• Anonym (håret)

Hjälp mig - vad ska jag göra med mitt hår!? Råd, tips!? *bild*

Jag har råttfärgat/mörkblont hår. Det är extremt risigt och fult efter graviditeten och när det nu gått två år så får jag acceptera att det inte blir bättre än så här. Jag måste föna håret torrt när jag har duschat, och antingen platta det eller borsta det med en varmluftsborste. Håret är flygit och ostyrigt, lockigt och vågigt och hårstråna är inte raka längre utan "brusiga", som ljudvågor nästan. ;) Jag kan inte ha lugg längre, jag har helt enkelt inte hårkvalitén för det mer - men vad ska jag göra med trasslet!? Färga, klippa? Vad skulle du ha gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-01 23:55
    Hårkvalitén ser bättre ut på sista bilden än vad den är! Det är rufsigt och tjockt och alla hårstrån står åt olika håll! Skatbo är bästa sättet att beskriva det på.
  • Svar på tråden Hjälp mig - vad ska jag göra med mitt hår!? Råd, tips!? *bild*
  • Anonym

Jag skulle gå till min frisör och be om tips.
    En fördel är att gå till samma frisör och fixa till sig så att de lär känna ditt hår.

• Kiiwii

Jag har exakt samma hårtyp. Och man kan tyvärr inte ändra sin hårtyp så värst mycket med ytliga behandlingar. Det du ska undvika är förstås att färga, bleka, slita på håret i onödan med en massa värmeverktyg, och ska du använda värmeverktygen så använd alltid ett bra värmeskydd. Gör alltid återfuktande hårinpackning istället för balsam och ha i inpackningen minst 30 minuter...i alla fall 1-2 ggr i veckan. Håret ska också vara handdukstorkat ordentligt när du har i inpackning, vira in håret i handduk eller lägg plast över så det blir varmt

Visst kan man klippa sig och tas bort det värsta av dem yviga topparna, men mitt hår ser alltid frissigt ut även om det är nyklippt! Som tur är kan man luras och få det att se ut som att man har fint hår. Köp ett glansserum som du har i torrt hår när du stylat klart. Då blir håret glansigt och mjukt och frissigheten försvinner avsevärt!

Man kan också lägga i en toning i håret, för toningar sliter inte på hår utan lägger sig bara ytligt på och bildar som ett glansigt lager av färg som också ger intryck av fräschare hår.

Jag brukar försöka låte håret självtorka och sen endast använda plattången för att styla det, och sen ha i glansserum. Köper du en curlbooster kan du bara krama i det i ditt fuktiga hår så får du fina lockar om du låter håret självtorka, du som har vågift/lockigt hår. Men avskyr man sitt lockiga hår är ju inte det nån idé

Sorry, blev långt. men lite tips i alla fall från en frisör med taskig hårkvalité

• Anonym (håret)
    nittonhundraåttiosju skrev 2012-04-01 23:58:48 följande:
    en redig inpackning och sen använda glansdroppar till vardags? föna inte
    Använder inpackning som balsam, håret har blivit mycket finare sedan dess. Fönar bara med kalluft. Måste dock föna, låter jag det självtorka så är det bortom all räddning - det blir totalt kaos, spretigt och dant.
    Anonym skrev 2012-04-01 23:59:51 följande:
    Jag skulle gå till min frisör och be om tips.
    En fördel är att gå till samma frisör och fixa till sig så att de lär känna ditt hår.

Jo, jag ska gå till frisör, det gör jag så fort jag ska fixa mitt hår. Nu har jag låtit det vara och inte färgat eller så på snart två år. Tänkte att det skulle få återhämta sig, bli sitt gamla jag liksom, men så blev det inte. Jag vill dock ha lite tips och idéer innan jag går till frisören, annars blir det något tamt och försiktigt och jag vill ha en riktigt förändring! Senast jag var där så lade hon i lite ljusa slingor och gjorde en vårdande inpackning, kostade mig över 1500 och jag såg i princip likadan ut när jag kom ut som när jag gick in. Hon är duktig, men man måste ha lite tydligare önskemål om man ska få någon ordentlig förändring. ;)
  • Anonym (håret)
    Kiiwii skrev 2012-04-02 00:08:51 följande:
    Jag har exakt samma hårtyp. Och man kan tyvärr inte ändra sin hårtyp så värst mycket med ytliga behandlingar. Det du ska undvika är förstås att färga, bleka, slita på håret i onödan med en massa värmeverktyg, och ska du använda värmeverktygen så använd alltid ett bra värmeskydd. Gör alltid återfuktande hårinpackning istället för balsam och ha i inpackningen minst 30 minuter...i alla fall 1-2 ggr i veckan. Håret ska också vara handdukstorkat ordentligt när du har i inpackning, vira in håret i handduk eller lägg plast över så det blir varmt

Visst kan man klippa sig och tas bort det värsta av dem yviga topparna, men mitt hår ser alltid frissigt ut även om det är nyklippt! Som tur är kan man luras och få det att se ut som att man har fint hår. Köp ett glansserum som du har i torrt hår när du stylat klart. Då blir håret glansigt och mjukt och frissigheten försvinner avsevärt!

