• Anonym (irriterar)

Känns som jag har smuts under ögonlocket som inte går bort!

Använder linser (ny användare) och har sedan två dagar tillbaka känt som jag har smuts under ögonlocket som skaver och irriterar ögat, men oavsett hur mycket jag gnuggar dom (när linsen inte är i) går det inte bort.

Vet att linserna har silikon i sig, kan det vara nån allergisk reaktion (är inte vad jag vet allergisk)? vagel? infektion? eller vad? Nån som känt samma sak?

• Svar på tråden Känns som jag har smuts under ögonlocket som inte går bort!
  • viseversa

jag hade ögoninfektion för ett tag sen och det började med att det kändes som jag hade något i ögat. Sen blev det värre och värre och det kändes som jag hade sand i ögat hela tiden. Det varade svullnade upp och gjorde ont. 

• pigglet

Precis så brukar det kännas om jag får en vagel. Den kan ju vara hur liten som helst, men skaver otroligt. Gör ont varje gång jag blinkar.

• jådåsåatt

Det låter som en allergisk reaktion, precis så känns det när man får eksem på insidan av ögonlocket. Gå till optikern och kolla.
    Är det månadslinser du har? För mig funkade det mycket bättre att byta till engångslinser.

• Anonym (irriterar)
    pigglet skrev 2012-04-01 19:59:25 följande:
    Precis så brukar det kännas om jag får en vagel. Den kan ju vara hur liten som helst, men skaver otroligt. Gör ont varje gång jag blinkar.
    Ja precis, den är i mitten av övre ögonlocket... kan en vagel sitta där? kan man få vagel av linser?
  • Anonym (irriterar)
    viseversa skrev 2012-04-01 19:58:54 följande:
    jag hade ögoninfektion för ett tag sen och det började med att det kändes som jag hade något i ögat. Sen blev det värre och värre och det kändes som jag hade sand i ögat hela tiden. Det varade svullnade upp och gjorde ont. 
    Ja det känns som ett sandkorn som sitter och stör hela tiden, skit irriterande!
  • Catbride

Du kan vara allergisk mot silikonet (eller överkänslig är väl mer korrekt). Men då borde irritationen gå över när du tar ut linserna. Kolla på dina ögonlockskanter, innanför ögonfransarna, där kan man ibland få små små vaglar (igentäppta körtlar) som irriterar nåt enormt mycket!! Känns som man har ett gruskorn i ögat. Om du blundar å rör på ögat, skaver det då också? Om du tittar allt du kan åt höger, och sen blinkar, skaver det då? Och sen testa åt andra hållet. Jag får ibland såna små "blåsor" och det kan ta lång tid innan jag fattar vad det är!

• Anonym (irriterar)
    jådåsåatt skrev 2012-04-01 19:59:49 följande:
    Det låter som en allergisk reaktion, precis så känns det när man får eksem på insidan av ögonlocket. Gå till optikern och kolla.
    Är det månadslinser du har? För mig funkade det mycket bättre att byta till engångslinser.
    Japp har månadslinser, får gå till optikern, för femtioelfte gången haha det är inte lätt det där med linser
  • viseversa
    Anonym (irriterar) skrev 2012-04-01 20:00:44 följande:
    Ja det känns som ett sandkorn som sitter och stör hela tiden, skit irriterande!
    Du kan ju testa utan linserna ett tag och se om det blir bättre. Blir det inte bättre så gå till läkaren. Jag fick ögondroppar som jag skulle ta var 3dje timme tills det var läkt igen. Och det tog bara några dagar så var ögat som vanligt igen=)
  • Anonym (irriterar)
    Catbride skrev 2012-04-01 20:04:25 följande:
    Du kan vara allergisk mot silikonet (eller överkänslig är väl mer korrekt). Men då borde irritationen gå över när du tar ut linserna. Kolla på dina ögonlockskanter, innanför ögonfransarna, där kan man ibland få små små vaglar (igentäppta körtlar) som irriterar nåt enormt mycket!! Känns som man har ett gruskorn i ögat. Om du blundar å rör på ögat, skaver det då också? Om du tittar allt du kan åt höger, och sen blinkar, skaver det då? Och sen testa åt andra hållet. Jag får ibland såna små "blåsor" och det kan ta lång tid innan jag fattar vad det är!
    Jag ser inget alls när jag kollar i ögat. Ja om jag blundar och rör ögat skaver det men ibland kan det försvinna nån sekund och komma tillbaka när jag rör mkt på ögat
  • Catbride

Då låter det som du fått en liten skada på hornhinnan. Kan bero på att du råkat komma åt med fingret när du tog ut linsen, eller ev början till en vagel. Jag rekomenderar att du kör linsvila i några dagar, försöker undvika att gnugga och droppa med fuktande ögondroppar lite då och då. Det yttersta cellskiktet på hornhinnan (epitelet) läker oftast både snabbt å bra om man inte gnuggar upp det hela tiden. Fortsätter besväret efter 3-4 dagar till så går du till optikern. MEN ha inga linser närmaste 3-4 dagarna. (ja, jag är optiker, så jag e lite skadad )

• Anonym (laser)

Rekommenderar laserkirurgi.

Jag blev allergisk mot linser efter ca 10 års användande. Det skavde precis som du beskriver. Jag hade då fått ärrbildning på insidan av ögonlocket sa ögonläkaren. Jag var tvungen att sluta med linser omedelbart.

Så jag gjorde en laseroperation.

Mycket nöjd med resultatet och det var nu 14 år sedan jag opererade mig. Glad

• Biene

Det finns en ögon-åkomma som heter "Giant Papillary Conjunctivitis". Detta är väldigt vanligt hos dem som bär linser, men jag råkade på det ändå fastän jag inte har linser. Det blir lite knottrigt, nästan som apelsinskalets yta, på insidan av ögonlocket och det river mot ögat. Det känns som man har sand o grus i ögonen, man kliar sig och blir röd. Det finns ingen bra medicin men vanliga ögondroppar receptfria för allergier fick jag ta, morgon o kväll och till slut försvann det men det tog över 2 år.

Ta kontakt med en ögonläkare. Läs mera här:
    http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=1020&code=30382

Lycka till.

Crazy enough to have fun all the time
  • Anonym (irriterar)
    Catbride skrev 2012-04-01 20:16:58 följande:
    Då låter det som du fått en liten skada på hornhinnan. Kan bero på att du råkat komma åt med fingret när du tog ut linsen, eller ev början till en vagel. Jag rekomenderar att du kör linsvila i några dagar, försöker undvika att gnugga och droppa med fuktande ögondroppar lite då och då. Det yttersta cellskiktet på hornhinnan (epitelet) läker oftast både snabbt å bra om man inte gnuggar upp det hela tiden. Fortsätter besväret efter 3-4 dagar till så går du till optikern. MEN ha inga linser närmaste 3-4 dagarna. (ja, jag är optiker, så jag e lite skadad )
    tack för råden optikern Flört hade inte linser alls idag tänkte att ögonen skulle få vila men ska fortsätta vara utan tills jag känner att det är borta.
  • Anonym

Det kan vara massa saker:
    - dina ögon är för torra för att passa för kontaktlinser
    - kontaktlinstypen passar inte dina ögon
    - du har fått en ögoninfektion
    - du har fått en liten reva på hornhinnan
    - du har början till en vagel

Allergi mot linserna tror jag inte är så sannolikt.

Vilket det är går inte att bedöma på FL. Jag tycker inte du skall vänta och se, ring optikern som du fått linserna av och be om en bedömning!

Svar på tråden Känns som jag har smuts under ögonlocket som inte går bort!