• Bradbury

Gråter HYSTERISKT varje gång han vaknar.

Hej. Min son är 1,5 år och sover för det mesta bra. Han sover mellan 19:30 och 07 och vilar mellan 13-15. MEN. Han vaknar nästan alltid efter vila och nattsömn och är helt hysterisk! Han gråter och skriker så att man tror att han är på väg att dö! Detta kan hålla på i allt mellan fem minuter till en halvtimme. Försöker med allt. Bära, lugna - då sprattlar han bara och skriker än mer, men så fort man ställer ner honom vrålar han ännu mer. Försöker snabbt få i honom mat så han får energi men det verkar inte hjälpa. Försöker söva om honom för att se om han behöver sova mer -funkar sällan. Tilläggas att han gråter på detta vis oavsett om han sover längre eller kortare på vilan så längden verkar inte spela någon roll. Tilläggas kan att det mer eller mindre alltid varit så här, så det är inga stora förändringar som har orsakat det. Det är verkligen så himla frustrerande med denna panikgråt på morgonen och eftermiddagen. Jag fattar inte vad det beror på! Någon som har något klokt att säga? Hur kan jag hjälpa min lilla pojk?

• Svar på tråden Gråter HYSTERISKT varje gång han vaknar.
  • Bluemamma

hej!

Vi har samma problem, han vaknar och gråter/skriker, har försökt trösta och krama men då försöker han slingra sig. Men så fort han fick nappen i munnen så blev han lugn, verkligen underligt. tycker att tröst från sin mamma borde vara bättre än nappen men det funkar. 

Håller han på att få tänder kanske? kolla öronen, om han har ont.

• Bradbury

Hallå och tack för ditt svar!
    Han har som sagt mer eller mindre alltid varit hemskt ledsen när han vaknar så jag tror inte det är relaterat till att han har ont någonstans. Vet inte vad det är som felar

• Sixxty

Låter som nattskräck. Googla på det, det finns massor att läsa och bra tips.

• Bradbury

Tack för svar! Men han är helt medveten och så. Då är det väl inte nattskräck?

• milli79

Vår son har varit sådan i perioder. Det är väldigt jobbigt för vi har ibland inte alls kunnat trösta honom. I alla fall så har det varat några veckor för oss och sen blivit bättre... kanske en utvecklingsfas? Tror vår son var i ca den åldern när det var så.

• Boosse

Vår dotter har alltid varit likadan. Nu har det börjat bli bättre efter middagsvilan men om nätterna kan hon vakna och skrika i vad som känns en evighet. Jag får inte röra henne då blir hon hysterisk. Jag försöker ta kontakt med henne och få henne att titta påmig men hon bara tittar påmig och skriker vidare!

• Konstantine

Vår dotter grät varje gång hon vaknade om/när hon sov i spjälsängen, när vi tog bort ena långsidan på spjälsängen så slutade hon att gråta efter några dagar bara. Hon grät väldigt sällan när hon vaknade och inte var i spjälsängen, så vi förstod ju att det var nåt med sängen... 
    Hur/vart sover sonen?  

• FinastE2010

Min son som är 2 har också varit likadan och tror inte det är ngn nattskräck då han tittade på en och ändå "med" även om han var hysterisk. För har också för mig att om man har nattskräck är man väl inte vaken på det sättet så att säga? Det har blivit lite bättre och händer inte lika ofta nu tack o lov för det var ju hemskt förut.  Även om han fortfarande är lite grinig sådär så är det på ett annat sätt och vissa dagar säger han bara "hej hej mamma" nu när han vaknar. :) när han vaknar o jag märker han bara är lite grinig numera så räcker det oftast med att bara bära han, berätta om vad vi ska göra eller fråga vad han vill äta till frukost etc. sen är det bra igen. :) så numera är det nog bara snarare att han är lite trött när han just vaknat (somd e flesta andra ;) ) men inte det där panikskriket. Vet det är jobbigt men det vänder nog sen!

• gaby84

vi hade samma problem, frågade på bvc, sköterskan sa att vissa barn
    har svårare att gå från vaket tillstånd till sömnen eller vila och tvärtom.

svårt o varva ner och att det är svårt o "vänja" sig till nya situationen.

• skogsvitter
    gaby84 skrev 2012-04-11 12:53:53 följande:
    vi hade samma problem, frågade på bvc, sköterskan sa att vissa barn
    har svårare att gå från vaket tillstånd till sömnen eller vila och tvärtom.

svårt o varva ner och att det är svårt o "vänja" sig till nya situationen.
    Samma här. Det här har varit våra barns problem i alla fall.
  • kexkille

Vår son kan få såna attacker på natten, aldrig efter tuppluren på dan.
    Vi brukar bara vänta ut honom och vara nära för det går inte att ta i honom över huvudtaget, han tar
    inte tutte eller ens sin absoluta favvo djur pop ninen som han alltid sover med.
    När han sen vaknar till liv då går det bra att söva ner han igen utan problem..
    Märkligt fenomen...

• Bradbury

Tack för alla svar! Tror inte det ät nattskräck, handlar nog mer om det du beskriver Gaby, att han har svårt med övergången från sömn till vakenhet... Hemskt att se honom så ledsen...

• MCooper
    gaby84 skrev 2012-04-11 12:53:53 följande:
    vi hade samma problem, frågade på bvc, sköterskan sa att vissa barn har svårare att gå från vaket tillstånd till sömnen eller vila och tvärtom. svårt o varva ner och att det är svårt o "vänja" sig till nya situationen.  

TACK! Det där lät rikrigt vettigt.. Vår son har också alltid varit som TSs barn nämligen och den förklaringen känns som den som passar in bäst. Logiskt och bra. Har funderat mååååånga gånger på detta. Han visar också tydligt att han ogillar förändringar även i vaket tillstånd - såsom gå ut/in, gå in i/ut ur bilen etc. Kanske är samma grej där?
Svar på tråden Gråter HYSTERISKT varje gång han vaknar.