Man kan också lägga i en toning i håret, för toningar sliter inte på hår utan lägger sig bara ytligt på och bildar som ett glansigt lager av färg som också ger intryck av fräschare hår.

Jag brukar försöka låte håret självtorka och sen endast använda plattången för att styla det, och sen ha i glansserum. Köper du en curlbooster kan du bara krama i det i ditt fuktiga hår så får du fina lockar om du låter håret självtorka, du som har vågift/lockigt hår. Men avskyr man sitt lockiga hår är ju inte det nån idé

Sorry, blev långt. men lite tips i alla fall från en frisör med taskig hårkvalité
    Samma här, mitt hår ser likadant ut nyklippt som på bilderna. Nästan värre, när håret är toppat så spretar det något helt galet nedtill - om det inte är toppat så brukar testen följa en viss form iaf med en liten lock längst ut, om du förstår hur jag menar?

Jag hade glansserum som jag köpte av frisören, men jag tyckte inte det gjorde så jättemycket. Kanske borde ta ett annat märke dock, bara testat en sort!

Jag funderar på att tona, men i vilken färg tro? Den färgen jag har nu är ju en lång utväxt på ca 3 dm, och det gul/guldiga i längderna är från när jag blekte det för tre år sedan (och slingor frisören lade i för snart två år). Jag skulle vilja ha en enhetlig färg i håret, så less på att ha en hel regnbåge på huvudet. ;)

Tusen tack för ditt svar! :)
  • Kiiwii

Man kan ju tyvärr inte tona hår ljusare. Så vill du ha håret i en enhetlig ljus färg så måste du bleka håret vilket kommer slita på det rätt bra. Du kan ju tona håret en nyans mörkare för att få en enhetlig färg, men du bör nog färga dem ljusa längderna i sånna fall, för toningen åker ju ur håret efter några veckor.

Om ditt hår är som mitt så kommer håret suga i sig toningen direkt och fästa mycket bättre än vad den vanligtvis gör. Torra och porösa hår tenderar att suga åt sig mer av toningar och färgen håller mycket längre.

• Kiiwii

Angående glansserum använder jag goldwells. Funkar skitbra tycker jag. Finns ett från osis också som är super.

• gullehjärtat

Silkesserum skyddar mot värme från hårfön och plattång. Dessutom blir håret mjukt och glansigt :) Och håret torkar fortare!

Det spretiga lägger sig om du plattar håret.

Hårfärgen du har är fin! Ser naturligt ut. Men, eftersom du har så långt så syns det solblekta från förra året i topparna. Och då ser hårbotten mörkare ut. Blir ganska stor skillnad. Jag hade antingen satsat på en toning i samma färg som det närmast hårbotten. Be frisören om hjälp så du får rätt färg, skulle tippa på en 7N. Deras toning är lite dyrare men räcker bättre till långt hår och är skonsammare.
    Eller så hade jag haft i blonda tunna slingor. Tror det skulle vara finast :) Men det sliter lite mer..

Behåll längden! Och låt gärna luggen växa ut :) Nu ser luggen väldigt kort ut eftesom övriga håret är så långt!
    Vill du hellre ha lugg så kanske du skulle ta lite på längden ändå...

Lite tankar från mig :)

• Colisa
    Anonym (håret) skrev 2012-04-01 23:53:44 följande:
    Det är extremt risigt och fult efter graviditeten och när det nu gått två år så får jag acceptera att det inte blir bättre än så här. Jag måste föna håret torrt när jag har duschat, och antingen platta det eller borsta det med en varmluftsborste. Håret är flygit och ostyrigt, lockigt och vågigt och hårstråna är inte raka längre utan "brusiga", som ljudvågor nästan. ;) Jag kan inte ha lugg längre, jag har helt enkelt inte hårkvalitén för det mer - men vad ska jag göra med trasslet!?
    Det här påminde mig om den här sidan, du kan ju kika om du tror det är något för dig?
    lockig.se/index.php
    Har inte testat själv, men tycker det verkar som ett vettigt sätt om man har slitet, plattat, trassligt hår.

