• Svar på tråden Måla ett bord
  • Ramborg

Jag tror du kan måla över utan problem. Kanske tvätta med målartvätt, jag tror det är till för att färg ska fästa bättre.

42.
  • Ramborg
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-04-04 22:15:20 följande:
    Är du säker på det? 

Nej. Därför skrev jag "tror".

Fråga i färgaffären.
    42.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    SupersurasunkSara skrev 2012-04-08 16:42:16 följande:
    Det finns målartvätt som ruggar upp utan och som inte behövs tvättas bort.
    Jo jag vet men måste jag ta bort färgen även från de små detaljerna för att kunna måla över?
    العلم نور والجهل ظلام
  • SupersurasunkSara
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-04-10 10:49:39 följande:
    Jo jag vet men måste jag ta bort färgen även från de små detaljerna för att kunna måla över?
    Nej, det tror jag inte. Jag brukar inte göra så och än håller det  Är det slätt i övrigt där behövs bara en uppruggning. Är det rinningar eller ojämnheter just där måste man slipa ner dem dock.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    SupersurasunkSara skrev 2012-04-10 11:18:19 följande:
    Obs dock att om det blir tjockt med färg så syns inte detaljerna lika bra.
    Jo det är sant.

Jag undrar också om du brukar späda ut färgen? Snickerifärgen jag köpt som är 2in1 känns trög.  
    العلم نور والجهل ظلام
  • SupersurasunkSara
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-04-10 11:22:15 följande:
    Jo det är sant.

Jag undrar också om du brukar späda ut färgen? Snickerifärgen jag köpt som är 2in1 känns trög.  
    Ja det gör jag om färgen är trög, det står på burken vad man kan späda med.
  • 4ungar

Hoppas jag kan låna tråden lite, har målat om en möbel där det liksom lyser igenom blått under färgen...
    Kolla gärna i min blogg så fattar ni vad jag menar, ser jätte konstigt ut och himla tråkigt när det inte blir bra =(

bloggen

• Ramborg
    4ungar skrev 2012-04-10 13:25:28 följande:
    Hoppas jag kan låna tråden lite, har målat om en möbel där det liksom lyser igenom blått under färgen...

Kolla gärna i min blogg så fattar ni vad jag menar, ser jätte konstigt ut och himla tråkigt när det inte blir bra =(

bloggen

Du måste måla fler lager. Jag målade vit snickerifärg på illblått och på vissa ställen fick vi stryka fem gånger, fast jag kanske mest inbillade mig det blåa skimret på slutet.
    42.
  • 4ungar
    Ramborg skrev 2012-04-10 13:38:09 följande:
    Du måste måla fler lager. Jag målade vit snickerifärg på illblått och på vissa ställen fick vi stryka fem gånger, fast jag kanske mest inbillade mig det blåa skimret på slutet.
    Jag har målat säker 3-4 gånger med vit grundfärg och sen ett par gånger med antikvit färg, men du tror att det blir bättre om jag bara fortsätter måla ?

Funderade på om det kunde vara något med målartvätten ? Att den kanske fäster på nått sätt där vi har slipat mer ? 
  • Ramborg
    4ungar skrev 2012-04-10 13:48:39 följande:
    Jag har målat säker 3-4 gånger med vit grundfärg och sen ett par gånger med antikvit färg, men du tror att det blir bättre om jag bara fortsätter måla ?

Funderade på om det kunde vara något med målartvätten ? Att den kanske fäster på nått sätt där vi har slipat mer ? 

Jag vet inte. Det var så vi gjorde i alla fall. Har du bra färg? För jag tycker att det är svårare att få ett snyggt och täckande resultat med billig färg.
    42.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    4ungar skrev 2012-04-10 13:25:28 följande:

bloggen
    Helt ok för mig.

Jag tror du borde först grundera med oljebaserad grundfärg och sedan måla med snickerifärg. 
    العلم نور والجهل ظلام
  • SupersurasunkSara

Det kan bli så där om man som jag, har svårt för att vänta de timmar det står att man ska vänta och målar över för tidigt. Och om man har billig färg. Har dock målat om en brun byrå med vit färg från Rusta, struntade i grundmålningsfärg och målade bara med den. Fungerade kanon. Minns dock inte om det var 2 eller 3 lager, men, har inte målat allt klart än så jag får ju se 'snart' då

• Kaf Ha Ya Ain Sad
    SupersurasunkSara skrev 2012-04-11 07:13:42 följande:
    Det kan bli så där om man som jag, har svårt för att vänta de timmar det står att man ska vänta och målar över för tidigt. Och om man har billig färg. Har dock målat om en brun byrå med vit färg från Rusta, struntade i grundmålningsfärg och målade bara med den. Fungerade kanon. Minns dock inte om det var 2 eller 3 lager, men, har inte målat allt klart än så jag får ju se 'snart' då
    Tror som dig att det beror på färgenskvalite. Jag målar med 2in1 snickerifärg nu, det är grundfärg och snickerifärg i ett för att slippa måla flera gånger. Igår kväll målade jag en gammal stol, 2 gånger men nu syns det lite orange på vissa ställe. Stolen var målad i oragebrun och trots slipning så syns det. Nu ska jag stryka en tredje gång och se hur det blir. Om det inte blir bra kommer jag att börja om från början men först måla med en oljebaserad grundfärg.
    العلم نور والجهل ظلام
Svar på tråden Måla ett bord