dezibel skrev 2012-04-03 08:42:46 följande:
Mina "lånehundar" Barfas och dom mår utmärkt! Vet flera kennlar med raser som dras med hud/allergi/magproblem som Barfar sina hundar med gott resultat. Det verkar vara ett jättebra sätt att utfodra hundarna men det är en hel vetenskap i näringslära för att dom ska få i sig allt dom behöver.
Nej, det tycker jag inte att det är (en hel vetenskap att få i hundarna det dm behöver).
Däremot så är ju BARF inte bara kött, utan även vegetabilier, ägg och mineraler. Riktigt bra blandkost av bra råvaror ska det vara, med tyngdpunkt på kött/fett, naturligtvis.
Min 30 kg Boxer äter 1 kg kött (vom, kalkon, kyckling eller lax, ibland hjärta, halsar osv) om dagen, som jag delar i två, sen ca 1 dl uppblötta torkade grönsaker och mineraler per måltid.
En dag varannan vecka får hon ingen mat alls. Vissa som barfar utfodrar bara en gång per dag, men min hund äter för lite då.
BARF är enligt mig det absolut bästa för hunden, men jag kan inte ge BARF nu, för liten frys och för långt till min uppfödare som säljer BARF. Hennes hemsida har mycket bra info och visar vad man kan ge, matsedel för valpar, vuxna hundar osv.
www.jipotimas.se
Nu när jag inte kan ge BARF ger jag ett färskfoder som är suveränt (och det säljs 5 min från mitt hem), det heter vom og hundemat, dunderbra!