• Anonym (Arg!)

har jag rätt att vara såhär arg på grannarna?

Jag bor i ett hyreshus som är väldigt lugnt, MEN grannarna under mig ( ett ungt par ) ser på film/tv nästan VARJE kväll (ca från 19 och fram till 22), alltså tiden då man bara vill ha det lugnt och slappna av.
    Nu är problemet att deras surroundsystem gör så att det nästan skakar i golvet hos mig, antar att de måste ha en väldigt stark bas för det låter ibland som det är åska eller som att en lastbil håller på att braka in hos mig.
    Jag har ringt på, utan svar och även lagt en lapp där jag ber de sänka basen men utan resultat.

Jag vet att man får "låta" vid den här tiden, men det är otroligt störande att höra deras starka bas nästan varje kväll. Det är knappt lönt för mig att se på film då jag hör deras bas så starkt.

Vad ska jag göra? Någon som har liknande erfarenhet?  

• Svar på tråden har jag rätt att vara såhär arg på grannarna?
  • Coyote

Prata med hyresvärden, för även om man får låta så får man inte störa sina grannar.

• Anonym

Nja, om ni inte har pratat borde du kanske vänta med att vara arg... Dock, de har all rätt att titta på TV fram till 22, det är EFTER 22 man bör dämpa sig, Om man bor i flerfamiljshus får man också stå ut med vissa ljud.

Gå och prata med dem, men var LUGN, är du arg och uppretad så väcker du ingen samarbetsvilja. Kom ihåg att ni båda betalar hyra och båda har rätt att leva sitt liv, inte bara du och inte bara de....

• Anonym (Arg!)
    Anonym skrev 2012-04-02 20:57:43 följande:
    Nja, om ni inte har pratat borde du kanske vänta med att vara arg... Dock, de har all rätt att titta på TV fram till 22, det är EFTER 22 man bör dämpa sig, Om man bor i flerfamiljshus får man också stå ut med vissa ljud.

Gå och prata med dem, men var LUGN, är du arg och uppretad så väcker du ingen samarbetsvilja. Kom ihåg att ni båda betalar hyra och båda har rätt att leva sitt liv, inte bara du och inte bara de....
    Jag vet, det är därför jag är kluven till om jag överreagerar. Det är dock irriterande att höras deras bas. De har ju såklart rätt att se på tv, men ska man inte ta hänsyn när man har grannar runt omkring sig och kanske inte köra film med stark bas?
  • Coyote
    Anonym skrev 2012-04-02 20:57:43 följande:

Ja, vissa ljud. Men man får i vilket fall inte störa sina grannar, oavsett tidpunkt. Ts har försökt kontakta grannarna utan resultat, och då kan hon vända sig till hyresvärden.
  • before
    Anonym (Arg!) skrev 2012-04-02 20:59:19 följande:
    Jag vet, det är därför jag är kluven till om jag överreagerar. Det är dock irriterande att höras deras bas. De har ju såklart rätt att se på tv, men ska man inte ta hänsyn när man har grannar runt omkring sig och kanske inte köra film med stark bas?
    Finns inget som kan få en så förgrymmad som när grannarna spelar hög bas så att man bara hör ett "bo-boom bo-boom" hela tiden, eller att de borrar med betongborr och hamrar sent på kvällen.

Prata med hyresvärden/styrelsen för bostadsrättsföreningen.
  • Anonym
    Coyote skrev 2012-04-02 21:02:39 följande:
    Ja, vissa ljud. Men man får i vilket fall inte störa sina grannar, oavsett tidpunkt. Ts har försökt kontakta grannarna utan resultat, och då kan hon vända sig till hyresvärden.
    Fel. Vissa människor stör ju sig på allt och de får inte gehör hos hyresvärden. Jag har själv jobbat för två hyresvärdar och vissa personer ringer 24/7 om allt möjligt. Exempel - grannen som ringde och klagade på att hennes granne var på gården utan t-shirt. Det var över 30 grader ute...En annan som ringer och klagar för att hon snokat reda på att hennes nya granne tidigare bott i ett problemområde. Han hade inte gjort nåt, utan hon hade bara ringt runt och snokat.. Så nej, hyresvärden agerar inte bara för att du tycker att du är störd. TS i detta fallet tycker jag ska fortsätta söka sina grannar innan han/hon ringer hyresvärden och förklara problemet för sina grannar. Ofta kan faktisk människor komma överens, om man bara låter bli att vara arg, eller skvallra för hyresvärden det första man gör... Allmänt hyfs tycker jag är att försöka sinsemellan först.

Att det sen finns galningar som skiter i alla andra och sätter sina behov först, det gör det ju. Men de flesta vill faktiskt komma överens med sina grannar.
  • Marlean

Vi har en granne som är 93 år gammal. Hon ser på TV mycket. Ibland så tidigt som kl 06 och ibland så sent som klockan 02 (gissar på att hon sätter på den när hon inte kan sova). Hon bor på första våningen, vi bor på tredje och vi hör henne så bra ibland att vi trott att vi glömt VÅR tv på. =)

• PolyPond

Basgångar utgör ofta ett problem. Du kanske kan tipsa dem om att sätta tunna piggar under högtalarna, så att inte vibrationerna transporteras vidare lika lätt? Det är troligt att de inte själva känner av det som ni får in i er lägenhet.

• Anonym (Emma)

Man får aldrig störa sina grannar, oavsett tid på dygnet. En vanlig missuppfattning är annars att det är ok att störa grannarna dagtid - men så är det alltså inte. Du ha försökt att kommunicera med grannarna, men utan framgång. Nästa steg är att prata med hyresvärden.

• singel pappa83

bara ring hyresvärden och hör va dom säger, sj har ja en granne som har kol eller liknande och hostar sina lungor ur sig var 2-5 min dygnet runt när han är hemma, och inte står å röker på balkongen... DET är sjukt störigt hade lätt bytat me dig ;) 

• Anonym (Arg!)

Tack för alla svar! Verkar som det är lite delad åsikt i vad som är "rätt" och "fel".

Vill dock påpeka att jag inte är sån som klagar på vadsom, i mitt hus hör man ofta när folk går, smäller i dörrar,spolar, pratar osv och det har jag inget problem med. Det är just den här otroliga basen när de ser på film som låter som att ett stridsplan är på väg att flyga in i min lägenhet.
    Har haft vänner, pojkvän etc som alla har reagerat på att det låter så högt.  
    Nästa gång går jag ner och försöker prata med dem, hjälper inte det så får jag väl gå vidare med det... 

Svar på tråden har jag rätt att vara såhär arg på grannarna?