• FabulousMom

    Hur göra när vi som familj vill flytta till Norge? Tips!

    Någon som har lust att tipsa mig lite om hur man ska göra, om man som familj vill flytta till Norge. För alltid alltså. Vi planerar att göra detta om ett par år och min man tänkte gå en yrkesutbildning som passar arbetsmarknaden i Norge. (ge gärna tips på det med)

    Tanken är:

    - mannen åker dit och söker jobb, bor typ i kollektiv lgh så länge.

    - mannen får jobb och vi börjar sökandet efter ett större boende.  

    - Jag och barnen kommer efter. Barnen börjar i förskola (6 års) samt  dagis. Jag söker jobb därefter.   

    Kan det vara realistiskt att göra så här, eller har ni bättre tips? Vi planerar alltså att flytta till Norge för gott, så vi vill lösa det på bästa sätt. Vi är inte högutbildade, min man tänker utbilda sig inom ett hantverksyrke troligen (målare, murare eller likn.) och jag har flerårig erfarenhet inom försäljning, ingen speciell utbildning.

  • Svar på tråden Hur göra när vi som familj vill flytta till Norge? Tips!
  • BuoBä

    Det låter som en bra plan.


     


    Hantverkare och personal inom handel/servicesektorn är eftertraktade, så ni borde kunna få jobba relativt lätt. Svenskar är väldigt populära att anställa. Vi anses som väldigt pålitliga med hög arbetsmoral.


     


    Bostadsannonser hittar ni på finn.no. Det går oftast snabbt att hitta boende, i alla fall om man inte är jättekräsen med första lägenheten. Det är inte ovanligt att man ser på en lägenhet och flyttar in en vecka senare. När man hyr betalar man som regel 3 månadshyror i deposition, så det bör ni spara ihop till.


    Även om man köper lägenhet/hus bruker det vara ganska kort tid till övertagandet, med svenska mått mätt. Det är väldigt svårt att få låna mer än 80% av köpsumman.


     


    Dagis kan vara knepigt att få plats på. Det varierar såklart över landet, men i Osloregionen har de i princip bara intagning på hösten. Det finns ingen "plats inom 4 månader"-garanti. Man kan inte ställa sig i kö förän man har norskt personnummer (det tar iofs inte mer än 7-10 dagar att få, när man väl är på plats). Det går att ordna barnomsorg snabbare med privata dagmammor och liknande, men det kan vara bra att vara förberedd på att det kan ta lite tid alternativt kosta extra.

  • FabulousMom

    Tack så jättemycket för svaret, det är till jättestor hjälp! Skrattande Skönt att veta att vi tänker rätt också, både angående val av jobb och hur vi ska söka lägenhet. Tusen tack!

  • saffran78

    Tycker också det verkar vara en bra plan. Kan man dessutom tänka sig bo på en mindre plats, så är det lättare med bostad, dagis osv än i Oslo. Bor själv i Nordnorge, här ser man skyltar utanför butiker där de söker folk (inte så vanligt i Sverige).

  • Ebba Caroline

    I Norge började första klass som 6-åringar, alltså inte förskola.


    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • 3blir4

    Hej!

    Vi är en familj som precis har flyttat till Norge. Vi sökte jobb och bostad ifrån Sverige via www.finn.no och www.nav.no , vi fick bostad och min man jobb direkt. Min man är grävmaskinist och fick jobb på en firma och inte via bemanningsföretag, man får mycke sämre betalt via bemanning. Jag har också ett jobb, men mina barn har inte kommit in på förskola så jag kan tyvärr inte ta det.

    Förskola/barnehage är inte samma som i Sverige, man måste söka plats innan mars för att få en plats i Augusti. Finns det inga platser över så kan man få vänta till augusti året efter för att få plats. Men man kan ställa barnen i kö med svenskt personnr det gjorde vi redan i juni och vi har inte fått våra personnr än. 

    Vi bor i ett område utanför Oslo, vi ville inte bo mitt i smeten. det tar ungefär 15 min till Oslo med bil och det finnståg som man kan ta också. 

    Hoppas det var till någon hjälp!

    Mvh Pernilla      

  • Go1eborg53

    Hej.

    Jag har bott o jobbat som sjuksköterska här i 20 år. I början hade sjukhuset enkla ettor för ensamstående. De köptes upp av privat firma.

    Ni tänker helt rätt- mannen drar i förväg o finner kollektiv. Att hyra privat är mycket dyrt. Alternativ finns inte mer än"sociala boliger" før fattiga.

    Bostadskö finns inte mer än för nybygg men när jag impulsivt skulle köpa en ny var det bara välja o lägga handpenning.

    Annars gäller att ni bestämmer er var ni vill bo. En villa lite utanför centrum kostar mindre än min centrala 2:A som jag köpte för 1.1 milj utan egenkapital. Nu värderad till 3.7 milj.

    Jag har blivit sjukpensionär pga atrose, längtar efter barnbarnen.

    När ni bestämt område kontakta mäklare , inte bara en. Ni kan oxå kontakta Dnb mäklarkontor om ni inte vet var ni vill bo.

    Och glöm inte att ALLT kostar mer här. Norrmän med bil månadshandlar vid gränsen o tjänar inn mycket.Om jag var i barnfamilj skulle jag satsa på hus en halvtimme från Oslo med buss eller bil.

    Själv bor jag i en tvåa o två andra boende gör om dem till trea. Då tänker jag här kommer snart bebis. Mycket svart arbete här men han är arkitekt.

    Dagis o fritids dyrare här.

    Och denna ekonomiska skillnad gör att jag som hade en bra lön som sjuksköterska har svårt att anpassa mig til ändrad levnadsstandard.

    PS. Sjukvården är bra. Alla får sin egen fastläkare. Mycket är bra och ungarna kommer snabbt snacka norska.

    Lycka till med nybyggaräventyret!!

    Birgitta

Svar på tråden Hur göra när vi som familj vill flytta till Norge? Tips!