• optimisten

Nyss fyllt 5 år och har en lös tand...är det inte lite tidigt?

Märkte igår när han sa att han hade ont i tanden att den satt alldeles löst. Han slog i munnen före jul på dagis men då märkte vi inget.Det är framtanden nere som är lös och jag har för mig att det är först runt 6-års åldern som de börjar att tappa mjölktänderna och funderar nu om det är pga ev.slag som den sitter löst. OM det är så så ska man väl dokumentera det hos tandläkaren? Fick dokumentera när han fick ett slag förut mot ena framtanden och den blev lite lös på dagis, fick då boka tid hos tandläkaren och fylla i papper på dagis.Men som tur var så var inte roten då förstörd så att den växte fast igen.
    Blev lite rörigt men jag hoppas att ni hängde med ändå.

• Svar på tråden Nyss fyllt 5 år och har en lös tand...är det inte lite tidigt?
  • MammaFia

OM de skadar tänderna är det alltid bra att anmäla det till tandläkaren, så man kan få ut på försökringen om det skulle bli något senare av det.

Men det är inte ovanligt att tänderna börjar bli lösa redan i 5-års åldern.
    På förskolan jag arbeter, är det en tös som redan har tappat 4 tänder å hon är nyss fyllda 5 år.

• Nana 24

OJ, trodde att det var först vid sex de tappade tänderna...då kan vi snart vara där vi med...vår kille blir fem i april. Jag vet att det var en liten kille som är tre som skadade tanden på något vis på dagis, trillade från en stol och tanden lossnade, de fyllde i försäkringspapper och var till tandis vet jag, men det var ju en olycka och inte ett naturligt "tandtapp".

• Pingla med en åsikt

har haft 5-åringar på dagis med glugg!

• LyckaJones

Min dotter tappade flera tänder när hon var fem år!

• 7barns mamma

Min flicka är 5 år o 4 mån,hon har en lös tand,så visst kan de börja tappa tänderna vid denna ålder.

• MARIA99

Petronella säger att nån tjej på hennes dagis tappat tänder som e 5 iaf så det verkar ju vara så..

• sSARAa

Min dotter tappade en tand för ca 3veckor sen då var hon 5år och 1mån.
    Hon tappade höger framtand uppe nu är den brevid lös oxå..

Tyckte oxå de var tidigt, men hon fick tänder rätt tidigt oxå..

//sara

• AME79

jag jobbar på en förskola på en avdelning med bara femåringar och det är flera av barnen som tappat en tand ibland flera

• nattinattio

dottern våran fick sina två första tänder redan när hon var förtidigt född å vägde ca 400 gr, dessa blev så lösa när hon försöke sig på väling flaska mm, så vi drog bort den när hon var någon månad gammal å vägde runt 1-1½ kg. nu när hon är 6 år så har hon fått sina nya tänder.

• Madeluttan

När vi var hos tandläkaren med vår dotter då hon var lite mer än 4 år. Så sa tandläkaren att hon förmodligen kommer att tappa sina mjölktänder tidigt. Det beror tydligen på hur utveckalad barnen är i munnen sa han.

Hoppas det går bra för er och att sonen inte har allt för ont.

• sudalijo

Min dotter tappade sin första tand innan hon fyllt fem. Nu är hon lite drygt 5, och har tappat tre tänder, fjärde på gång..........

• Finlänskmamma

TAppade min första tand när jag var 4 och min dotter oxå. Hon är nu 5 år och har tappat 3 tänder och dragit ut en som var dålig.
    Hona har även en kompis som vid 6år var tvungen att dra ut alla sina tänder för att hennes föräldrar sköt dem så dåligt och gett henne mycket godis och kex.

• optimisten

Oj dra ut alla tänderna?!! Då måste de ha varit bruna och dött hur kan man vara så oansvarig som förälder att man låter det gå så långt?

• MARIA99

japp finns ju dem som låter bebisar dricka coca cola i nappflaska som bebisar *hemskt* En på min mammas dagis som hon jobbar på hade sånna förstörda tänder.. Stackars barn

• nattinattio

tänderna kan bli förstörda av många olika orsaker, inget en förälder kan påverka, tex har min dotter haft helt uppfrätna tänder längst fram uppe, dvs så små stumpar kvar att man inte fick tag på dem för att dra loss när de var så lösa... (mest för att hon spytt så mycket så magsaften har frätit på dem) däremot har hon inte ett endaste hål i någon tand el dyl!

• Snowgirl

Min dotter hade både tappat och fått nya, tror det är 8 tänder(...kan det stämma?), när hon började i 6 års gruppen.

• Linda xxx

Min dotter är 5½ år nu och har hittils tappat 3 tänder och en till är på väg att lossna...
    jag har inte ens reflekterat över om det är tidigt eller ej...
    Hon hade vl precis fyllt 5 när den första tapapdes...

• madebyinferno

Min son blev 5 i november förra året och har nu under januari tappat sina två nedre framtänder, de under kom upp och tryckte bort dem helt enkelt!
    Är nog ganska olika, precis som när de får sina första tänder, en del får de sent och vissa föds ju med en eller fler bissingar tom!

• Flickor

Min blir 5 år i maj 2006.. Har just tappat 2 tänder där nere!! Dom nya är redan på g!!!

• Lola Jämtland

Alma är 5 år, fyller 6 år i maj, o har redan tappat två o fått två nya.....

Svar på tråden Nyss fyllt 5 år och har en lös tand...är det inte lite tidigt?