• Anonym (Bonusmamman)

Tvätta underlivet varje dag?

Jag är sambo med en man som har två barn på 6 och 8 år.  Vi har dem varannan vecka och alla trivs bra.
    Men nu är det så att när sambon var och lämnade dem hos deras mor berättade hon att hon tvättade deras underliv med tvål varje dag. Hon tycker nu att vi också ska göra det. Jag blev jätte paff när jag fick höra detta. För det första tycker jag nog att när man är åtta år kan man tvätta underlivet själv och för det andra har jag alltid hört att man inte ska tvätta sig varje dag absolut inte tvätta underlivet med tvål.
    Men deras mor tjatade på och tyckte verkligen att vi skulle göra det för annars blir det så mycket smuts.
    Vem av oss har rätt. Är det verkligen nödvändigt att tvätta underlivet med tvål varje dag?

• Svar på tråden Tvätta underlivet varje dag?
  • BVCsköterska Magnus

Hej
    Som med allt annat är det sunt förnuft som gäller, det är viktigt att hålla god hygien där, precis som på andra ställen på kroppen, men det innebär absolut inte att man behöver tvätta med tvål varje dag! Mitt svar är kort och gott att man inte generellt behöver/skall tvätta med tvål varje dag!
    Mvh
    Magnus

Svar på tråden Tvätta underlivet varje dag?