i avföringen, vad sjutton kan det vara?