• PolyPond

Det idiotiska i att söka jobb man inte kan få

Sambon kom hem och aktualiserade frågan om arbetsförmedlingens/försäkringskassans/socialens krav på att man som arbetssökande måste söka ett visst antal jobb per månad. Efter alla dessa år med dessa krav, så förvånar det mig stort att detta fortfarande gäller. Det finns verkligen inga bra skäl till att icke kvalificerade människor söker arbeten som de vet att de ändå inte kan få.
    Just nu söks en rektorstjänst på en av de kommunala skolorna - varför man fullkomligt dränks av helt vansinniga ansökningar. Folk helt utan erfarenhet av skolarbete eller ledningsansvar sänder in sina uppgifter - enbart för att de måste.

1) Det tar tid och kraft i anspråk av den arbetssökande, som hen hade kunnat använda till någonting helt annat (exempelvis ideellt arbete, eller varför inte gå och skita) än att få ytterligare ett bevis på att man inte duger till.
    2) Det kostar pengar för den arbetssökande, som behöver kosta på kopior på dokument, kuvert och frimärken. (Långt ifrån alla arbetsgivare tar emot e-post)
    3) Hanteringen kostar på miljön.
    4) Arbetsgivarna dränks i ansökningar från personer som är helt ointressanta för anställningen. Det kostar dem pengar (tid är kostsamt) och gör att de riskerar att missa guldkornen i ansökningshögen.

Finns det verkligen några bra argument för att detta skall fortgå?

• Svar på tråden Det idiotiska i att söka jobb man inte kan få
  • Iris

Ja, det är ju inte optimalt det du beskriver. Men man måste ju ha någon sorts kontroll på att de som är arbetslösa verkligen söker jobb i den utsträckning som krävs. Har du något förslag?

Det är inte ekonomiskt försvarbart att arbetskösa ska sitta och vänta på att just rätt jobb för mig och min kompetens snart kommer att utannonseras. I väntan på rätt jobb får man ta ett annat i så fall. 

Måste man söka jobb som man HELT uppenbart saknar kompetens för?  

• Barbabok

Det är i så fall en märklig "protest" från de arbetssökande, för självklart ska man söka jobb, men relevanta. Alla jobb är inte annonserade via ams, man kan sända ansökningar till vilket ställe som helst och får naturligtvis tillgodoräkna  sig det som sökt arbete. Att söka som kirurg då man inte är det borde den mest korkade inse är slöseri med andras tid.

han kommer i juni
  • PolyPond
    Iris skrev 2012-04-03 00:59:37 följande:
    Ja, det är ju inte optimalt det du beskriver. Men man måste ju ha någon sorts kontroll på att de som är arbetslösa verkligen söker jobb i den utsträckning som krävs. Har du något förslag?

Det är inte ekonomiskt försvarbart att arbetskösa ska sitta och vänta på att just rätt jobb för mig och min kompetens snart kommer att utannonseras. I väntan på rätt jobb får man ta ett annat i så fall. 

Måste man söka jobb som man HELT uppenbart saknar kompetens för?  
    Det är ju inte så att af ringer upp till alla ställen och kontrollerar att man sökt alla jobb ändå, så vilken skillnad i kontroll skulle det innebära om man istället hade krav på sig att söka jobb man faktiskt är kvalificerad till och skulle kunna ha?
    Jag menar inte att man inte ska söka jobb man är överkvalificerad till, men det är slöseri med resurser på alla håll att söka jobb som man inte är kapabel till av en eller annan anledning.

Sedan ser jag i och för sig inte varför det skulle vara bättre att en person med fyra år på universitetet skulle flippa hamburgare än att någon utan utbildning alls får jobbet (det blir ju inte färre arbetslösa för det), men det är en lite annan diskussion.
  • PolyPond
    Barbabok skrev 2012-04-03 09:34:40 följande:
    Det är i så fall en märklig "protest" från de arbetssökande, för självklart ska man söka jobb, men relevanta. Alla jobb är inte annonserade via ams, man kan sända ansökningar till vilket ställe som helst och får naturligtvis tillgodoräkna  sig det som sökt arbete. Att söka som kirurg då man inte är det borde den mest korkade inse är slöseri med andras tid.
    När det finns krav på antal jobb, snarare än att söka jobb man kan få, då blir det ju så.
  • Delilia

Ja det är idioti att de har ett minimi-"antal" när det kommer till jobbsökande. Man borde ha som krav att de söker ALLA jobb som de är kvalificerade för. Som arbetsgivare vet jag hur meningslöst det är med alla dessa tvångsansökningar av okvalificerade personer. De tar upp tid och plats också när man sortarerar ansökningar efter att haft ute en annons.

• Barbabok
    PolyPond skrev 2012-04-03 10:50:25 följande:
    När det finns krav på antal jobb, snarare än att söka jobb man kan få, då blir det ju så.

