• troddeduja

    4-årig kanin hona, burkompisen dog, kan jag skaffa ny kompis?

    Har en 4-årig kanin hona och för några veckor sen dog hennes burkompis (en kastrerad hane). Hon ser nu jätteledsen ut efter detta och jag är sugen på att skaffa en ny kompis till henne. Men frågan är om det går? Det lutar i så fall åt en ung hona.
    Nån som vet eller har erfarenhet?

  • Svar på tråden 4-årig kanin hona, burkompisen dog, kan jag skaffa ny kompis?
  • norrlandsflicka

    Har haft en del kaniner och visst går det skaffa ny kompis. Däremot bör du vänja kaninerna vid varandra på neutral mark. Kan bli så honan försvarar sitt revir annars.
    För våra kaniner har det oftast gått bra bo ihop såsmåningom. Hade en honkanin som inte klarade av andra honkaniner, men hon var lite speciell. Hon slogs bara med den andra honan vi hade. Däremot gick det bra med marsvinet vi hade.

  • Jenny Penny01

    Du kan inte släppa ner en ny kanin till den honan, då måste du byta bur och sätta ner båda kaninerna samtidigt, annars är risken stor att de skada varandra rejält.  

  • Tudor 05

    större chans att det går bra med en ny kastrerade hane, men visst, en hona KAN funka. Men som sagt, en ny bur behövs nog. Honor vaktar sina burar väldigt hårt.

    Kanske blir hon nöjd bara det sitter en kanin i en bur brevid? 

  • troddeduja

    Nu har hon fått två nya kompisar, två vuxna honor faktiskt. De fick träffas på neutral mark och försökte "para" sig med varann, men de bråkade inte. Nu går de tillsammans alla tre i sommarburen som är 5 kvm stor och det går kanonfint!
    Och min gammelhona har blivit mycket mer aktiv och glad!

Svar på tråden 4-årig kanin hona, burkompisen dog, kan jag skaffa ny kompis?