Man behöver tydligen inte ha lockigt eller vågigt hår för detta, rakt ska också må bra av det, men en del av vitsen med det är väl att göra om lockigt "frissigt" besvärligt hår som man måste platta till naturliga snygga lockar som man inte måste hetta upp.
  • Anonym (håret)
    gullehjärtat skrev 2012-04-02 00:39:10 följande:
    Silkesserum skyddar mot värme från hårfön och plattång. Dessutom blir håret mjukt och glansigt :) Och håret torkar fortare!

Det spretiga lägger sig om du plattar håret.

Hårfärgen du har är fin! Ser naturligt ut. Men, eftersom du har så långt så syns det solblekta från förra året i topparna. Och då ser hårbotten mörkare ut. Blir ganska stor skillnad. Jag hade antingen satsat på en toning i samma färg som det närmast hårbotten. Be frisören om hjälp så du får rätt färg, skulle tippa på en 7N. Deras toning är lite dyrare men räcker bättre till långt hår och är skonsammare.
    Eller så hade jag haft i blonda tunna slingor. Tror det skulle vara finast :) Men det sliter lite mer..

Behåll längden! Och låt gärna luggen växa ut :) Nu ser luggen väldigt kort ut eftesom övriga håret är så långt!
    Vill du hellre ha lugg så kanske du skulle ta lite på längden ändå...

Lite tankar från mig :)
    Jag har ett värmeskydd i mitt "leave in"-balsam som jag alltid använder, men egentligen vill jag inte platta mer. Jag upplever att borsta med en varmluftsborste inte sliter lika mycket som en plattång så jag brukar hålla mig till det, även om det inte blir fullt lika fint resultat.

Jag tror jag ska låta luggen växa ut och ha en lång snedlugg istället, håret vill lägga sig så i alla fall så det är väl lika bra att sluta motarbeta det. Jag har som sagt inte kvalitén längre för pannlugg ändå, när jag borstar upp den så den blir rund och fin så börjar hårstrån spreta åt alla håll och luggen blir ojämn och ful... :'(
    Colisa skrev 2012-04-02 01:01:38 följande:
    Det här påminde mig om den här sidan, du kan ju kika om du tror det är något för dig?
    lockig.se/index.php
    Har inte testat själv, men tycker det verkar som ett vettigt sätt om man har slitet, plattat, trassligt hår.

Man behöver tydligen inte ha lockigt eller vågigt hår för detta, rakt ska också må bra av det, men en del av vitsen med det är väl att göra om lockigt "frissigt" besvärligt hår som man måste platta till naturliga snygga lockar som man inte måste hetta upp.
    Jo, jag har sett det där, och var inne på "noo-poo" ett tag, men jag hann aldrig testa. Det är egentligen inget för mig blev jag tvungen att inse eftersom jag vill färga och styla och byta frisyr och så. Men tack för tipset ändå! :)
    Kiiwii skrev 2012-04-02 00:28:26 följande:
    Man kan ju tyvärr inte tona hår ljusare. Så vill du ha håret i en enhetlig ljus färg så måste du bleka håret vilket kommer slita på det rätt bra. Du kan ju tona håret en nyans mörkare för att få en enhetlig färg, men du bör nog färga dem ljusa längderna i sånna fall, för toningen åker ju ur håret efter några veckor.

Om ditt hår är som mitt så kommer håret suga i sig toningen direkt och fästa mycket bättre än vad den vanligtvis gör. Torra och porösa hår tenderar att suga åt sig mer av toningar och färgen håller mycket längre.
    Ja, jag får nog tona det mörkare, eller färga det. Det är inte värt att vara blond om färgen ändå inte är fin, och jag gillar inte min färg i dagsläget, jag tycker den ser ovårdad och trist ut. Frågan är då vilken färg man ska, jag vill ha en djärv frisyr så man sticker ut lite igen! Jag hade alltid häftiga färger förut, rött och svart t.ex med en fin 50-talslugg och naturligt vågigt hår. Jättefint. Innan graviditeten och innan jag blekte det så hade jag färgat flera gånger om året i mörka färger och bara använt varmluftborste som stylingvertyg och håret var jättefint. Då kunde det självtorka och blev jättefint ändå... Tänk om man fick ha det håret igen! :P
Svar på tråden Hjälp mig - vad ska jag göra med mitt hår!? Råd, tips!? *bild*