Bältesstol med isofix i Renault Grand Scenic (2007)
Hej,
Jag har en Renault Grand Scenic årsmodell 2007 och har precis köpt en Britax Kidfix bältesstol till sonen snart 6 år och 22 kg tung (stolen är framåtvänd, godkänd upp till 36 kg) Insåg efter köpet att jag borde kollat bilens instruktionsbok först.
Problemet: Enligt instruktionsboken är Isofixen bara godkänd upp till 18 kg i årsmodell 2008 och tidigare, vilket i praktiken borde innebära att den är till för bakåtvända stolar. Däremot en liknande bältesstol utan Isofix som spänns enbart med bältet ska funka.
Jag kan självklart byta stolen mot en Kidplus (utan Isofix) så är problemet löst, men har funderat lite som så att:
Skulle man inte kunna ha stolen fastsatt med Isofix eftersom man ändå spänner med bälte?
Om det smäller så borde antingen 1) Isofixen klara smällen eftersom det troligen är bra marginal tilltaget på vikten eller 2) Isofixen inte klara smällen men stolen hålls emot av bilbältet på samma sätt som i en stol man bara spänner med bältet? (eller kan det vara att sätet på något sätt utsätts för mer kraft än det tål om man har Isofixen?)
Nackdelen är förstås vikten då stolen utan Isofix väger 6,6 kg och den med 7,7 kg och man vill ju ha så lätt stol som möjligt.
Självklart kommer jag kolla med "expertisen" innan jag använder stolen eller köper ny men kanske någon vet eller har någon teori...?