Jamen det finns alltid jobb att söka om man tänker till. Bara att ringa runt, be om att få skicka en ansökan till senare behov osv. Alla jobb annonseras inte.
    han kommer i juni
  • PolyPond
    Barbabok skrev 2012-04-03 13:03:52 följande:
    Jamen det finns alltid jobb att söka om man tänker till. Bara att ringa runt, be om att få skicka en ansökan till senare behov osv. Alla jobb annonseras inte.
    Det är rimligt att man söker arbeten där det kan finnas att få, men att ha ett fast antal jobb som måste sökas per vecka gör att vissa stackars arbetsgivare blir dränkta av ansökningar från kreti och pleti. Värst tycker jag dock att det är när ams aviserar jobb som man skall söka - men som är helt uppåt väggarna.
  • Mandel

Det smidigaste är att prata - prata, med sin handläggare på AF och i vänlig ton förklara läget för dem.
    Om man förklarar att man inte ens har 25% av de kvalifikationer som söks så får man inte anställningen hur mycket man än försöker utan det ligger en bara i fatet nästa gång den arbetsplatsen söker folk och man kanske då har i alla fall minst 75% av kvalifikationerna = större chans.
    För vem skulle anställa en person på ex lagret som förra månaden sökte jobbet som VD?

Även de jobb som man blir tillskickad och "måste" söka behöver man inte söka om man har en bra motivering till varför och då blir man inte heller avstängd ifrån a-kasan. Och då ska det vara genomtänkta motiveringar och bra argument.
    Ex pendla 4 timmar tur och retur för 2 timmars jobb.
    Inte bara säga: Det går inte!

Jag har inte varit arbetslös så mycket, men de få gångerna så har jag inte haft några som helst problem med AF. Jag har lyckats förklara min ståndpunkt direkt för dem och de har accepterat den och ansett att jag har rätt och att jag kommer att få arbete snart så de vet att jag klarar mig själv utan dem.

Jag hade ex kompisar som fick gå en grunddatakurs fast de hade datakörkort - som det hette på den tiden. Kursen var nämligen obligatorisk...
    Jag förklarade för dem i vänlig ton att det var slöseri med deras pengar och att det var bättre att någon som inte hade de datakunskaperna fick gå kursen än jag som redan kunde det och mer därtill. De höll med...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Barbabok
    PolyPond skrev 2012-04-03 13:43:18 följande:
    Det är rimligt att man söker arbeten där det kan finnas att få, men att ha ett fast antal jobb som måste sökas per vecka gör att vissa stackars arbetsgivare blir dränkta av ansökningar från kreti och pleti. Värst tycker jag dock att det är när ams aviserar jobb som man skall söka - men som är helt uppåt väggarna.
    De aviserade är lite crazy ibland, men det är fortfarande ingen som hindrar en att fylla sin kvot av ansökningar genom egna initiativ. Om man nu tänkt sig att faktiskt vilja ha ett jobb?
    Instämmer till fullo i det Mandel skriver. 
    han kommer i juni
  • PolyPond
    Barbabok skrev 2012-04-03 14:00:46 följande:
    De aviserade är lite crazy ibland, men det är fortfarande ingen som hindrar en att fylla sin kvot av ansökningar genom egna initiativ. Om man nu tänkt sig att faktiskt vilja ha ett jobb?
    Instämmer till fullo i det Mandel skriver. 
    Som jag förstår det nu, så är man skyldig att söka de arbeten som aviseras åt en.
  • Barbabok
    PolyPond skrev 2012-04-03 14:02:57 följande:
    Som jag förstår det nu, så är man skyldig att söka de arbeten som aviseras åt en.

Det kan säkert bero på handläggaren tyvärr. Söker du 50 jobb/v kommer de knappast att avisera åt just dig. Men, visst kommer det alltid att finnas övernitiska människor även på AF.
    han kommer i juni
  • PolyPond
    Barbabok skrev 2012-04-03 14:04:36 följande:
    Det kan säkert bero på handläggaren tyvärr. Söker du 50 jobb/v kommer de knappast att avisera åt just dig. Men, visst kommer det alltid att finnas övernitiska människor även på AF.
    Nu var det många år sedan jag var arbetssökande, så jag kan ju bara utgå ifrån vad mina vänner säger om detta, men jag finner kraven många gånger orimliga.
  • Barbabok
    PolyPond skrev 2012-04-03 14:08:15 följande:
    Nu var det många år sedan jag var arbetssökande, så jag kan ju bara utgå ifrån vad mina vänner säger om detta, men jag finner kraven många gånger orimliga.
    Jag har inte heller varit arbetslös på sistone, men vad jag förstår är det inte AF som ställer dessa krav utan a-kassorna.
    han kommer i juni
  • PolyPond
    Barbabok skrev 2012-04-03 14:27:19 följande:
    Jag har inte heller varit arbetslös på sistone, men vad jag förstår är det inte AF som ställer dessa krav utan a-kassorna.
    Eller soc. Är man inte med i a-kassan så blir man ju utförsäkrad till slut och får gå dit istället.
Svar på tråden Det idiotiska i att söka jobb man inte kan få