• Lufsan

BARF-foder, bra eller dåligt?

Hej!
    Började för ett tag sedan med Acanas foder, de har mycket lite kolhydrater och mer kött, kyckling och fisk. Min hund blev jättebra imagen och mår mycket bra på det fodret. Men nu har jag börjat undra. Jag ser ju tydligt hur dåligt kolhydrater har varit för min hund, så nu funderar jag på att börja ge honom bara kött, fisk, fågel, alltså BARF foder. 

Någon som ger sina hundar det? Någon som prövat? Alla erfarenheter och tips är välkomna.  

En dag i sänder.
  • Svar på tråden BARF-foder, bra eller dåligt?
  • Hon den där

Puffar upp det här tråden.

• dezibel

Mina "lånehundar" Barfas och dom mår utmärkt! Vet flera kennlar med raser som dras med hud/allergi/magproblem som Barfar sina hundar med gott resultat. Det verkar vara ett jättebra sätt att utfodra hundarna men det är en hel vetenskap i näringslära för att dom ska få i sig allt dom behöver.

• Lufsan
    dezibel skrev 2012-04-03 08:42:46 följande:
    Mina "lånehundar" Barfas och dom mår utmärkt! Vet flera kennlar med raser som dras med hud/allergi/magproblem som Barfar sina hundar med gott resultat. Det verkar vara ett jättebra sätt att utfodra hundarna men det är en hel vetenskap i näringslära för att dom ska få i sig allt dom behöver.
    Okej, så man kanske inte ska övergå till det om hunden redan mår bra av annat foder? 
    En dag i sänder.
  • ModestyB
    dezibel skrev 2012-04-03 08:42:46 följande:
    Nej, det tycker jag inte att det är (en hel vetenskap att få i hundarna det dm behöver).

Däremot så är ju BARF inte bara kött, utan även vegetabilier, ägg och mineraler. Riktigt bra blandkost av bra råvaror ska det vara, med tyngdpunkt på kött/fett, naturligtvis.

Min 30 kg Boxer äter 1 kg kött (vom, kalkon, kyckling eller lax, ibland hjärta, halsar osv) om dagen, som jag delar i två, sen ca 1 dl uppblötta torkade grönsaker och mineraler per måltid.
    En dag varannan vecka får hon ingen mat alls. Vissa som barfar utfodrar bara en gång per dag, men min hund äter för lite då.

BARF är enligt mig det absolut bästa för hunden, men jag kan inte ge BARF nu, för liten frys och för långt till min uppfödare som säljer BARF. Hennes hemsida har mycket bra info och visar vad man kan ge, matsedel för valpar, vuxna hundar osv. www.jipotimas.se

Nu när jag inte kan ge BARF ger jag ett färskfoder som är suveränt (och det säljs 5 min från mitt hem), det heter vom og hundemat, dunderbra!
  • Lufsan
    ModestyB skrev 2012-04-03 19:20:24 följande:
    Nej, det tycker jag inte att det är (en hel vetenskap att få i hundarna det dm behöver).

Däremot så är ju BARF inte bara kött, utan även vegetabilier, ägg och mineraler. Riktigt bra blandkost av bra råvaror ska det vara, med tyngdpunkt på kött/fett, naturligtvis.

Min 30 kg Boxer äter 1 kg kött (vom, kalkon, kyckling eller lax, ibland hjärta, halsar osv) om dagen, som jag delar i två, sen ca 1 dl uppblötta torkade grönsaker och mineraler per måltid.
    En dag varannan vecka får hon ingen mat alls. Vissa som barfar utfodrar bara en gång per dag, men min hund äter för lite då.

BARF är enligt mig det absolut bästa för hunden, men jag kan inte ge BARF nu, för liten frys och för långt till min uppfödare som säljer BARF. Hennes hemsida har mycket bra info och visar vad man kan ge, matsedel för valpar, vuxna hundar osv. www.jipotimas.se

Nu när jag inte kan ge BARF ger jag ett färskfoder som är suveränt (och det säljs 5 min från mitt hem), det heter vom og hundemat, dunderbra!
    Tack! Ska kolla in all info! Det är så kul när man kan snöa in på något lite. =)Och det ska ju vara väldigt bra för hunden. Har du märkt några skillnader? Eller har du alltid gett BARF?
    En dag i sänder.
  • ModestyB

Med vår äldre hane sm vi hade så gav vi först torrfoder, men han hade svårt att gå upp i vikt och hålla hullet, dålig aptit osv. Färskfoder var lösningen.

Vår valp (som nu är 2 år) BARFades från start, hos uppfödaren. Hon har aldrig ätit torrfoder, men däremot nu färskfoder.

Svar på tråden BARF-foder, bra eller dåligt?