• ett plus ett är lika med tre

Problem med att köra bil....

Nu är det såhär att jag är 150 cm lång och sitter allra längst fram med stolen när jag kör bil, annars når jag inte ner till pedalerna.
    Nu börjar magen ta i ratten, jag är bara i vecka 19 och förstår ju att detta aldrig kommer gå...

Det som gör mig ledsen och orolig är att jag när jag inte kan köra bil inte heller kan jobba, för kollektivtrafiken här är nästintill obefintlig. Det är bara skolskjutsen som går förbi här.
    Min sambo jobbar också och kan inte köra mig då vi ska på olika håll.
    Just nu är jag arbetslös, men har fått jobb i sommar.

Hur gör man då?
    Ska jag gå till en läkare och få något skrivet att jag inte ska köra bil?
    Kan man bli sjukskriven på grund av det? :/

Jag vill ju inte riskera att något händer vid en eventuell krock.

Snälla. Hoppas det är någon som har svar på mina frågor.

• Svar på tråden Problem med att köra bil....
  • buffybus

Tror inte du kan bli sjukskriven pga att du inte kan köra. Fk är hårda.

• Sinne12

På sjukintygen finns raden/rutan om "annat färdmedel skulle påverka arbetsförmågan".

Sen är väl frågan här om "stor gravidmage" räknas som sjukdom.

Men annars så rent generellt om du inte kan köra bil pga att du har ögoninfektion, eller benet i gips - och är beroende av bil till jobbet, så godkänns det eller du får åka färdtjänsttaxi till/från arbetet (lite beroende på).

Så allt hänger på om gravidmagen räknas som "sjukdom" rent så, och det vet jag inte.

• Sinne12

Fast AG ska omplacera dig till tjänst utan bilkörning i det läget. Tex att du åker med någon annan eller skrivbordsjobb.

Men kan du inte ta dig till jobbet hjälper ju inte det.

• delih

Jag har tänkt på precis samma sak, min mage tar redan i ibland och jag är inte ens gravid. Jag är endast 147. Det finns ju hjälpmedel som är nå slags förlängare som man kan köpa, men de är skitdyra. Undra om man skulle kunna få något sådant under en grav?

• ett plus ett är lika med tre

Det får jag kolla upp.

Jag jag är nog eg inte mer än 148 cm, så jag vet hur du känner dig. Magen tar i innan man ens är gravid, men det är ju nu jag har funderat mer på det eftersom jag är beroende av en bil både till-och-från jobbet och under jobbetid.

Jag måste ringa in och prata med min läkare imorgon. Såhär kan jag inte ha det.

Svar på tråden Problem med att köra bil....