• gastronomer

Bärsjal för lite större barn?

Jag funderar på att komplettera barnvagnen med en bärsjal. Mer praktiskt vid t.ex. minisemestrar då jag inte har egen bil utan oftast åker med andra, och då inte vill ta upp hela bagageutrymmet med vagnen. Min dotter är nu 1 år och 8 månader. Viktigt för mig är att:

- det går snabbt (efter lite träning, förstås) att knyta fast och släppa loss tjejen.
    - den ska tillåta att jag kan bära henne på min rygg, som en ryggsäck.
    - tjejen ska kunna använda den även högre upp i ålder.

Någon som har några tips? Erfarenheter? Var kan man köpa?

• Svar på tråden Bärsjal för lite större barn?
  • Flickan och kråkan

Om varken du eller hon är sjalvan så skulle jag rekommendera en ergonomisk bärsele. Annars är det vävd långsjal som gäller.

• Flickan och kråkan

Om du inte är jätteliten så är de flesta överens om att Tula toddler är den bästa bärselen för just lite större barn. Hag är tyvärr lite för liten för den. Jag använder för tillfället en Oh snap från babyhawk. Den är kanon, men den saknar huvudstöd så fungerar inte så bra om man har ett barn som fortfarande sover på ryggen när man bär. Jag använde Boba2G innan mina slutade sova middag. 

Vävd sjal avlastar jättefint, men när man har stora barn som vill i och ur en massa så är bärsele väldigt smidigt. Sedan vet jag inte hur din 1½-åring är. Inget av mina har varit så stillsamma på ryggen när man knutit upp dem och då är det inte så lätt och smidigt  .    

• Maren

Mei tai är en utmärkt sjal som man kan ha från det att barnet är några månader, till det att de blir ca 2 år. De är lika lätta att sätta på som en sele men har samma funktion som en sjal. Så fort våra barn blivit för stora för den elastiska långsjalen så har de suttit i mei tai så länge de har velat bli burna.  Från ca 1 år har de suttit på ryggen i mei taien. En mei tai kan du sy själv och välja vilket tyg du vill. :)

En ringsjal kan också vara bra att bära ett större barn på höften, men bara kortare stunder.

Svar på tråden Bärsjal för lite större barn?