• Anonym (Desperat!)

Får kluvna hårtoppar hela tiden!

Jag har långt hår, och jag vill ha det långt. men mitt jävla hår är slitet efter hårtopparna hela tiden. Och när jag går till frisören så har jag lika slitet som innan, jag fick en jävligt dåligt ursäkt att dom inte kunde klippa bort det slitna på håret runt ansiktet efter som jag vill ha det långt. Även om jag vill ha det långt så är jag ju inte dummare än att jag fattar att man måste klippa det då och då.

Hur ska jag göra? Hur ska jag få mitt hår friskt och långt?

Är så trött på att se kluvna och vita hårtoppar i mitt mörka hår . Snälla tips nån!     

• Svar på tråden Får kluvna hårtoppar hela tiden!
  • Anonym

Klipp av det ordentligt så växer det snabbt tillbaka igen.
    Samma gäller hur du sköter ditt hår i allmänhet hårinpackning/schampo/balsam osv

• NadiaMi

Bättre balsam, vårdande inpackningar och någon oljeinpackning då och då är det första jag kommer att tänka på.

Vad gör du med håret till vardags?
    Minska på allt som sliter på håret som fön, plattång mm. Frottera inte torrt med handduk utan krama hellre ur håret när det har blivit tvättat och ha i lite leave-in balsam eller liten mängd av någon vårdande inpackning som får sitta kvar medan håret torkar.
    Champoo kan vara uttorkande så testa ett mildare champoo, och låt det gå lite mer tid mellan tvättarna. Som 'mellantvätt' kan man ofta komma undan med att bara göra en ordentlig hårbottensmassage, eventuellt med lite balsam.

Blir håret lätt fett så kan man göra en torrchamponering mellan champoneringarna. Kakaopulver funkar i regel bra för mörkhåriga men kan ge en lätt rödaktig ton för vissa.

Eller kolla in 'no poo' alternativen. sidorna lockig.se och nopoo.se har en hel del intressanta tips om du vill prova ett alternativ till champoo.

• sextiotalist

Eller så har du otur, att du tillhör de som inte kan ha långt hår. Alla har inte den hårkvaliteten helt enkelt.

• Anonym (Desperat!)

Jag har alltid haft jättebra kvalite på mitt hår och haft allt från jättelångt till kort. Men det är dom senaste åren det börjar bli så här och jag blir galen på alla jävla frisörer som envisas med att skära i mitt hår både med knive och saxen. Jag har sagt till dom varje gång att jag inte vill att dom gör så för det förstör mitt hår.

Annasr så låter jag alltid mitt hår självtorka och jag använder fructis schampo den nya som ska vara så bra utan dom där skadliga ämnena. Och balsam i samma märke, har använt detta märke i ca 2-3 månader, märker dock ingen skillnad på dom förra märkena, jag köper alltid från mataffären.

men om jag vill ha långt hår fast friskt hår, måste jag verkligen klippa av mig så mycket då? Och även dom gångerna jag gjort det så lämnar dom kvar massa slitet för dom säger att dom inte vet hur dom ska klippa för att få bort allt slitet hår kring ansiktet :-O . Och när det växer ut igen så blir det slitet på en gång. Jag brukar ha håret utsläppt eller i en tofs.     

• Anonym

ett bra balsam!
    jag köper ett från sturespa :)
    kolla på spa och liknande ställen :)

har räddat mitt torra hår! 

• Anonym (Desperat!)

Är det pga av att det är torrt håret som det blir så här?

jag tvättar mitt hår var 3e dag och då börjar det bli fett. Försöker låta det fetta till sig ordentligt ibland och tvätta det på 4 eller 5e dagen.  

• Coyote

Hur långt är det nu? Använder du snoddar med metallspänne?

• Anonym (dåliga produkter)

Jag förstörde mina toppar kring ansiktet när jag snålade och köpte schampo och balsam på ICA. Nu har jag gått tillbaka till Schwarzkopf's Q10 igen och sakta sakta börjar det se bättre ut. Men det kommer att krävas ett par klippningar innan det är ok igen tror jag...

• Anonym (Desperat!)
    Coyote skrev 2012-04-02 11:21:13 följande:
    Hur långt är det nu? Använder du snoddar med metallspänne?

Jag har ner till svanken, lite kortare kring asiktet och en gammal lugg som växt ut som nu går att få bakom öronen. Använder aldrig med metallspänne! Bara mjuka tygsnoddar.
  • Anonym (Desperat!)
    Anonym (dåliga produkter) skrev 2012-04-02 11:27:08 följande:
    Jag förstörde mina toppar kring ansiktet när jag snålade och köpte schampo och balsam på ICA. Nu har jag gått tillbaka till Schwarzkopf's Q10 igen och sakta sakta börjar det se bättre ut. Men det kommer att krävas ett par klippningar innan det är ok igen tror jag...

