• Louiseee

Navelpiercing + gravid

Hej! Tänkte fråga er som varit gravida och haft navelpiercing.. Har ni tagit bort den eller haft kvar, ev graviditets piercing? Hur har magen sett ut kring naveln efter graviditeten? Mycket bristningar? Finns det risker med att vara gravid och ändå ha kvar piercingen? Jag är i vecka tio och tog bort min igår, är dock fortfarande osäker på hur jag ska göra. Har haft min piercing i ca 4 år 

Blev ganska många frågor kring detta men är tacksam för alla svar jag kan få. 

• Svar på tråden Navelpiercing + gravid
  • Emelie kalla

Jag hade min kvar till vecka 30. Det finns ju special percingar att köpa när man är gravid.

• Louiseee

tack för svaren :) Jo har kollat lite på gravidsmycken men har läst att de har hänt för vissa att huden vid piercingen har spruckit upp.. men det måste väl ändå vara ifall man har kvar orginalsmycket? Sen när det gäller bristningar kring naveln borde väl va stor chans att få oavsett om man tar bort piercingen eller inte, eftersom det i vilket fall kommer finnas ärrvävnad där hålet satt... 

• Bonsaiii

Jag och min kompis hade piercings i naveln när vi blev gravida. Jag tog ur min ca v 10, där syns inget mer än de före detta hålen nu. Hon tog inte ur sin och den pressade sig ut genom huden mellan hålen så hon fick ett långt ärr...

• Maturo

Tog ut min när magen började bli hyfsat stor och satte bara tillbaks efter förlossningen. Inga problem vare sig med bristningar eller igenvuxet hål!

• Louiseee

Tack för svaret :) Hade hon gravidsmycke då eller vanligt? .. det kanske inte har någon betydelse?

• Louiseee

verkar vara väldigt individuellt 

• CrazyMee

Jag tog ut min väldigt tidigt i graviditeten men hade inga problem att få i den någon månad efter förlossningen.. :)

• takida

Jag tog runt vecka 30 skulle jag tro. Satte i den när jag kom hem från förlosningen. Hade mitt vanliga smycke hela tiden

• Sandylol

Jag tog ut min i början av graviditeten, är nu i vecka 29 och har fått en bristning mellan hålen där piercing satt. Tror det är himla individuellt :)

• Louiseee

Tack för svaren allihopa! Har plockat ut min. 

• Louiseee

Uppdatering navelpiercing + gravid.. Plockade då ut min nån gång i vecka 12. Fick väl en bristning där runt vecka 28, inget jag personligen lägger någon större vikt på eftersom den bleknar och den täcker heller inte något större område, endast området i huden som förmodligen redan var kraftigt försvagat p.g.a piercinghålet. Så ifall jag hade gjort något annorlunda så skulle jag förmodligen ha plockat ut den så fort jag fick reda på att jag var gravid, så att hålet fått lite tid att växa igen (den har ännu inte vuxit ihop annat än i mitten) Dock är ju inte heller det någon garanti på att slippa bristningen där. En vän till mig plockade ut sin direkt och även hon fick en bristning fast lite senare i graviditeten. Hon fick inga bristningar annars förutom där.. Jag har ännu inga bristningar förutom där piercingen satt men är i vecka 32 så dom hinner ju dyka upp ännu :-P

• Lantliv11

Det beror ju helt på magen. Jag tog ur min när jag blev gravid. I takt med att magen växte så sprack "hålet" och vägrade läka. Sen fick jag bristningar från såret, ungefär som blomstjälkar. Nu hänger skinnet över naveln och ser hemsk ut:/ Men min mage blev verkligen enorm. Har en kompis som tog ur navelpiercingarna(hon hade 4 st runt naveln) och kunde sätta i dom direkt efter förlossningen. Så väldigt olika:P

Svar på tråden Navelpiercing + gravid