• Myrongen

Bältesstol med isofix i Renault Grand Scenic (2007)

Hej,

Jag har en Renault Grand Scenic årsmodell 2007 och har precis köpt en Britax Kidfix bältesstol till sonen snart 6 år och 22 kg tung (stolen är framåtvänd, godkänd upp till 36 kg) Insåg efter köpet att jag borde kollat bilens instruktionsbok först.

Problemet: Enligt instruktionsboken är Isofixen bara godkänd upp till 18 kg i årsmodell 2008 och tidigare, vilket i praktiken borde innebära att den är till för bakåtvända stolar. Däremot en liknande bältesstol utan Isofix som spänns enbart med bältet ska funka.

Jag kan självklart byta stolen mot en Kidplus (utan Isofix) så är problemet löst, men har funderat lite som så att:

Skulle man inte kunna ha stolen fastsatt med Isofix eftersom man ändå spänner med bälte?

Om det smäller så borde antingen 1) Isofixen klara smällen eftersom det troligen är bra marginal tilltaget på vikten eller 2) Isofixen inte klara smällen men stolen hålls emot av bilbältet på samma sätt som i en stol man bara spänner med bältet? (eller kan det vara att sätet på något sätt utsätts för mer kraft än det tål om man har Isofixen?)

Nackdelen är förstås vikten då stolen utan Isofix väger 6,6 kg och den med 7,7 kg och man vill ju ha så lätt stol som möjligt.

Självklart kommer jag kolla med "expertisen" innan jag använder stolen eller köper ny men kanske någon vet eller har någon teori...?

• Svar på tråden Bältesstol med isofix i Renault Grand Scenic (2007)
  • Sisisisi

Menar de inte att isofixen klarar en bakåtvänd stol som är godkänd till max 18 kg? En bältesstol spänns ju även fast med bälte, kanske inte fanns isofixbältesstol när de skrev bruxen Jag skulle använda KidFixen med isofixfästena!

• Jempa L

Isofix i det här fallet har ingen betydelse om den är godkänd till 18 kg, eftersom isiofixens största uppgift att bromsa bältesstolen medans bilens bälte fångar upp barnets vikt.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Myrongen

Tack för svar :)

Jag tolkade det som att upp till 18 kg oavsett fram- eller bakvänd stol är OK för Isofixmontering. Fast de flesta (tror jag) sitter nog bakvända till den vikten nånstans (nu är det ju en fransk bil iof och där vänds det ju tidigare). Sen står det "15-36 kg" och symbolen för "barnstol som sätts fast med bältet". Trots det finns en bild med beskrivning av montering av framåtvänd stol med Isofix. Det logiska vore ju att det är de bakvända stolarna som inte får överskrida viktgränsen eftersom de bara hålls med Isofixen. De framvända har ju både Isofix och bälte, eller bara bälte. Det borde inte bli mindre säkert att använda båda.

Jag kanske får kolla bilhandlaren, de borde ju veta kan man tycka. Gud va förvirrad jag är ;)

• Myrongen
    Jempa L skrev 2012-04-01 18:23:58 följande:
    Isofix i det här fallet har ingen betydelse om den är godkänd till 18 kg, eftersom isiofixens största uppgift att bromsa bältesstolen medans bilens bälte fångar upp barnets vikt.

Ja, precis så tänker jag. Det låter ju rimligt.
  • t0va

isofixen är för att man inte ska behöva spänna fast stolen med bälte vaje gång man åker och barnet inte sitter i. För det måste man med en vanlig stol för vid en krock så slungas den fram, med isofix så åker inte stolen iväg och stolens vikt är under 18kg så därför kan du ha den fast med isofix. 

• Eivla

Man brukar försöka låta bli att använda just Isofixordet i detta sammanhang. Britax väljer att kalla det Isofit. Med en Isofixstol menar jag en stol som har använder Isofixfästena i stället för en annan slags montering som motsvarande stol utan Isofix har. Bältesstolar som kan fästas i Isofixfästen saknar inte någon montering som andra stolarna har, den har bara Isofixmöjligheten utöver. Isofixen i detta fall är även till för att stolen ska sitta fast även när den är tom. En Kid plus t.ex. ska du egentligen bälta när barnet inte är med (hur många gör det?) En bältesstol med Isofix sitter också bättre på plats i sidled, när barnet hoppar i och ur, du måste inte skjuta den i sidled hela tiden för att komma åt bältesslåset. 

Det är inget speciellt med din bil, Isofixfästena i dag är godkända till 18 kg, oavsett bil, men då menar man stolar som använder dem som huvudmontering, vilket bältesstolarna inte gör. I framtiden kommer detta förändras, då man egentligen har 33 kg som gräns, men sedan kalkylerar man med att stolen väger 15 kg. I framtiden kommer varje stol ha sin viktgräns som är uträknad efter vad den stolen väger. Men detta gäller då de andra Isofxstolarna.

• Myrongen

Tack för bra svar! Då tänkte jag inte helt galet då :) Det är ju det enda logiska med tanke på att man med Isofix egentligen bara har en extra grej, säkerhetsbältet använder man ju både med och utan Isofixen. Började nästan tro att det hade med våra nedvikbara säten att göra, att de på något sätt inte skulle klara vikten av nåt fastsatt.

(Jag är så hispig när det gäller ungarna & bilåkande, skulle helst vilja ha dem bakåt till 18 år ha ha...)

Svar på tråden Bältesstol med isofix i Renault Grand Scenic (2007)