Hur mycket kostar det och vad är det som är så bra med den produkten? Jag är skitdålig på såna saker. Hur klipper du håret kring ansiktet?
  • NadiaMi

Torrt hår kan krångla till det en del.

Testa att göra återfuktande inpackningar någon gång i veckan i ett par veckor och se om det blir någon kännbar skillnad.
    T.ex. balsam blandat med honung och aloe vera i lika delar. Låt sitta så länge du orkar och skölj ur med bara vatten (honung låter som det kan bli klibbigt men är helt vattenlösligt).

En annan sak kan vara att borsten man använder sliter på håret.
    Jag har inte testat själv men läst mycket bra recensioner om 'tangle teezer'.

• Anonym (dåliga produkter)
    Anonym (Desperat!) skrev 2012-04-02 11:31:42 följande:
    Hur mycket kostar det och vad är det som är så bra med den produkten? Jag är skitdålig på såna saker. Hur klipper du håret kring ansiktet?
    Jag köper ett paket med schampo och balsam och det kostar 199:-, bra pris för salongsprodukter tycker jag. Även maken använder schampot och ett set brukar räcka ca 3 månader. Jag har ganska torrt hår men det blir fett i hårbotten om jag inte tvättar var 3-4:e dag. Jag har kvar "gamla etapper" kring ansiktet som jag försöker få att växa ut, är på god väg men det tar tid. Dom klipps med sax, knivar kommer inte i närheten av mitt hår, det blir bara stripigt och konstigt av att skäras.

Skillnaden mellan det billigare schampot som jag köpte på ICA och det jag normalt använder från salongen är att det billigare (var Barnägens Q10 tror jag) gjorde att håret runt ansiktet blev nästan som "bränt". Jättetort och delade toppar. I övrigt så gör Schwarzkopf att håret blir tjockt och blankt, lättkammat.
  • Anonym (Desperat!)
    Anonym (dåliga produkter) skrev 2012-04-02 12:05:11 följande:
    Jag köper ett paket med schampo och balsam och det kostar 199:-, bra pris för salongsprodukter tycker jag. Även maken använder schampot och ett set brukar räcka ca 3 månader. Jag har ganska torrt hår men det blir fett i hårbotten om jag inte tvättar var 3-4:e dag. Jag har kvar "gamla etapper" kring ansiktet som jag försöker få att växa ut, är på god väg men det tar tid. Dom klipps med sax, knivar kommer inte i närheten av mitt hår, det blir bara stripigt och konstigt av att skäras.

Skillnaden mellan det billigare schampot som jag köpte på ICA och det jag normalt använder från salongen är att det billigare (var Barnägens Q10 tror jag) gjorde att håret runt ansiktet blev nästan som "bränt". Jättetort och delade toppar. I övrigt så gör Schwarzkopf att håret blir tjockt och blankt, lättkammat.
    Då ska jag kosta på mig det nästa gång jag ska köpa nytt.

Jag fattar inte ens att dom kan tänka tanken att använda en kniv i långt hår eller skära med saxen så som dom gjort med mitt hår.  
  • MiIou

Mitt schampo-tips när det kommer till slitet hår är Tigis Urban recovery 2, grön/blå flaskor som luktar äpple. Jag köper "dunkar" från Lyko för ca 450kr, de räcker hur länge som helst. Jag fick problem med otroligt slitet hår då jag hade det långt, fönar och plattar mitt hår dagligen. Förut har håret tolererat vilken behandling som helst, men en dag började jag få kluvna hårtoppar och ett torrt och otroligt livlöst hår, gick inte att fixa till längre och det såg bara allmänt trist och risigt ut. Har testat mig runt lite och har nu hittat min absoluta favorit. Håret blir babymjukt av detta schampo och balsam och jag har fått mycket mer volym i håret. Ett stort plus för doften också

När mitt schampo och balsam tog slut för ett tag sedan så kände jag mig lat och köpte wella från Ica, haha, kommer jag aldrig att göra om. Mitt hår blev risigt igen och var en blandning av torrt och flottigt, totalt livlöst. Köpte nya dunkar och kommer aldrig att köpa ica-schampon igen. Hua.

Här är en länk till de jag köper: http://www.lyko.se/sv/artiklar/tigi-bed-head-urban-recovery-2-shampoo-conditioner-750ml_st.html 

• Hypnotica

Att ha håret i samma gamla tofs eller ha det utsläppt sliter enormt på håret.

En regel som man kan ha i huvudet är att inte göra någonting med håret som du inte skulle göra med farmors gamla ärvda spetsduk.

Svar på tråden Får kluvna hårtoppar hela tiden!