• Emmaelisabeth90

Vilka kännetecken har dessa gudar i hinduismen?

Fått uppgift av min lärare att hitta gudarnas symbolar/vad dom kännetecknar.

Brahma, Lakshmi, Kali, Vishnu, Shiva och Ganesha.

Hittar så olika på google så vet inte vilket som är rätt. Jag ska skriva tre stycken symboler för respektive gud. Jag skrev att Brahma har en symbol som är lotusblomman, men det var fel. 

• Svar på tråden Vilka kännetecken har dessa gudar i hinduismen?
  • Inima

Man säger att Brahma var den som skapade universum och delade sig själv till en gudinna som heter Shatarupa. Det sägs också att han har 5 huvuden så att han kan vaka över sin fru. Har för mig att man brukar avbilda honom sittande på en lotusblomma, men är inte säker,

Lakshmi är lyckogudinnan, hon avbildas i guld sittande på en lotusblomma. Hon har fyra armar och str också för fertilitet och skönhet.

Vishnu är ju guden med 10 avatarer

Shiva är en av de högsta gudarna oh avbildas i blått. Shiviterna har ofta tre streck som symboliserar de tre principerna: skapa, förstöra och försvara.

Ganesha avbildas med ett elefanthuvud.

Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • lykantrophona
    Emmaelisabeth90 skrev 2012-04-02 18:48:45 följande:
    Fått uppgift av min lärare att hitta gudarnas symbolar/vad dom kännetecknar.

Brahma, Lakshmi, Kali, Vishnu, Shiva och Ganesha.

Hittar så olika på google så vet inte vilket som är rätt. Jag ska skriva tre stycken symboler för respektive gud. Jag skrev att Brahma har en symbol som är lotusblomman, men det var fel. 
    Letar du alltså efter visuella attribut? Eller efter vad guden symboliserar? Här beskriver jag utseende och attribut hos gudarna i vilket fall som helst.

Shivas kännetecken är bland annat tredje ögat, hans typiska pose (shiva-nataraja), tigerfäll, halvmåne i håret, flätat och tovigt hår (som gärna har Ganges i sig). Hans vapen är en tre-udd. Han kan också avbildas mediterande, eller i form av en shiva-lingam (en pelare eller fallossymbol).

Lakshmi är en vacker gudinna som brukar avbildas med lotusblomma, och ofta med elefanter i bakgrunden.

Brahma är mest känd som "skaparguden", och brukar avbildas med 4 ansikten, ridandes på en svan och hållandes i ett pärlband.

Kali är den aggressiva och destruktiva (men behövda) aspekten av det kvinnligt gudomliga. Hon avbildas mörk (svart eller blå), med ett halsband av skallar. Hon har också en lång tunga och är beväpnad.

Ganesha har en tjock mage, elefanthuvud och liknar en ung pojke. Han har bara en bete, den andra saknas eller är avbruten.
Svar på tråden Vilka kännetecken har dessa gudar i hinduismen?